סליחה, מה רמת ההומוציסטאין שלך?

(0)
לדרג

לאחרונה ניתן לשמוע שוב ושוב בהקשרים שונים את המושג הומוציסטאין. לרבים מאיתנו עדיין לא ברור במה מדובר

רופאים רבים חוזרים ומדגישים את החשיבות הקיימת בשמירה על רמת הומוציסטאין נמוכה. כיצד ניתן להוריד את רמתו ובעיקר מהם הסכנות הכרוכות ברמות הומוציסטאין גבוהות מן הרגיל.
מחקרים רפואים מוכיחים כי ירידה ברמות הומוציסטאין גבוהות תורמות ל:
- ירידה של 16% בסיכון לפתח מחלות לב.
- ירידה של 25% בסיכון לפתח מחלות כלי דם כמו חסימות בורידים.
- ירידה של 24% בסיכון ללקות בשבץ.
מחקרים נוספים מצאו קשר בין רמות גבוהות של הומוציסטאין ואלצהיימר, דמנציה והפרעות נפשיות. כמו כן הומוציסטאין ברמות גבוהות עלול לגרום להיווצרות קרישי דם, מחלות לב,אוטם ושבץ מוחי.

מחקרים חדשים

מחקרים חדשים מוכיחים קשר בין רמות גבוהות של הומוציסטאין לשברים אוסטאופרוטים. מחקרים שהתפרסמו לאחרונה ב- NEJM, עתון הרפואה החשוב בעולם, מוכיחים כי קיים קשר הדוק בין רמת הומוציסטאין גבוהה לשברים אוסטיאופורטים. המחקרים בדקו בצורה פרוספקטיבית את הקשר בין רמות הומוציסטאין ואוסטופרוזיס. בעבודה הראשונה נבדקו למעלה מ-2400 נבדקים בני 55 ומעלה. (גברים ונשים) נמצא כי בחולים עם רמה גבוהה של הומוציסטאין היתה עליה של פי 2 בשכיחות השברים האוסטיאופרוטיים. בעבודה השניה (אשר נערכה באמצעות נתונים מה- Framingham Study במעקב של 14 שנה) נמצא כי אצל גברים הנכללים ברבעון העליון של ערכי הומוציסטאין היתה עליה פי 4 בשכיחות של שברים בצוואר הירך (אצל נשים פי 2).

לפי פרופ' בן-עמי סלע, שילוב ויטמיני B הוכחו כיעילים להורדת רמות גבוהות של הומוציסטאין. בשל המשמעות הרבה הנודעת בקרב רופאים לתוצאות הלוואי של רמות גבוהות של הומוציסטאין, ובשל העובדה שרמות הומוציסטאין גבוהות ניתנות להפחתה בטיפול טבעי ופשוט, כדאי ואולי אף נחוץ להקפיד ולשמור על רמות הומוציסטאין תקינות.

מהו הומוציסטאין?

הומוציסטאין הינו חומצה אמינית (חומצה שהיא מאבני הבניין של החלבונים ) המכילה גופרית.
הומוציסטאין עובר חילוף חומרים ליצירת שתי חומצות אמיניות אחרות: ציסטאין ומתיונים. כשקיים חוסרבשלושת ויטמיני B הגוף אינו יכול להפוך את ההומוציסטאין לציסטאין.
ההומוציסטאין הנמצא ברמות תקינות בגוף ,אינו מזיק. הגוף משתמש בהומוציסטאין על מנת לייצר חלבונים וגם בתהליך של חילוף החומרים בתא. רמות גבוהות ועודפות של הומוציסטאין גורמות לטסיות הדם להתגבש יחד ולהתפוררות של דפנות העורקים. תהליך זה הנמשך זמן ארוך עלול לגרום לצלקות בעורקים ולעיבוי דפנות כלי הדם כך שהכולסטרול הנמצא בדם ימצא מקום נוח להדבק אליו ולהתפתח בו עד לחסימה . רמת ההומוציסטאין נמצאת ביחס הפוך לרמות ויטמיני ה-B.

מהן הסכנות ברמות גבוהות של הומוציסטאין?

נוסף לכולסטרול והשומנים בדם, גם ההומוציסטאין מהווה גורם סיכון. מחקרים רפואיים מצאו קשר בין הומוציסטאין ובין הסיכון לפתח מחלות לב וכלי דם . הצטברות של הומוציסטאין גורמת לפגיעה בדפנות כלי הדם ומגבירה את ייצור קרישי הדם בכלי הדם. ההומוציסטאין גורם להצטברות של הכולסטרול "הרע" בכלי הדם ולהתקפי לב .

מי נמצא בסיכון ללקות ברמות גבוהות של הומוציסטאין?

- חולי לב ומחלות כלי דם
- מי שבמשפחתו יש כולסטרול גבוה, יתר לחץ דם וסוכרת בשילוב רמה גבוהה של הומוציסטאין בדם, היסטוריה של התקפי לב, ואירועים מוחיים כמו שבץ מוחי. למי שעבר צינתור ולבעלי אחד או יותר מגורמי הסיכון כגון: כולסטרול גבוה, יתר לחץ דם וסוכרת בשילוב רמה גבוהה של הומוציסטאין בדם.
- מי שתזונתו אינה מספקת ואינה מכילה את הויטמינים מקבוצה B כמו: זקנים, נשים הרות, צמחונים וטבעונים .
- מי שיש לו מוטציה באנזים MTHFR הגורמת לירידה בפעילותו הנורמלית של האנזים. שילוב של פגם באנזים עם מחסור בחומצה פולית גורם לעליה בהומוציסטאין.

האם ישנן תרופות המשפיעות על הומוציסטאין?

ישנן תרופות המעלות את רמות ההומוציסטאין בדם: תרופות להורדת שומנים בדם (Bezafibrate) תרופות לסוכרתיים, תרופות נגד אפליפסיה, תרופות נגד דחיית אברים מושתלים, תרופות לחולי אסטמה ואלכוהול.

האם ניתן למנוע רמות גבוהות של הומוציסטאין?

הומוציסטאין הינו גורם סיכון הניתן למניעה או להפחתת הנזק שהוא גורם באמצעות נטילת ויטמינים מקבוצה B, כיון שויטמינים אלו הופכים את ההומוציסטאין לחומר שהגוף יכול להשתמש בו. זוהי דרך קלה, פשוטה וזולה.

עוד מחקרים

מחקרים רפואיים מוכיחים שהורדת רמות גבוהות של הומוציסטאין תורמת לירידה של 16% בסיכון לפתח מחלות לב כמו אלו המונעות העברת כמות חמצן תקינה ללב. ירידה של 25% בסיכון לפתח מחלות כלי דם כמו חסימות בורידים. וירידה של 24% בסיכון ללקות בשבץ.
מחקרים הראו שעליה ברמת ההומוציסטאין בדם קשורה בעליית הסיכון למחלות טרשתיות וטרומבואמבוליות גם אצל אנשים עם רמות תקינות של שומני הדם (טריגליצרידים) מחקרים נוספים מצאו קשר בין רמות גבוהות של הומוציסטאין ואלצהיימר, דמנציה והפרעות נפשיות .כמו כן נמצא שאנשים שנטלו תוספת של ויטמינים: B6, B12 , Folic Acid במינונים המתאימים הקטינו במידה משמעותית את רמות ההומוציסטאין.

היכן עושים בדיקות לגילוי הומוציסטאין?

זוהי בדיקת דם רגילה.
· בשירותי בריאות כללית - במעבדות הקופה, עם הפניה מרופא
· בשירותי בריאות מכבי - במעבדות הקופה, עם אישור של רופא המטולוג
· קופ"ח לאומית - במעבדות מרכזי דיגום, עם הפניה מרופא
· בקופ"ח מאוחדת - במעבדות הקופה, עם הפניה מרופא
· בבתי החולים: שיבא, תה"ש, כרמל ובילינסון.

מהן ההכנות שיש לעשות לפני הבדיקה?

מי שלוקח ויטמינים בהם יש גם ויטמינים מקבוצה B צריך להפסיק את נטילתם חודש לפני הבדיקה .
· יש להיות בצום של 8 שעות לפני הבדיקה.

באלו מקרים נמצאו רמות גבוהות של הומוציסטאין?

מי שלקו במחלת כלי דם כליליים של הלב .
· מי שלקו בשבץ מוחי כתוצאה מיצירת רובד טרשתי בדופן העורק הקרוטידי שבצוואר, יש היצרות ובעקבותיה חסימה. חסימה זו לא מאפשרת זרימת דם למוח כך שתגרם אי ספיקה או איסכמיה בגלל חוסר חמצן, דבר שיביא למוות של רקמת המוח שלא קיבל חמצן וכתוצאה מכך יגרם שבץ מוחי CVA.
· בחולים עם אלצהיימר נמצאו רמות גבוהות של הומוציסטאין .
· רמות גבוהות של הומוציסטאין נמצאו גם בנשים עם הפלות חוזרות.
· נמצאו רמות מוגברות גם בחולים עם אי תפקוד כלייתי ומטופלי דיאליזה .
· רמות גבוהות נמצאו גם אצל מושתלי איברים המטופלים בתרופות למניעת דחיה.
· רמות גבוהות נמצאו אצל אנשים עם ליקוי בראיה בגלל חסימת עורק או וריד מרכזי ברשתית העין .
· אצל חולים מבוגרים הנמצאים בדכאון ונמצא אצלם שיש להם מחסור בויטמינים מקבוצה B.

בואו לדבר על כך בפורום קרדיולוגיה

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום