עיניים: מהי ממברנה אפירטינלית?

(3)
לדרג
תוכן מקודם

תהליכי ההזדקנות כרוכים גם בהיפרדות של הזגוגית מהרשתית בעין. כאשר התהליך משתבש, עלולות להתרחש תופעות הפוגעות בראייה המרכזית

רופא עיניים ,מומחה למחלות עיניים
077-9977286 (מספר מקשר)

תהליך היפרדות הזגוגית מהרשתית הוא תהליך טבעי, המהווה חלק מהזדקנות הגוף. יחד עם זאת, כאשר תהליך זה קורה בצורה לא תקינה, עשויות להופיע מספר פתולוגיות הפוגעות בראייה המרכזית. הממברנה האפירטינלית היא אחת מהפתולוגיות - ובה נעסוק במאמר זה.

העין מתבגרת גם היא. אילוסטרציה: שאטרסטוק
העין מתבגרת גם היא. אילוסטרציה: שאטרסטוק

מהי ממברנה אפירטינלית?

העין שלנו מלאה בחומר מבוסס ג'ל. בתחילת חיינו, חומר הג'ל הזה צמיגי מאוד, צמוד לרשתית העין באופן אחיד ומפוזר כך שהוא ממלא באופן אחיד את כל חלל העין. זוהי הזגוגית. ככל שאנחנו מתבגרים ומזדקנים, כך מזדקן גם הג'ל, תוך שהוא מאבד מהצמיגיות שלו.

בשל כך, ככל שחולפות השנים, ההיצמדות שלו לרשתית העין משתנה ומתרופפת; ובאופן הדרגתי, הוא מתנתק מהחיבור האחיד שלו לרשתית, תהליך הקרוי היפרדות הזגוגית.

תהליך זה, של התנתקות הג'ל והזגוגית מהרשתית, הוא כאמור חלק טבעי ורגיל מתהליכי ההתבגרות של העין בפרט, ושל הגוף בכלל - וכאשר ההתנתקות מתרחשת באופן תקין, לא נוצרת שום בעיה. במצב תקין, תוך כדי התהליך, הזגוגית מושכת אתה את הרשתית, עד להינתקות מוחלטת. מצב זה, של זגוגית המופרדת מהרשתית, אינו מפריע לראייה. רק לעיתים רחוקות, המצב מתבטא בראיית כתמים בשדה הראייה, אבל גם זה באופן שאינו מפריע לראייה עצמה.

יחד עם זאת, כאשר ההתנתקות אינה תקינה, נוצרות מספר פתולוגיות העשויות לפגוע בראייה. אחת מהן היא ממברנה אפירטינלית (או, בתרגום מילולי: "קרום על הרשתית"). ממברנה אפירטינלית נוצרת כתוצאה משקיעה של תאים על הרשתית. התופעה קיימת אצל 2% מהאוכלוסייה, בסביבות גיל 60 - ובאחוזים גדולים יותר, בגילאים מבוגרים יותר.

ממברנה אפירטינלית. אילוסטרציה: שאטרסטוק
ממברנה אפירטינלית. אילוסטרציה: שאטרסטוק

מה גורם להיווצרות ממברנה אפירטינלית?

כאמור, מדובר בתהליך רגיל של הזדקנות הגוף, שחלה הפרעה בהתרחשותו באופן תקין. הגורמים לכשל הזה אינם ידועים: מדובר במחלה שנגרמת באופן אידיופטי (כלומר: איננו יודעים מדוע המחלה מתרחשת אצל אדם אחד - ולא אצל אחר; ואף לא ניתן לצפות זאת). משום כך, אין לתופעה הזו שום טיפול מונע שיכול למנוע מראש את היווצרותה.
יחד עם זאת, הסיכוי להופעת ממברנה אפירטינלית גדול יותר, אם בזמן תהליך ההינתקות הבלתי תקינה, נוצר גם קרע ברשתית. זאת, משום שדרך הקרע עוברים תאים משכבת התאים שמתחת לרשתית, שוקעים על הרשתית עצמה - ויוצרים את הממברנה (הקרום).

מהם התסמינים להופעת ממברנה אפירטינלית?

הקרום שנוצר עקב ההיפרדות הבלתי תקינה מפריע לקרני האור לעבור - וגורם לירידה בראייה. יחד עם חסימת האור והירידה בראייה, נוצר גם עיוות של הרשתית (כתוצאה של משיכתה על ידי הזגוגית) - המוביל לראייה מטושטשת ומעוותת במרכז הראייה.

מרכז הראייה מאפשר הבחנה בפרטים הנדרשת בעת קריאה; ונחוצה לצורך כל פעולת ראייה, הדורשת זיהוי פרטים (כגון בעת זיהוי פנים או בעת נהיגה ואף בעת קריאה וכתיבה). בשולי הראייה, הראייה ההיקפית, ממשיכים לראות כרגיל, אך מאחר שהתאים שם רגישים פחות, הראייה פחות חדה וטובה.

כיצד מאבחנים את הממברנה האפירטינלית?

מטרת האבחון לוודא שהסימפטומים שצוינו אכן מעידים על היווצרות קרום על הרשתית. האבחון הראשוני נעשה בבדיקה קלינית, בהסתכלות אל תוך העין - והבחנה בקרום שנוצר בה. יש לאמת ולאבחן סופית את האבחון הקליני הראשוני באמצעות צילום OCT - שהוא צילום של העין שנעשה באמצעות קרן אור, המתפזרת על רקמות הרשתית.

מהו הטיפול המומלץ בממברנה אפירטינלית?

לא תמיד יופיעו עיוות או ירידה בראייה, או תסמינים אחרים - ביחד עם הופעת הממברנה. כאשר מתגלה ממברנה אפירטינלית, שאינה מלווה בהפרעה בראייה (אבחון המתרחש לעיתים קרובות תוך כדי בדיקה שגרתית) - על פי רוב, הרופא המטפל יקיים מעקב ויימנע מניתוח שלא לצורך.

מרגע שנוצרה הפרעה בראייה, הטיפול היחיד שיעילותו הוכחה קלינית ומחקרית עד כה הוא ניתוח, הקרוי ויטרקטומי (כלומר: כריתת זגוגית), הכולל גם קילוף של הקרום מעל הרשתית.

במהלך הניתוח, נכנס הכירורג לתוך העין בשלושה פתחים מיקרוסקופיים, באמצעות מכשור מיקרוסקופי ותוך שימוש בנוזל מיוחד, כורת את כל הזגוגית - ומקלף את הקרום מעל פני הרשתית, באמצעות מלקחיים מיקרוסקופיות. שני הליכים אלה, כריתת הזגוגית וקילוף הקרום, מאפשרים את התרחשות תהליך ההיפרדות של הרשתית מהזגוגית - הליך שבכל מצב אחר הוא טבעי לחלוטין. הם מביאים להפסקת משיכת הרשתית ולשחרורה למצבה הרצוי.

זהו הליך כירורגי עדין, קצר ופשוט, הדורש מיומנות גבוהה של הכירורג והתמחות-על גבוהה מאוד שלו בתחום, שיקטינו ככל האפשר את הסיכוי לסיבוכים.

ניתוח לתיקון ושיפור הראייה. אילוסטרציה: שאטרסטוק
ניתוח לתיקון ושיפור הראייה. אילוסטרציה: שאטרסטוק

מהן תוצאות הניתוח להסרת ממברנה אפירטינלית? האם ישנן תופעות לוואי או סיכונים ידועים?

הניתוח מחזיר ומשפר את הראייה המרכזית ב-90% מהמקרים. פרט לסיכונים שיש בכל הליך כירורגי, הסיבוך העיקרי - הוא סיכון להיווצרות קרעים בהיקף הרשתית ופגיעה אפשרית בראייה ההיקפית (סיבוך ייחודי לניתוח להסרת הממברנה האפירטינלית; סיבוך שהוא נדיר - וקורה אחת למאה מקרים).

בנוסף, בכל המקרים שבהם המטופל עדיין לא סבל מקטרקט, בעקבות הניתוח להסרת הזגוגית - הוא יפתח קטרקט, שיש לנתחו בתוך שנה מהניתוח הראשון.

מהו משך הניתוח להסרת ממברנה אפירטינלית? מהו זמן ההתאוששות?

הניתוח אורך כחצי שעה - ונעשה בהרדמה מקומית. 3 החורים דרכם הוא מבוצע כה קטנים, עד כי אין שום צורך לתפור אותם, כך שלא נותרות שום צלקות. לאחר הניתוח, העין נחבשת ללילה אחד. לאחר הורדת החבישה, המטופל נשלח לביתו. לעיתים אף ללא לינה בבית החולים.

לסיכום: ממברנה אפירטינלית היא חלק מספקטרום המחלות העלולות להיווצר כתוצאה של היפרדות לא תקינה של הזגוגית. כמו שאר המחלות, ניתן לאתר אותה בבדיקה שגרתית של הראייה, המומלצת לכל אדם אחרי גיל 50 - אז מתחילים להופיע סימני ההזדקנות בראייה.

פרופ' ענת לבנשטיין היא מומחית למחלות וניתוחי רשתית וזגוגית, מנהלת מערך עיניים בבית החולים איכילוב; וסגנית דיקאן בפקולטה לרפואה ע"ש סאקלר באוניברסיטת תל אביב.

סייע בהכנת הכתבה: יותם בן מאיר, כתבzap doctors .

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום