גלאוקומה וקטרקט: קשר גומלין

(0)
לדרג
תוכן מקודם

גלאוקומה וקטרקט הן מחלות עיניים שונות, המקיימות ביניהן "קשר גומלין": הן עלולות להחמיר אחת את השנייה, אבל הטיפול באחת מהן - עשוי להיטיב גם עם השנייה

רופאת עיניים ,מומחית למחלות עיניים
077-2311217 (מספר מקשר)

גלאוקומה וקטרקט הן מחלות עיניים שכיחות ביותר, בעיקר בגילאים מבוגרים - ששכיחותן עולה, ככל שעולה הגיל. שתיהן נוצרות כחלק מתהליכי ההזדקנות והניוון של הגוף, בשתיהן ניתן לטפל - ובשתיהן ללא טיפול, הראייה עלולה להיפגע, עד כדי עיוורון.

גלאוקומה היא מחלת עיניים, שבה לחץ תוך עיני גבוה על עצב הראייה - מוביל לפגיעה בתפקוד העצב; ובשל כך - פוגע בראייה. קטרקט היא מחלה שבה נוצרת עכירות על עדשת העין. העכירות הולכת ומתפשטת - וגורמת לירידה הדרגתית בראייה.

מדובר בשתי מחלות נפרדות, אך הן עלולות להופיע אצל כל אדם בנפרד או ביחד. פעמים רבות, יש ביניהן קשרי גומלין ברורים: שתיהן מחמירות - ככל שהגיל עולה; והן עשויות להחמיר אחת את השנייה; לשתיהן יש סימפטומים משותפים ו/או דומים. לכן, לעיתים קשה להעריך על איזו מהמחלות - הסימפטומים מעידים; במקרים מסוימים, הקטרקט עשוי גם להוות גורם להתפתחות ולהידרדרות של הגלאוקומה.
מומלץ לבצע בדיקות עיניים שגרתיות, החל מגיל 40. צילום: שאטרסטוק

מומלץ לבצע בדיקות עיניים שגרתיות, החל מגיל 40. צילום: שאטרסטוק

מהם הגורמים לקטרקט?

קטרקט היא מחלת העיניים הנפוצה ביותר - ומרביתנו נסבול ממנה במהלך חיינו. למעשה, קרוב ל-80% מהאוכלוסייה בעולם המערבי תגיע לניתוח קטרקט, בשלב כזה או אחר בחיים. במחלת הקטרקט, מתפתחת עכירות של העדשה - בשל תהליכים ניווניים המתרחשים עם הגיל.

העדשה, שיש לה תפקיד מרכזי בראייה ובמיקודה - מאבדת משקיפותה ותופחת; שדה הראייה מצטמצם - והופך לעכור. במצבים קיצוניים, ללא טיפול, עשוי להיווצר גם עיוורון.

מהם הגורמים לגלאוקומה?

הלחץ התוך עיני על עצב הראייה נוצר במקרים רבים בשל נטייה גנטית, אך הוא עשוי להיווצר גם בשל חבלה או טראומה שעברה על העין, שימוש בתרופות סטרואידיות - לצורך טיפול בדלקות עיניים; ובנוסף, לעיתים, בשל מבנה עין מסוים - שבעקבות השינויים הניווניים שהוא עובר עם הגיל, גורם להגברת הלחץ על עצב הראייה.

מהם הסימפטומים של קטרקט?

הסימפטומים העיקריים של הקטרקט ועכירות העדשה - כוללים ירידה הדרגתית בראייה, שינויים תכופים מהרגיל במספר המשקפיים, צמצום שדה הראייה ותחושת סנוור, גם באור יום וגם בעת נהיגת לילה.

מהם הסימפטומים של גלאוקומה?

למעשה, לגלאוקומה, במצבה הראשוני (וגם בשלבים מתקדמים יחסית) - אין סימפטומים.

לכן, גלאוקומה קרויה "הגנב השקט של הראייה" - והיא מתגלה פעמים רבות רק לאחר שכבר גרמה נזק לראייה, לעתים בלתי הפיך.

מאחר שהממצא הקליני החשוב ביותר הוא איתור העלייה בלחץ התוך עיני, שאותו ניתן לאבחן אך ורק באופן יזום, בבדיקת עיניים המיועדת לכך - מומלץ מאוד לבצע בדיקות שגרתיות, לצורך אבחון גלאוקומה החל מגיל 40; ואחת לשנה, החל מגיל 60. תדירות הביקורים בין גילאי ארבעים לשישים תיקבע ע"י הרופא, בהתאם לממצאים הקליניים.

כיצד מטפלים בקטרקט?

בשלבים הראשונים, הטיפול נעשה בתסמינים - וכולל החלפת מספר במשקפיים. כשטיפול זה אינו עוזר, מגיעים לניתוח קטרקט - שבו מחליפים את העדשה שנעכרה. זהו ניתוח השכיח ביותר (בהשוואה לכל סוגי הניתוחים; לא רק בתחום העיניים).

הניתוח מתבצע ללא אשפוז, בהרדמה מקומית - וסיכויי ההצלחה שלו עומדים על 95%-97%, אם אין מחלות רקע נוספות. הניתוח מאפשר שיקום של הראייה של כל אדם, הסובל מהמחלה - בכל מצב של המחלה ובכל גיל.

כיצד מטפלים בגלאוקומה?

בשלב הראשון, הטיפול להורדת הלחץ התוך עיני נעשה באמצעות טיפות עיניים. כאשר הטיפול בטיפות אינו מועיל או מפסיק להועיל - השלב הבא הוא טיפול בלייזר; ובשלב האחרון, טיפול ניתוחי (מטרת הלייזר והניתוח - אף היא להביא להפחתת הלחץ). בשל הסיכונים הטמונים בניתוחים (באופן כללי) - תמיד תהיה עדיפות לקו טיפולי ראשון של שימוש בטיפות עיניים.

מהו הקשר בין גלאוקומה לקטרקט?

ישנם מספר מצבים, שבהם מופיעה השפעה הדדית של שתי המחלות, אחת על השנייה. המצב הראשון קשור לסימפטומים הדומים של שתיהן. למשל: פגיעה בשדה הראייה. התסמינים הדומים גורמים לכך שלעיתים לא ניתן לאבחן האם מקור התסמין הוא בגלאוקומה או בקטרקט. חוסר היכולת להתאים טיפול נכון עשוי לגרום להחמרת המחלה, שלא טופלה בשל כך.

המצב השני קשור למקרים שבהם שתי המחלות מופיעות יחד. אז, העכירות הנוצרת בעדשה בקטרקט גורמת לקושי ביכולת הרופא המטפל להעריך את נזקי הגלאוקומה בצורה מדויקת ולהבין באיזה שלב המחלה נמצאת ואיזה סוג טיפול נחוץ למחלה. לעיתים, העכירות אף תגרום לכך שהרופא יתקשה להעריך את מידת הנזק לעצב הראיה, גם לא באמצעות הבדיקה הייעודית.

באיזה מקרים הקטרקט עלול להחמיר את הגלאוקומה?

קטרקט מהווה גורם סיכון מובהק, במקרים של גלאוקומה עם זווית סגורה. במקרים אלה, הקטרקט מחמיר את פגיעת הגלאוקומה. יש לציין כי גלאוקומה עם זווית סגורה מתפתחת אצל אנשים בעלי מבנה עין מסוים. למשל: עיניים קטנות, או אצל אדם הסובל מרוחק ראיה (Hypermetropia).

התפתחות של קטרקט מחמירה את מצב הזווית - והופכת אותה לצרה ולסגורה יותר, בשל גדילת העדשה ותפיחתה. ככל שהזווית מוצרת והעדשה גדלה - כך הלחץ התוך עיני על עצב הראייה גובר; והראייה נפגעת יותר.
ההשפעה של ניתוח קטרקט על גלאוקומה סגורת זווית יכולה להיות דרמטית. צילום: שאטרסטוק ההשפעה של ניתוח קטרקט על גלאוקומה סגורת זווית יכולה להיות דרמטית. צילום: שאטרסטוק

באילו מקרים הגלאוקומה עלולה לסבך את ניתוח הקטרקט ?

במקרים של גלאוקומה סגורת זווית או פסוידואקספוליאטיבית קיימת לעתים הגבלה בהרחבת האישון. מבנה הלשכה הקדמית צר ורדוד וקיימת חולשה של הזונולות אותן רצועות דקיקות המחזיקות את העדשה במקומה וחיוניות להצלחת הניתוח.

במקרים אלו ניתוח הקטרקט עלול להפוך קשה ומאתגר יותר ועולה הסיכון לסיבוכים בניתוח. במקרים אלה מומלץ לבצע את הניתוח ע"י מנתח מנוסה ומיומן המסוגל לטפל בשתי המחלות.

מתי משמשים ניתוחי קטרקט לטיפול בגלאוקומה?

מאחר שנמצא קשר הדוק בין קטרקט לבין החמרה של גלאוקומה עם זווית סגורה (וכן סוגים אחרים של גלאוקומה, שמקורם במבנה העין של המטופל) - נמצא כי אחד הטיפולים היעילים ביותר לגלאוקומה ולהורדת הלחץ התוך עיני, הינו דווקא ניתוח קטרקט (המסיר את מקור הלחץ העיקרי).

מחקרים רבים מראים כי ההשפעה של ניתוח קטרקט על גלאוקומה עם זווית סגורה יכולה להיות דרמטית, להוביל לירידת לחץ משמעותית ולהשפיע לטובה על מהלך המחלה - לעצור אותה; ולעתים אך לשקם את מצב הראייה ולבטל את הצורך בניתוח גלאוקומה.

יחד עם זאת, יש לדעת כי השפעת ניתוח קטרקט על לחץ תוך עיני כמעט חסרת משמעות, במקרים של גלאוקומה עם זווית פתוחה - אז יידרש ניתוח נוסף, לאחר ניתוח הקטרקט, לצורך הטיפול בגלאוקומה עצמה.

כיצד מטפלים בגלאוקומה ובקטרקט, כשהן מופיעות יחד?

כאשר הגלאוקומה והקטרקט מופיעות יחד ונדרש ניתוח, האפשרויות הן ניתוח משולב של שתיהן במקביל, או ניתוח נפרד של כל אחת - בהתאם למצב הספציפי, של כל מטופל ומטופל. כאשר הניתוחים נעשים בנפרד, על פי רוב קודם יבוצע ניתוח הקטרקט - ורק לאחר מכן, יבוצע ניתוח הגלאוקומה.

לסיכום: גלאוקומה וקטרקט הן מחלות עיניים נפוצות, ההופכות לשכיחות יותר - ככל שעולה הגיל. לשתי המחלות קשרי גומלין והשפעות הדדיות, אחת על השנייה. במקרים בהם מדובר בגלאוקומה סגורת זווית, המוחמרת על רקע קטרקט - ניתוח קטרקט עשוי לטפל בשתי המחלות.

ד"ר תמר פדות-קלויזמן אחראית שירות גלאוקומה בבית חולים "בני ציון" ומנתחת עיניים בכירה בשירותי בריאות כללית בחיפה.

סייע בהכנת הכתבה: יותם בן מאיר, כתב Zap Doctors.

לכתבה בשפה הערבית של הד"ר תמר פדות קלויזמן.

למיניסייט בשפה הערבית של הד"ר תמר פדות קלויזמן.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום