רפואת עיניים: לנגב לך את הדמעות?

(0)
לדרג

ירידה בייצור הדמעות גורמת לגירויים בעיניים ולירידה בראייה. כל הסיבות ליובש בעיניים והדרכים להתמודדות עם התופעה

מאת: ד"ר אורי מרמור

עיניים בריאות עטופות בשכבה של נוזל המכסה בקביעות את הקרנית. שכבה זו חייבת להישאר יציבה על גבי הקרנית בין מצמוץ למצמוץ; בכך היא מבטיחה עיניים רגועות וראיה נוחה. שכבת הדמעות מגינה ומלחלחת את העין. כמו כן, היא מורידה את הסיכון לדלקות; כל מצמוץ משמש לניקוי הקרנית. כאשר העיניים מגורות על ידי אבק או עשן, דמעת יתר עוזרת לשטיפה והוצאת גופים זרים קטנים.

אי נוחות בעיניים

ירידה בייצור הדמעות גורמת לכך ששכבת הדמעות תשבר בין מצמוץ למשנהו, עובדה אשר גורמת לגירוי בעיניים וירידה בראיה. כמו-כן, שינוי בין מרכיבי הדמעות גורם לעין יבשה. עיניים יבשות הן הסיבה השכיחה ביותר אחרי גיל 40 להרגשת אי נוחות בעיניים, בעיה זו היא בדרך כלל כרונית.

הסימפטומים המאפיינים עין יבשה הם: תחושת עקצוץ ושריפה בעיניים; תחושת גוף זר בעין; הפרשה רירית מהעיניים, במיוחד בשעות הבוקר, אחרי שינת הלילה וגירוי יתר של העין בחשיפה לרוח או לעשן. סימפטומים נוספים הינם: עייפות בעיניים לאחר קריאה קצרה; רגישות לאור; קושי בהרכבת עדשות מגע וטשטוש ראיה, במיוחד לאחר צפייה ממושכת בטלויזיה או עבודה מול מחשב.

הדמעות הן למעשה תערובת של מים, שומנים, חלבונים, אלקטרוליטים וחומרים אנטי בקטריאליים. כל הפרעה בייצור של אחד הרכיבים תגרום לעין יבשה. אין אנו בוחנים את הדמעות רק בכמות, אלא גם באיכות והרכב הדמעות. השכבה השומנית של הדמעות מיוצרת על-ידי בלוטות הנמצאות בשולי העפעף. שכבה זו של שומן מחליקה את פני הקרנית ומונעת התנדפות של השכבה המימית האמצעית. כאשר שכבה זו נפגעת, קיימת התנדפות מהירה של הדמעות המימיות, והקרנית מתייבשת. בלוטות אלה נפגעות במיוחד בבלפריטיס - דלקת כרונית של הבלוטות המפרישות את שכבת השומן, וכן בבעיות עור מסויימות. השכבה האמצעית, שכבת המים, מהווה 90% מנפח הדמעות. שכבה זו נוצרת מהפרשה של בלוטת הדמעות שנמצאת בקצה הרקתי העליון של העפעף. השכבה הפנימית, החלבונית, מאפשרת פיזור אחיד של הדמעות מעל גבי הקרנית.

יובש ומחלות

יצירת הדמעות פוחתת עם הגיל. כאשר הייצור מופחת העיניים מגורות ויבשות. אומנם שני המינים נפגעים מהתהליך, אולם אצל נשים תופעה זו שכיחה יותר במיוחד אחרי גיל הבלות, תופעה הנובעת משינויים הורמונליים. נזק לבלוטת הדמעות כתוצאה מדלקת או הקרנות גורם להפחתת הייצור.

תופעת העין היבשה קשורה גם למחלות סיסטמיות רבות: זאבת, הן במופע כללי והן מקומי, בשל פגיעה בבלוטת הדמעות; פמפיגואיד, בדרך כלל בשלבים המאוחרים של המחלה; שורגן סינדרום - מידת היובש יכולה לסמן את חומרת המחלה; סינדרום סיטבן ג'ונסון וסקלרודרמיה. מחלות נוספות הינן: פריאטריטיס נודוסה, בשלבים המאוחרים של המחלה; סכרת; ארטריטיס, ולאחר ביצוע ניתוחי לייזר לתיקון הראיה, בעיקר בשיטת LASIK (תופעה החולפת בדרך-כלל לאחר מספר חודשים).

מצמוץ תקין מתרחש כ-13 פעמים בדקה. המצמוץ מפזר את שכבת הדמעות מעל גבי הקרנית. כל הפרעה בפעילות המצמוץ תגרום ליובש בעיניים. בעיות ניווניות של העפעפיים, כמו אנטרופיון או אקטרופיון (מצבים בהם שפת העפעף פונה פנימה או החוצה) האופיניים לגיל השלישי, גורמות ליובש בעיניים.

תרופות הגורמות ליובש: אנטיהיסטמינים למצבי אלרגיה, כדורי שינה, גלולות נגד הריון, תרופות פסיכיאטריות וטיפול נגד אקנה. יובש בעיניים יכול להחמיר בחשיפה לתנאים שיש להם השפעה מייבשת, כמו שמש, רוח, גובה, מזג אויר יבש וכן שהייה ארוכה במטוס. יש מקרים בהם היובש הוא תגובה אלרגית לטיפות או משחת עיניים, בעיקר לחומר המשמר בתרופות אלו.

רופא העיניים המאבחן עין יבשה בודק שני פרמטרים עיקריים: כמות ואיכות הדמעות. הכמות נבדקת בעזרת תבחין על שם שירמר, ואיכות הדמעות נבדקת על ידי צביעת הקרנית ומדידת זמן השארות הצבע לפני השברות שכבת הדמעות.

תוספת דמעות

יש לאבחן את סיבת היובש על מנת לנסות ולהתמודד עם הסיבה ולא עם התוצאה. במידה ומדובר בשינוי אנטומי של העפעף יש לשקול כירורגיה. בבלפריטיס - דלקת של העפעף, יש לטפל בבעיה הכרונית אשר בעטיה נגרם היובש, ולא רק ביובש עצמו. בהתאם לחומרת היובש, ניתן להוסיף דמעות מלאכותיות כגון: טיפות, ג'ל ומשחות.

קיימת אפשרות נוספת לתוספת דמעות והיא שמירה ארוכה יותר של הדמעות הקיימות. תוצאה זו מושגת על ידי חסימה של פתחי ניקוז הדמעות הנמצאים בצד הפנימי של העפעף העליון והתחתון. פעולה זאת יכולה להיות מבוצעת על ידי אטם מסיליקון או חסימה מוחלטת על ידי צריבה של פתח הניקוז. במקרים קשים של יובש קיימת גם אפשרות להתאמת עדשות מגע מיוחדות. כיום מתבצע בישראל מחקר הבוחן השפעת תרופות מסוימות הנלקחות בבליעה על יובש בעיניים.

דרכי המניעה הן: הרכבת משקפיים בחשיפה לרוחות; הימנעות מחשיפה ישירה לעיניים של אוויר יבש וחם; שמירה על לחות שבין 30%-50% בסביבת המגורים והעבודה והימנעות משפשוף העיניים. כמו-כן מומלץ להשתמש באמצעים מונעים, כגון: שימוש בטיפות לפני טיסות ולפני חשיפה למזג אוויר קיצוני. יש לזכור כי בשעת עבודה ממושכת מול מחשב או צפיה בטלויזיה מספר המצמוצים פוחת באופן מובהק, ולכן יש להיות מודעים לכך ולמצמץ באופן רצוני.

בואו לדבר עם ד"ר אורי מרמור בפורום הסרת משקפיים בלייזר וקרנית העין.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום