משקפיים לילדים: לפעמים אין ברירה

(0)
לדרג

אי אפשר להסתמך על כך שהילד יאמר שראייתו לקויה ולכן מומלץ לעשות לו בדיקת עיניים בגיל צעיר. גילוי מוקדם של הבעיה ימנע נזק גדול יותר ויקל על הילד

מאת: ליאת עיני, כתבת doctors

הורים רבים חוששים שראייתם של ילדיהם עלולה להינזק, אם יצפו בטלוויזיה ממרחק קצר, יקראו בתאורה לא מספקת, או יבלו שעות רבות למול מסך המחשב. הבשורה הטובה היא, שאין בהכרח קשר בין הדברים. הבשורה הרעה היא כי ייתכן שילדכם, הצופה מקרוב בטלוויזיה, לוקה בקוצר ראייה.

משקפיים
משקפיים

לא מודעים לבעיה

"אי אפשר להסתמך על כך שהילד יאמר לנו שהראייה שלו לקויה", אומרת ד"ר אירן ענתבי, מנהלת המרכז למחלות עיניים בילדים במרכז הרפואי הדסה. "גם כשהילד שולט בדיבור הוא מתקשה לבטא את לקות ראייתו בגלל חוסר מודעות, וגם ההורים מתקשים להבחין בכך". ד"ר ענתבי מספרת, לדוגמה, על הורים שטענו בתוקף כי ראייתו של ילדם תקינה, ולהוכחה הם סיפרו שהוא מבחין בפירורים על הרצפה. אבל, אחרי שהתאימה לו משקפיים הם חזרו אליה והודו, שתפקודו של הילד השתפר.

ד"ר ענתבי מציינת כי יש מספר פגמי ראייה המביאים לצורך לתקן את הראייה אצל ילדים באמצעות משקפיים: "תשבורת בעיניים, הנובעת מסיבות, כגון קוצר ראייה או רוחק ראייה, שוני במיקוד הראייה בין שתי העיניים ופזילה".

על-מנת לאתר את הבעיות מבעוד מועד ולמנוע מהילד סבל מיותר חשוב להתחיל בבדיקות עיניים מקיפות בגיל מוקדם. בגילאי תשעה חודשים עד שנתיים הראייה נבדקת במסגרת הסקרים בטיפת חלב. אם מאתרים בעיה כלשהי, כגון פזילה או עין עצלה, הילד נשלח לבדיקה מקיפה יותר. בגיל חמש מגיע צוות מטיפת חלב לגני הילדים לשם בדיקתם ולאחר מכן נערכות בדיקות עיניים גם במסגרת בית-ספר.

"אם אחד מבני המשפחה מרכיב משקפי ראייה, מומלץ לקחת את הילד לבדיקת עיניים כבר בגיל שנה", אומרת ד"ר ענתבי. לדבריה, "ככל שמאתרים מוקדם יותר את הבעיה כן ניתן למנוע התפתחות של עין עצלה ולאפשר לילד לפתח תפקוד ראייה מלא ושווה בשתי העיניים. אם מגלים את הלקות באיחור, מאבדים זמן יקר שהיה יכול להיות מוקדש לטיפול בבעיה. כאשר ילד סובל מרוחק ראיה הוא מגלה חוסר סבלנות כאשר מוטלות עליו משימות המחייבות ראייה תקינה, כגון קריאה בכיתה, או משימה של ציור מדויק, והתנהגותו עלולה להתפרש בטעות כבעיית קשב".

עוגת משקפיים

עד גיל עשר חשוב מאוד לעשות את בדיקת הראייה אצל רופא עיניים לילדים. "כשהוא מתאים לילד את סוג המשקפיים יש לו שיקולים רבים מעבר למאפיינים האופטיים שלהם, כמו גיל הילד, צרכיו, הרקע המשפחתי ועוד", אומרת ד"ר ענתבי.

ד"ר ענתבי מספרת כי לעיתים ההורים מגלים חשש ומתייחסים למשקפים כסימן של חולשה. "ההורים חייבים להקרין לילד את תמיכתם. אם הילד מרגיש שההורה מטיל ספק בנחיצותם, הוא יסרב להרכיבם". עוד היא מוסיפה כי "להפתעת ההורים, ילד שזקוק למשקפיים ישמח להרכיבם אחרי שיחוש בשיפור ראייתו". כדי להקל על ילד המרכיב משקפיים בגיל הגן, העלול להיות מושא להצקות מצד חבריו, ד"ר ענתבי ממליצה לערוך לו מסיבה בגן עם עוגה בצורת משקפיים. "כך הילד יהיה במרכז תשומת הלב והדבר יקל עליו לקבל את מצבו החדש".

עדשות מגע לילדים בוגרים

לילדים בוגרים יותר, שלא אוהבים להרכיב משקפיים מטעמי אסתטיקה או נוחות, ההמלצה היא להחליפם בעדשות מגע, אם הם מבינים את חשיבות הטיפול בעדשות ויכולים ומוכנים להקפיד על הוראות השימוש בהן. "בדרך כלל עדשות מגע מומלצות לבנות מגיל 12 ולבנים מגיל 13, אולם יש ילדים בוגרים שכבר בגיל 8 מצליחים להסתדר איתן", אומרת ד"ר ענתבי.

בואו לדבר על זה בפורום רפואת עיניים לילדים ופזילה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום