עין עצלה אצל ילדים: מדריך

(7)
לדרג
תוכן מקודם

הילד פוזל? יש הפרש משמעותי ביכולת הראייה בין שתי העיניים שלו? הורים, שימו לב: אבחון מוקדם וטיפול יעיל בעין עצלה - חיוניים להתפתחות הראייה התקינה של הילד

בית רופאים
053-7932277 (מספר מקשר)

"עין עצלה" היא עין רגילה - שהראייה בה לא התפתחה. מאחר שמדובר בנזק בלתי הפיך, יש חשיבות גדולה לאבחון מוקדם ולטיפול נכון ומידי.

מהי "עין עצלה"?

מערכת הראייה שלנו בנויה כך שכל עין קולטת תמונה אחת ומשדרת אותה למוח. המוח מקבל את שתי התמונות ו"מתרגם" אותן לתמונה תלת ממדית. כאשר העיניים אינן עובדות בתיאום, אחת עם השנייה, או כאשר יש שוני בתשדורת של העיניים - המוח לומד "למחוק" את התמונה שהוא מקבל מהעין החלשה; כך, הראייה בעין זו איננה מתפתחת.
טיפול בפזילה קבועה נעשה ע"י סגירה של העין שאינה פוזלת. צילום: שאטרסטוק

טיפול בפזילה קבועה נעשה ע"י סגירה של העין שאינה פוזלת. צילום: שאטרסטוק

מהם הגורמים לעין עצלה?

עין עצלה עלולה להתפתח כתוצאה משתי סיבות עיקריות: פזילה קבועה באותה עין, או הפרש משמעותי - באיכות הראייה בין העיניים.

פזילה

הראייה מתחילה להתפתח מיד לאחר הלידה - ועד גיל 3 חודשים, בו האישונים צריכים להיות ממורכזים ומקבילים אחד לשני. אצל חלק מהילדים, האישונים אינם מקבילים; ואישון אחד קרוב יותר לגשר האף (פזילה פנימית), או לכיוון הלחי (פזילה חיצונית).

כאשר הפזילה היא פזילה קבועה (בעין ימין או בעין שמאל) - העיניים אינן משדרות את התמונות למוח בצורה מתואמת והמוח מקבל שתי תמונות שונות (ראייה כפולה). על מנת לתקן זאת, המוח לומד למחוק את התמונה שהוא מקבל מהעין הפוזלת. לכן, עם הזמן - הראייה בעין הפוזלת מפסיקה להתפתח; והעין הופכת ל"עין עצלה".

כאשר הפזילה אינה קבועה (לעיתים בעין ימין ולעיתים בשמאל) - הראייה תמשיך להתפתח, מאחר שהמוח יתרגם את התמונה שהוא מקבל מהעין שאינה פוזלת באותו רגע (פעם - עין ימין תראה; ופעם - עין שמאל). לכן, שתי העיניים ימשיכו להתפתח; ואף אחת מהן לא תהפוך לעין עצלה.

הפרש משמעותי באיכות הראייה בין העיניים

ראייה טובה ("מספר אפס") היא ראייה שבה העין קולטת תמונה חדה ומדויקת. לעיתים יכולה עין אחת להיות עם קוצר ראייה ("מספר מינוס"), או רוחק ראייה ("מספר פלוס").

בניגוד למבוגר, היודע להבחין כי הוא אינו רואה טוב באחת העיניים - ילדים שנולדים עם פער ראייה גדול בין העיניים (למשל: פלוס 1 - בעין ימין; ופלוס 6 - בעין שמאל), לא בהכרח ידעו להצביע על כך. עם הזמן, כדי לפצות על הפער - המוח יתרגל להתעלם מהתמונה הפחות טובה; והראייה בעין החלשה לא תתפתח.

כיצד מחלות עלולות להשפיע על התפתחות עין עצלה?

בנוסף לפזילה ולשוני בתשדורת בין העיניים - ישנן גם מחלות מולדות בעין אחת או בשתיהן, שגורמות להפרעה בראייה, שבעקבותיה הראייה באותה עין לא תתפתח. כך, למשל: קטרקט מולד, מחלות ברשתית עצמה, בעצב הראייה או במרכז הראייה, מחלות של הקרנית, גלאוקומה מולדת, או מחלות מטבוליות שונות שיגרמו לקרנית להיות עכורה.

מדוע יש חשיבות כה רבה לאבחון מוקדם?

מאחר שהראייה מתפתחת בחודשי החיים הראשונים - ככל שנגלה מוקדם יותר את הפזילה, הפער בין העיניים או את המחלה - כך ניתן יהיה לטפל בבעיה ולאלץ את העין החלשה לעבוד - כך שגם בה תתפתח הראייה בצורה תקינה.

כדי להבין את מהירות התהליך, סגרו החוקרים עיניים של חתלתולים מרגע לידתם - ועקבו אחר התפתחות הראייה שלהם. תוך 6 שבועות החתלתולים התעוורו, מה שהוכיח את המהירות שבה מפסיקה להתפתח הראייה, במצב שבו לא מתקבלת תמונה ברורה מהעין.

מהן דרכי האבחון של מחלות עיניים מולדות?

על מנת לאבחן מחלות עיניים מולדות (כגון: קטרקט מולד), רופאי הילדים מבצעים בילודים בדיקת רפלקס אדום, כבר בחדר התינוקות, לאחר הלידה. בבדיקה זו, מאירים עם אור חזק את האישון - ובודקים אם מתקבל רפלקס אדמדם, המוכיח שהרשתית תקינה. אם יש מחסום כלשהו בין האישון לרשתית - הרפלקס לא יהיה אדום, אלא לבן או אפרפר (ביחס לכמות הקטרקט שיש בעדשה).

אבחון עין עצלה - לאור חשיבות האבחון המוקדם, העביר משרד הבריאות הנחיה לכל קופות החולים לנסות לאתר גורמים שעלולים להוביל לעין עצלה. ההמלצה היא להגיע לבדיקה שגרתית בין גיל חצי שנה לגיל שנה וחודשיים. בבדיקה זו, ניתן לגלות אם יש פזילה בעין אחת. ובנוסף, ניתן לבצע בדיקה ידנית (באמצעות רטינוסקופ) - ולגלות האם יש עין אחת עם מספר גבוה ושונה בהרבה מהעין השנייה.

מהן דרכי הטיפול במחלות עיניים?

במקרה של הפרעה בראייה כתוצאה ממחלה - מטפלים במחלה עצמה; ולאחר מכן מבצעים סגירות של העיניים הבריאות, אך ידוע כי התוצאות לאחר מחלות - פחות טובות מהתוצאות של סגירות של עין בריאה.
חשוב לבצע בדיקת רטינוסקופיה על מנת לדעת אם העין תקינה. צילום: שאטרסטוק

חשוב לבצע בדיקת רטינוסקופיה על מנת לדעת אם העין תקינה. צילום: שאטרסטוק

מהן דרכי הטיפול בפזילה?

טיפול בפזילה קבועה - במקרה שהפזילה קבועה בעין אחת, המטרה היא לגרום לילד להשתמש בשתי העיניים; ולכן, הטיפול היעיל ביותר הוא באמצעות סגירות של העין שאינה פוזלת. לדוגמא: אם הילד נולד עם פזילה פנימה בעין ימין - אנו רוצים להגיע למצב שיפזול פעם בימין ופעם בשמאל, כדי שהראייה תתפתח בצורה שווה. לכן, נסגור את העין שאיננה פוזלת - ובכך "נכריח" את העין הפוזלת לפעול - ולשלוח תמונה למוח.

טיפול בפזילה קבועה, יחד עם בעיית ראייה - בנוסף לאבחון של הפזילה, חייבים גם לוודא שלילד הזה יש ראייה טובה. לכן, חשוב לבצע בדיקת רטינוסקופיה, שבאמצעותה ניתן לדעת אם העין תקינה, אם יש בה קוצר ראייה או שהיא רחוקת ראייה, גם בלי שהילד יידע לדבר. במקרה שיש גם בעיית ראייה בעין ימין - לא מספיק יהיה לסגור את עין שמאל, כי אם לא נתקן את הראייה בעין בימין, לא נגרום לראייה להתפתח בה. לכן, במקרה כזה - סוגרים את העין שאינה פוזלת וגם מרכיבים משקפיים. לחלק מהילדים נגרמת פזילה רק כי הם צריכים משקפיים; ואם יותאמו להם משקפיים והם יבצעו סגירות בעין שאינה פוזלת - הפזילה תתיישר.

טיפול בפזילה שאינה מתיישרת - כאשר הפזילה אינה קשורה לצורך במשקפיים, או במקרים שבהם לילד יש פזילה מתחלפת, שאינה מתיישרת עם הזמן - ניתן (במקרים מסוימים) לשלוח את הילד לניתוח ליישור העיניים. מטרת הניתוח היא להחליש את השריר המושך את האישון כלפי פנים (במקרה של פזילה פנימית) או להחליש את השריר שמושך כלפי חוץ (במקרה של פזילה חיצונית).

מהן דרכי הטיפול בהפרש ראייה בין העיניים?

הטיפול בילד עם הפרש ראייה בין שתי העיניים - הוא באמצעות מתן משקפיים וביצוע סגירות של העין החזקה, במטרה להכריח את העין החלשה לעבוד. מבצעים מעקב אחת לחודשיים - ואם הראייה השתפרה לגמרי, מורידים את הסגירות באופן הדרגתי.

ככל שהילד צעיר יותר וככל שההורים יקפידו יותר על הסגירות, כך גדל הסיכוי שהראייה תשתפר. אם הילד מתנגד בתקיפות לסגירות, ניתן לטפטף לו טיפות אטרופין המרחיבות את האישון - ומטשטשות את הראייה.

לסיכום: עין עצלה עלולה להתפתח בעקבות פזילה קבועה באותה עין, הפרש משמעותי באיכות הראייה בין העיניים או מחלות. הורים, שימו לב: ככל שהבעיה תאובחן מהר יותר - כך הסיכוי לטפל בה ביעילות גדול יותר.

ד"ר קלודט כרוב היא מומחית ברפואת עיניים ילדים ופגים, רופאת עיניים ברשת "עיניים ד"ר לוינגר".

סייעה בהכנת הכתבה: יערית טרבלסי, כתבת Zap Doctors.

מוגש מטעם רשת עיניים(תוכן פרסומי).

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום