עיוורון צבעים: גורמים וסימפטומים

(0)
לדרג
תוכן מקודם

עיוורון צבעים הוא תורשתי, אך עשוי להופיע בעקבות פגיעה בעצב הראייה, ברשתית או במוח. כאשר עיוורון הצבעים מופיע בעקבות פגיעה דלקתית בעצב הראייה, ניתן לטפל בו

רופא עיניים ,מומחה למחלות עיניים
03-6542993

עיוורון צבעים הינו סוג של ליקוי ראייה, שבו יש לאדם יכולת מוגבלת (או חוסר יכולת מוחלטת) להבחין בין צבעים שונים, בעין אחת או בשתי העיניים. מרבית הסובלים מעיוורון צבעים סובלים מעיוורון צבעים חלקי, הגורם לכך שהם מתקשים להבחין בצבעים מסוימים בתערובת מסוימת, לעומת צבעים אחרים. עיוורון צבעים מוחלט נדיר מאוד ומאפיין על ידי אבחנה במידת הכהות של הדברים, כך שלמעשה עיוור צבעים מוחלט רואה רק גוונים של אפור.

מהם הגורמים לעיוורון צבעים?

עיוורון צבעים יכול להיות מולד או נרכש, להופיע כליקוי העומד בפני עצמו, או כביטוי לבעיה אחרת ,כגון מחלה של עצב הראייה, בעיה ברשתית או פגיעה במח.

רואים מטושטש. אילוסטרציה: שאטרסטוק
רואים מטושטש. אילוסטרציה: שאטרסטוק

תורשה - עיוורון צבעים גנטי מועבר בתורשה דרך כרומוזום X (הכרומוזום הגברי). סוג עיוורון הצבעים התורשתי הנפוץ ביותר הוא הדלטוניזם (על שמו של ג'ון דלטון, שהיה החוקר המדעי הראשון של התופעה), הנובע מפגם בתאי העצב הדו קוטביים שברשתית. דלטוניזם מפריע רק בראיית הצבעים ומתבטא בקושי להבדיל בין ירוק לבין אדום. זה עיוורון הצבעים הגנטי שנפוץ בעיקר אצל יהודים וכ-7.5% מהגברים היהודים סובלים ממנו.

פגיעה בעצב הראייה - עיוורון צבעים עלול להתפתח כתוצאה מדלקת בעצב הראייה, הנגרמת מפגיעה במיאלין (מעטפת העצב) ע"י וירוסים, או מחלות אחרות. פגיעה כזו משבשת את המעבר התקין של האותות מהרשתית אל המוח - ולכן משפיעה גם על אבחון הצבעים.

בעיה ברשתית - פגיעה ברשתית עלולה לנבוע כתוצאה מחבלה פיזית, כוויה מאור אולטרה סגול או שימוש בחומרים כימיים. הרשתית שהיא השכבה של פנים העין, תפקידה לקלוט את הדמות החיצונית ולהעבירה למוח, באמצעות תאי קנים (תאי ראיית לילה) ותאי מדוכים (תאי ראיית יום). תאי המדוכים הם אלה שאחראים להעברת המידע אל תאי העצב המצויים ברשתית, שמעבדים אותו למידע בשתי סקאלות צבע: סקאלה אדומה-ירוקה וסקאלה כחולה-צהובה. פגיעה בתאים אלה עלולה לגרום לאבחנת צבעים מוגבלת, קושי בראייה חדה או קושי בראייה בתנאי תאורה חזקה.

פגיעה במח - תחושת צבע תקינה תלויה גם בתקינות רקמות המוח, המעבדות את הצבע שבתמונה, ומתוקף כך פגיעה ברקמת המוח כתוצאה מגידול סרטני, שבץ, דלקת קרום המוח וכו' - עלולה לגרום לעיוורון צבעים.

מהם הסוגים השונים של עיוורון הצבעים?

בני האדם מסוגלים לראות ולהבחין בכמיליון גוונים שונים של צבעים. נוהגים לחלק את הליקוי בראיית צבעים לפי סוגי המדוכים שברשתית: קושי באבחנה בין גוונים מסוימים של ירוק, קושי באבחנה בין גווני חום ואדום, קושי באבחנה בין גוונים של ירוק, כחול וצהוב, וקושי באבחנה בין גוונים שונים של אדום.

הליקוי יכול היות בדרגות חומרה שונות, בהתאם למידת הפגיעה בתפקוד ולהתבטא בקושי בזיהוי של צבע כשלעצמו, או קושי באבחנה בין צבעים המופיעים יחד.

שני הסוגים העיקריים הנפוצים ביותר של עיוורון צבעים חלקי, הם קושי בהבחנה בין אדום לבין ירוק וקושי בהבחנה בין כחול לבין צהוב.

איזה מספר אתם רואים? בדיקת עיוורון צבעים. אילוסטרציה: שאטרסטוק
איזה מספר אתם רואים? בדיקת עיוורון צבעים. אילוסטרציה: שאטרסטוק

כיצד מאבחנים עיוורון צבעים?

האבחון הראשוני מתבצע לרב על ידי האדם עצמו, ששם לב לכך שהוא אינו מבחין בגוונים ובצבעים שונים, באופן הדומה לאנשים שסביבו. הסימפטום השכיח ביותר הוא ראייה של צבעים בגוון מוחלש, בדומה לערבוב של צבע עם מים, בעין אחת או בשתי העיניים במקביל. בנוסף, שיבוש באבחון הצבעים, יחד עם ירידה בחדות הראייה, הפרעה בשדות ראייה ותגובת אישונים מופרעת - יכולים להעיד על דלקת בעצב הראייה. כל אחד מהתסמינים הוא איתות שמצריך הגעה לרופא העיניים.

בשלב הראשון, רופא העיניים יבצע סדרת בדיקות שטחיות למיון ושילוב של צבעים. אחת הבדיקות, למשל, היא בקשה מהמטופל לצייר על דף לבן את הצבעים, כפי שהוא רואה אותם בכל אחת מהעיניים.

במידת הצורך, מבצעים גם מבחנים מעמיקים ומדויקים יותר. אחד המבחנים המיוחדים והנפוצים, אשר בודק את ראיית הצבעים, קרוי "מבחן אישיהארה" (Ishihara) . במבחן זה מציגים לנבדק תמונות של מספרים, שמורכבים מנקודות בצבעים שונים. על הנבחן לזהות את המספר המופיע בתמונה. האדם הרגיל יוכל להבחין בקלות מהו הסימן המוצג, ואילו האדם הלוקה בעיוורון צבעים יתקשה להבחין בו. במבחנים אחרים )ע"ש FARNSWORTH) מתבקש המטופל לסדר סדרה של 99 פקקים בגווני צבעים שונים, לפי הגוונים העוקבים. צורת הסידור הלא נכונה יכלה להעיד על סוג הבעיה.

הבדיקה המלאה כוללת כמובן גם הדמיה (CT או MRI) ואיסוף של כל הנתונים שהתקבלו מסדרת הבדיקות.

האם יש טיפול לעיוורון צבעים?

כאשר עיוורון הצבעים הוא תורשתי, אין דרך לרפא אותו. אולם כאשר עיוורון הצבעים הוא כתוצאה מדלקת בעצב הראייה, הטיפול בדלקת יכל לשפר את ההפרעה. במקרים רבים, כאשר הדלקת חולפת, חולף אתה גם עיוורון הצבעים. מסיבה זו, חשוב לשים לב לכל שינוי בראייה, לאבחן ולטפל בהקדם בבעיה שגרמה לעיוורון הצבעים.

האם ניתן לשפר את רמת ההבחנה הצבעים?

כיום, ניתן לסייע ולשפר את ההבחנה בין הצבעים באמצעות עזרים שונים, כגון פילטרים צבעוניים המשמשים כעדשות.

ד"ר שלמה דותן הוא רופא עיניים מומחה בנוירואופטלמולוגיה

סייעה בהכנת הכתבה: יערית טרבלסי, כתבת Zap Doctors.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום