עיניים: מילון המונחים המלא

(0)
לדרג

מה ההבדל בין קרנית לרשתית? איך נגרם קטרקט, ומהי עין אדומה? התשובות במילון שלפניכם

מאת: ד"ר יובל דומניץ

א- אישון: פתח בקשתית העין דרכו נכנס האור. קוטרו של האישון משתנה בהתאם לכמות האור המגיעה לעין. ככל שכמות האור קטנה יותר, האישון מתרחב. אי שוויון בין האישונים יכול לעתים להעיד על בעיה במערכת העצבים.

ב- בדיקות עיניים: מומלץ לבצע בדיקת עיניים באופן שגרתי. הבדיקה נועדה להעריך את איכות הראייה ולקבוע האם האדם זקוק למשקפיים או לעדשות מגע.

ג- גלאוקומה: גלאוקומה היא מחלה המאופיינת בנזק מבני לעצב הראייה אשר עלול להוביל למצב של עיוורון. מחלה זו היא הסיבה השנייה בחשיבותה לעיוורון בעולם המודרני, והחולים לרוב אינם מרגישים בהתדרדרות המחלה עד לשלבים מתקדמים מאוד שלה. המחלה מתאפיינת בדרך כלל בלחץ תוך עיני מוגבר הגורם ללחץ על עצב הראייה ולפגיעה בלתי הפיכה בו. שימוש ממושך בטיפות עיניים עם חומרים משמרים בקרב חולי גלאוקומה מבוגרים עלול לגרום להחמרה בתופעות של עין יבשה, ולכן יש להעדיף תכשירים ללא חומרים משמרים. החל מגיל 45 מומלץ לבדוק לחץ תוך עיני אצל רופא העיניים פעם בשנה.

ד- דוק הדמעות: לשכבת הדמעות יש שלושה מרכיבים: שכבה רירית פנימית (מוצין) העוטפת את הקרנית, שכבה מימית-תיכונה, המהווה כ-90% מעובי שכבת הדמעות, ושכבה שומנית-חיצונית, המונעת את התאיידות דוק הדמעות. בנוסף לכך מכילות הדמעות אנזימים שתפקידם להגן על העין מפני מזהמים. דוק הדמעות מהווה שכבה נוזלית הכוללת את המרכיבים הנ"ל, ותפקידו לשמור על לחות הקרנית והלחמית, ובכך לשמור על חדות ראיה צלולה, ולהגן על רקמות אלו.

ה- השתלת קרנית: הניתוח נועד בכדי להחליף קרנית שנפגעה באופן חמור. הקרנית המושתלת נלקחת מאדם שנפטר. הניתוח מבוצע באמצעות הצמדה של קרנית בריאה עם תפרים או דבק ביולוגי.

ו- ויטמינים לעיניים: בין הויטמינים החיוניים לבריאות העין ניתן למצוא את הוויטמינים הבאים: ויטמין A (הקיים בגזר ונחשב לויטמין חיוני לראייה תקינה), לוטאין וזאקסנטין, (ברוקלי, תרד ועלים ירוקים) וכן ויטמנים נוספים כמו ויטמין B6, ויטמין C, ויטמין E, אבץ, לציטין וסלניום.

ז - זווית ראייה: זווית ראייה נוצרת בין העצם הרחוק ביותר מימין לבין העצם הרחוק ביותר משמאל. זווית הראייה של אדם היא 42 מעלות.

ח- חייבים משקפיים? כאשר אתם מרגישים שהראייה שלכם מטושטשת, נאלצים להצמיד את העיתון אל האף כדי לקרוא את הכותרות הראשיות, או כאשר הכתוביות בקולנוע כבר לא ברורות, עדיף לקבוע בדיקת ראייה בהקדם.

ט- טיפול תרופתי: הטיפול התרופתי בבעיות עיניים שכיחות כולל טיפות או משחה אנטיביוטית לטיפול בדלקת עיניים, תרופות להורדת הלחץ התוך עיני בחולי גלאוקומה, תחליפי דמעות (עם או ללא חומר משמר) לסיכוך והרטבה לעין יבשה ותכשירים לטיפול ומניעה של דלקות אלרגיות.

י - יובש בעיניים: תסמונת העין היבשה היא מצב רפואי הנגרם על ידי שינויים בריכוז או באיכות הדמעות. הדמעות מורכבות משלוש שכבות הפועלות יחד כדי להגן על העין. אם גורם כלשהו משפיע על האיזון בין שלוש השכבות, הדמעות יתפוגגו במהירות ועל העין יופיעו אזורים יבשים הגורמים לחוסר נוחות. גורמים נוספים ליובש הם הזדקנות ושינויים הורמונאליים. נשים בגיל המעבר סובלות מהתסמונת בשכיחות הגבוהה ביותר. תסמונת העין היבשה עלולה להוביל לעיניים עייפות, מגרדות, דומעות, רגישות לאור, תחושת בעירה או עקצוץ, תחושת נוכחות גוף זר בעין, ראיה מטושטשת ועוד.

כ- כובד ראייה: כבדי ראייה סובלים מחדות ראייה ירודה בשתי העיניים (6/15 ומטה). מצב זה אינו ניתן לתיקון באמצעות עדשות מגע או משקפיים. כובד ראייה נפוץ בקרב בני 60 ומעלה, ובא לידי ביטוי בקושי לקרוא אותיות גדולות, מספרים וזיהוי פנים.

ל- לובן העין (לחמית): זו השכבה החיצונית של גלגל העין, אשר שומרת על צורתו העגולה של העין. צבעים בלובן העין יכולים להעיד על מצב בריאות העין.

מ- מסך מחשב: מי שעובד שעות רבות מול מסך המחשב עלול לסבול מתחושת כובד בעיניים שמובילה לעייפות ולירידה בתפוקות העבודה. ההתבוננות הממושכת במסך מובילה ל"תסמונת מחשב-ראייה" שמאפייניה הם תחושת מאמץ, התעייפות מהירה, עיניים צורבות, טשטוש ראייה וקשיי מיקוד. התסמין הנפוץ ביותר הוא יובש בעיניים. מומלץ לבצע הפסקות קצרות במהלך יום העבודה וכן לדאוג לתאורה מספקת באזור המסך.

נ- ניתוח לייזר לתיקון ראייה: ניתוח שנועד לאפשר ראייה תקינה ללא משקפיים ועדשות מגע. ההליך כרוך בחיתוך דק באמצעות קרן לייזר המשנה את צורת הקרנית. רוב האוכלוסייה כשירה לעבור את הניתוח למעט נשים בהריון ואנשים הסובלים מסוכרת קשה, קטרקט, גלאוקומה והפרעות אחרות.

ס- סוכרת: סיבוכים במחלת הסוכרת עלולים להוביל לאובדן הדרגתי של הראייה. חלק מהחולים בסוכרת מאובחנים כסובלים משטפי דם ובצקות סביב העין אשר משפיעים לרעה על איכות הראייה. מעקב רפואי, טיפול תרופתי, פעילות גופנית ודיאטה הולמת יוכלו לעכב או למנוע אובדן ראייה בקרב חולי סוכרת.

ע- עין אדומה: עין אדומה היא סימפטום של דלקת הלחמית. בדרך כלל נלוות לאודם תחושות גרד, צריבה ודמעת. במצב של דלקת חשוב להקפיד על רחיצת ידיים ולהימנע מלגעת באזור העין. הדלקת עשויה להיות ויראלית, חיידקית ואלרגית, והטיפול משתנה בהתאם לסוג האבחון.

פ- pH רמת החומציות של נוזל הדמעות נוטה להיות ניטראלית (pH 7.2). כאשר רמת החומציות בדוק הדמעות הופכת להיות מעט חומצית בשל שימוש בתרופות גלאוקומה או בשל עין יבשה, עשויים להופיע חוסר נוחות או תחושת צריבה. במקרה כזה, יש להתייעץ עם רופא עיניים.

צ- צבע עיניים: צבע העיניים מושפע מכמויות המנלין בעין הנקבע בעיקר מהגנים ומהחשיפה לשמש. חום הוא צבע העיניים הנפוץ ביותר בעולם, בעוד שירוק הוא הנדיר יותר. ככל שריכוז הפיגמנטים של האדם גבוה יותר, כך צבע עיניו כהה יותר. ככלל, ניתן למצוא אנשים עם עיניים כהות בארצות חמות יותר ואנשים עם עיניים בהירות בארצות קרות יותר.

ק- קטרקט: קטרקט הוא מצב של עכירות עדשת העין הטבעית. התכונות הביולוגיות החשובות של עדשת העין הן שקיפותה וגמישותה. בקטרקט התהליך של איבוד השקיפות של העדשה מתבטא בטשטוש הראייה, והירידה בראייה הינה הדרגתית. הטיפול המקובל במחלת הקטרקט הוא ניתוח, שכיח וקצר יחסית, במסגרתו מוציאים את העדשה העכורה ומשתילים עדשה מלאכותית שקופה במקומה, שנשארת בעין לצמיתות. הבשורה המהפכנית בניתוחי קטרקט בשנים האחרונות היא השתלת עדשות מולטי-פוקאליות, אשר מספקות יכולת ראייה הן לרחוק והן לקרוב. העדשות המולטי-פוקאליות מתוכננות לאפשר ראייה ברורה למרחק ולקרוב בכל עין ולהפחית את התלות במשקפיים לאחר הניתוח.

ר- ראייה 6/6: בבדיקה אצל אופטומטריסט, ראייה 6/6 נחשבת לראייה תקינה. היא מעידה על כך שאדם מסוים רואה ממרחק של 6 מטרים מה שאדם בריא אמור לראות.

ש- שדה ראייה: שדה ראייה הינו התחום הנראה של שטח, מנקודת מבט מסוימת מעיניו של המתבונן. בדיקת שדה ראייה נועדה לאתר חסמים בשדה הראייה של העיניים. הבדיקה משמשת לאבחון מחלות עיניים.

ת- תחליפי דמעות: הדמעות חיוניות לשמירת הלחות בקרנית העין. תחליפי דמעות נועדו לטפל ביובש בעיניים ומוצעות בתור ג'ל, משחה או נוזל. מומלץ לבחור בתכשירים ללא חומרים משמרים. קיימים סוגים שונים של תכשירים המהווים תחליפי דמעות. חלקם טובים יותר ושומרים יותר זמן על לחות העין, כגון סיסטיין שיתרונו בכך שהוא מוזלף בטיפות ההופכות לג'ל עם המגע בעין וכך נשאר פעיל לזמן רב יותר.

הכותב הוא מומחה לרפואת עיניים מחלות קרנית וניתוחי לייזר לשיפור ראייה

בואו לדבר על זה בפורום ניתוחים פלסטיים בעיניים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום