עין עצלה: ניתן לטפל במבוגרים

(30)
לדרג

עד לפני שנים לא רבות עין עצלה שלא טופלה עד גיל 9 נחשבה לאבודה. שיטה ממוחשבת חדשה, שמגרה את תאי הראייה במוח, מאפשרת לתקן את המצב גם אצל מבוגרים

מאת: מאת ד"ר הניה ליכטר

עוד בנושא : טיפול בדלקת עיניים, גלאוקומה

"עין עצלה" היא בעיה שממנה סובלים כ-3% מהאוכלוסייה. הבעיה מתפתחת בקרב פעוטות, כאשר מבחינה אנטומית העין בריאה לחלוטין ונראית תקינה, אולם למעשה חדות הראייה ירודה מאוד. "עין עצלה" מתפתחת בדרך כלל בשל פזילה או הבדל גדול במספר בין שתי העיניים, מצב הגורם למוח לקבל שתי תמונות: האחת ברורה, והשנייה - זו שמגיעה מהעין החלשה - ברורה פחות. המוח שלא יכול להסתגל למצב זה, מתעלם מהתמונה שמגיעה מהעין החלשה יותר ומדכא את השבילים המוליכים את המידע מהעין הזו, וכך היא הופכת לעין עצלה.
עין עצלה (אילוסטרציה) עין עצלה (אילוסטרציה)

טיפול בילדות

הסימנים המצביעים על עין עצלה הם ירידה בחדות הראייה, ירידה ברגישות לניגודיות וברוב המקרים העדר ראיית עומק, דהיינו הראייה התלת-ממדית. לרוב הבעיה קיימת בעין אחת, אולם כאשר התשבורת חריגה בשתי העיניים, ייתכן מצב של שתי עיניים עצלות. הבעיה עלולה להיות חמורה מאוד אם במהלך החיים העין החזקה נפגעת עקב מחלה או תאונה, ואז למעשה עלולים לסבול מעיוורון.

עין עצלה לא ניתן לתקן באמצעות משקפי ראייה או עדשות מגע. אלה יתקנו רק את המספר או הצילינדר, אבל לא יטפלו בבעיה של חוסר התפתחות התאים האחראים על הראייה במוח. כל עוד מערכת הראייה עדיין מתפתחת, ניתן להשפיע על תפקודה ולטפל בבעיה. בגילאי הילדות, עד גיל 9, הטיפול מבוצע על ידי חסימת העין הטובה. בכך מאלצים את העין ה"עצלה" לפעול ומעוררים את השבילים האחראים על הראייה במוח. חסימת העין הטובה מבוצעת באמצעות רטייה או טיפות אטרופין, המרחיבות את האישון ובכך מטשטשות את הראייה. לאחרונה נכנסו לשימוש גם משקפיים אלקטרוניים: המשקפיים, הנקראים "אמבליז", מצוידים בעדשות LCD מיוחדות - עדשת המשקפיים של העין הטובה הופכת לכהה מאוד למשך 30 שניות בכל דקה, ובכך חוסמת את האור מהעין החזקה ומאלצת את המוח להשתמש בעין העצלה.

מה עושים אחרי גיל 9?

עד לפני פחות מעשור לא ניתן היה לשפר את הראייה בעין עצלה לאחר גיל 9. בשנים האחרונות פותחה שיטה חדשנית, שזיכתה את ממציאיה בפרס נובל. השיטה, הנקראת נוירוויז'ן, עובדת על שיפור הראייה באמצעות גירוי חזותי ספציפי ואפקטיבי הנקרא Gabor Patch. הגירוי גורם להפעלה של התאים המרכיבים את מערכת עיבוד התמונה במוח ה-Primary Visual Cortex - ובכך משתפר אופן קליטת התמונה במוח, ומכאן גם חדות הראייה ואיכותה. למעשה, זהו הטיפול היחיד בעין עצלה במבוגרים אשר נבדק במחקרים קליניים, קיבל את אישורי ה-FDA והוכח כיעיל.

לפני החלטה על טיפול, מבוצעת בדיקה יסודית החיונית להצלחת הטיפול. הבדיקה כוללת: סקירת ההיסטוריה הרפואית של המטופל, צילום פני הקרנית, מדידת איכות הראייה וחדות הראייה, בדיקת ראייה ניגודית, ראייה תלת ממדית ובדיקה מקיפה של רופא עיניים מומחה.

איך זה עובד?

לאחר הזנת הנתונים שהתקבלו מבדיקת ההתאמה, בונה מערכת הנוירוויז'ן תכנית טיפול ותרגול אישית למטופל. המטופל יכול לעבור את הטיפול במרפאה או בביתו, מול המחשב הביתי, ובתום כל טיפול התוצאות מועברות למערכת בקרה. המערכת מעבדת את הנתונים, ובהתאם להתקדמות מתאימה למטופל את התרגול הבא.

התמונה המתקבלת על צג המחשב היא של Gabor Patch - הגירוי הספציפי והאפקטיבי המעורר את תאי העצב האחראים על הראייה. הוא מופיע בצורות חוזרות ונשנות, תוך שינויים בגודל, בזווית ובניגודיות. כך מאמנים בהדרגה את המוח לעבד את המידע המתקבל מהתמונה ומהעין בצורה יעילה יותר. הנתונים מראים כי בממוצע, שיפור הראייה עומד על שתי שורות. כמו כן קיים שיפור ניכר ברגישות לניגודיות, בראייה בלילה ובראייה הדו-עינית, המאפשרת ראיית עומק וראיית תלת-מימד. הראייה המרחבית התלת ממדית ממשיכה להשתפר גם בשנה ובשנתיים שלאחר תום הטיפול - קרוב לוודאי שהשיפור נובע מלמידה שתי העיניים לתפקד יחד.

למי זה מתאים?

טיפול נוירוויז'ן מתאים לסובלים מעין עצלה בגילאים 9-65, שחדות הראייה שלהם נעה בין 6/60 ל- 6/9, וגם לאנשים הסובלים מניסטגמוס. אנשים הסובלים מסוכרת לא מאוזנת עם פגיעה עינית וחולי אפילפסיה אינם מתאימים לטיפול.

ד"ר הניה ליכטר היא מנתחת בכירה במרכז הרפואי "עיניים" ומנהלת תחום הטיפול בעין עצלה במבוגרים

בואו לדבר על זה בפורום פזילה ועין עצלה.

מוגש מטעם רשת עיניים(תוכן פרסומי)

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום