היצמדות הזגוגית למקולה: טיפול

(3)
לדרג

כאשר זגוגית העין נצמדת לאיזור ברשתית האחראי על חדות הראייה (מקולה), הראייה נפגעת קשות. בעבר היה צורך בניתוח מסובך. תרופה חדשה משנה את התמונה

מאת: ד"ר רועי שורץ ופרופ' ענת לבנשטיין

חייו של ג', אב לשלושה מרמת-גן, השתנו כאשר החל בהדרגה לראות את העולם במעוות בעינו הימנית. הוא התקשה לנהוג ולקרוא. כשפנה לרופא העיניים שלו התברר כי ג' סובל מחור באזור מרכז הראיה, הנקרא בשפה המקצועית חור במקולה macular hole. לשמחתו, הוא גילה כי הוא יכול לרפא את המחלה באמצעות זריקה בודדת לחלל העין של חומר בשם "אוקריפלסמין", במקום לעבור ניתוח מורכב. ואכן, חודש אחרי ההזרקה ג' חזר לראות באופן תקין.

הצמדות זגוגוית למקולה (צילום: אילוסטרציה)
הצמדות זגוגוית למקולה (צילום: אילוסטרציה)

מהי היצמדות זגוגית למקולה (Vitreomacular adhesion VMA)?

העין האנושית מלאה ברובה בחומר דמוי ג'לי הנקרא זגוגית. הזגוגית עשויה מסיבים מיקרוסקופיים קטנים אשר קשורים לפני הרשתית, השכבה המצפה את גלגל העין מבפנים ואחראית על שליחת המידע הראייתי שלנו אל המח.
במהלך החיים, הזגוגית הופכת נוזלית ומתכווצת, ובעקבות כך, מתנתקת מהרשתית אליה היתה מחוברת. תהליך זה נקרא היפרדות זגוגית. בדרך כלל ההתנתקות עוברת בשלום. במקרים מסויימים, מסיבות שאינן ידועות לנו, ההתנתקות אינה תקינה, והזגוגית נאחזת ברשתית בחוזקה. כאשר היא נאחזת באזור הרשתית האחראי על חדות הראייה המרכזית שלנו, הנקרא מקולה, מצב זה נקרא "היצמדות זגוגית למקולה", או VMA באנגלית.

היצמדות הזגוגית לאזור זה עשויה לגרום למשיכת המקולה, ולכן לעיוות הראייה המרכזית שלנו. במקרים אחרים, המשיכה מתרחשת ממרכז הרשתית לכיוון ההיקף, דבר המוביל ליצירת חור באזור המקולה, מצב הנקרא "חור מקולרי" ומביא לעיוות הראייה גם הוא.

כיצד מטפלים בהיצמדות הזגוגית למקולה?

בקרב אנשים, אצלם היצמדות הזגוגית מביאה למשיכת המקולה, או לחור מקולרי, קיים צורך לנתק את ההיצמדות הזו, על-מנת להחזיר את המקולה למצבה המקורי. במקרים מעטים, דבר זה קורה באופן עצמוני. ברוב המקרים, עם זאת, יש צורך בטיפול, על-מנת להחזיר את הראייה לקדמותה. עד לאחרונה, טיפול זה כלל ניתוח בשם ויטרקטומיה, בו המנתח מוציא מהעין את ג'ל הזגוגית ובכך מונע את משיכתה. מדובר בניתוח מורכב, העשוי, כמו כל ניתוח, להביא לסיבוכים.

מהי פעולתה של התרופה החדשה אוקריפלסמין?

לפני כשנה, אושרה לשימוש ע"י מנהל המזון והתרופות האמריקאי (FDA) תרופה חדשה בשם אוקריפלסמין, לטיפול בהיצמדות זגוגית למקולה. התרופה היא למעשה אנזים אשר מוזרק לעין לאחר הרדמה מקומית בלבד. האנזים מפרק את הקשרים בין הזגוגית למקולה ללא צורך בניתוח. מחקרים אשר בוצעו על תרופה זו הראו כי היא עושה את עבודתה תוך כחודש. היא הביאה להתנקות מוחלטת של הזגוגית מהמקולה ברבע מהחולים ולריפוי חור מקולרי ב-40% מאלו שקיבלו את התרופה.

הטיפול באוקריפלסמין הביא למהפכה בטיפול בהיצמדות הזגוגית למקולה ועשוי למנוע ממטופלים רבים את הצורך בניתוח מורכב ולעזור להם לשוב תוך זמן קצר לראייה טובה. למרות שהתרופה לא פועלת בכל המקרים, הרי שבמקרים רבים היא מצליחה למנוע את הצורך בניתוח העדין שהיה נחוץ עד עתה, ובכך מהווה פריצת דרך בטיפול בחולים עם הפרעה באזור מרכז הראיה, הנובעת ממשיכת הזגוגית וחור במרכז הראיה.

הכותבים הם רופאים במרכז הרפואי תל-אביב ע"ש סוראסקי

בואו לדבר על זה בפורום מחלות רשתית ורטינופטיה סוכרתית - בניהול העמותה לחקר בריאות העין.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום