רואים 6:6: טיפולי ראייה חדשניים ע"י נקז מוזהב

(0)
לדרג

חדשות טובות לסובלים מבעיות ראייה. גלאוקומה? תכירו את הנקז המוזהב. בעיות ברשתית? כדאי לשקול השתלת תאי גזע. כתבה שנייה בסדרה לרגל יום הראייה העולמי

מאת: מערכת zap doctors

"ישראל היא מהמובילות במחקר ובפיתוחים טכנולוגיים בתחום הראייה, בשל יכולות למצוא פתרונות בלתי שגרתיים ורמת רפואה מהגבוהות בעולם, המייחדות את החוקרים והרופאים בארץ", אומר ד"ר יגאל רוטנשטרייך, מומחה למחלות רשתית תורשתיות ומנתח קטרקט, מנהל השרות לאלקטרופיזיולוגיה במחלקת עיניים, וחוקר במכון לחקר העין, בי"ח תל השומר.

דבריו אלה מקבלים חיזוק גדול, כאשר סוקרים חלק קטן מהפיתוחים הטכנולוגיים תוצרת הארץ, המסייעים לטיפול בלקויות ראייה. חידושים רבים פורצי דרך, שהפכו לטיפולים מהשורה הראשונה, מהווים מקור לגאווה ישראלית בשל יכולתם לתת מזור למטופלים בכל רחבי העולם.

טיפול בגלאוקומה

בעיניהם של חולי גלאוקומה עולה הלחץ התוך עיני עקב נוזלים שאינם מתנקזים מהעין. הלחץ מזיק לעצב הראיה וגורם לעיוורון. בשל היות המחלה שקטה ונעדרת תסמינים, פרופ' שלמה מלמד, מנהל מרכז הגלאוקומה בבית החולים שיבא תל השומר, מדגיש את הצורך בבדיקת עיניים ומעקב אחת לשנה מעל גיל 40, כאשר במקרים בהם יש סיפור משפחתי של המחלה חשוב להתחיל להיבדק כבר מגיל 25. שכיחותה של המחלה מניעה חוקרים ברחבי העולם וכמובן גם בישראל לתור אחר חידושים שיאפשרו טיפול יעיל בה ומניעת הפגיעה בראייתם של הסובלים ממנה.

הטיפול במחלה כולל טיפול תרופתי ו/או טיפול בלייזר ו/או טיפול כירורגי. פיתוחים וחידושים בשני המישורים, לייזר וכירורגיה, הם תוצרת כחול לבן. אחד החידושים קשור לטיפול בגלאוקומה באמצעות לייזר. ד"ר אודרי קפלן-מסאס, מנהלת תחום גלאוקומה במרכז הרפואי אסף הרופא ומנתחת בכירה, מומחית לטיפול בקטרקט וגלאוקומה, מנהלת המרכז לטיפול בקטרקט וגלאוקומה, מפרטת: "הטיפול בגלאוקומה מתרכז בהורדת הלחץ התוך עיני על ידי פתיחת החסימות במערכת הניקוז. הצטברות הנוזל התוך עיני גורם לעליית הלחץ התוך עיני. ישנו מכשיר לייזר חדשני המכונה 'SLT' ((selective laser trabeculoplasty, אשר כבר מעל עשור מצוי בשימוש נרחב בעולם ובארץ. במהלך הטיפול בלייזר זה, מניח רופא העיניים עדשה מיוחדת על העין , דרכה קרני הלייזר הנורות אל העיניים, נפתחות החסימות במערכת הניקוז של העין. חידוש מהפכני בתחום הלייזר, בו מעורבים גם מפתחים ישראלים הוא לייזר המטפל בגלאוקומה בירייה אחת. במהלך זה, קרני הלייזר מגיעות מבחוץ אל זווית העין. בגלל שהלייזר סלקטיבי הקרינה נספגת לאזור היעד בלבד (כי הוא נספג רק לפיגמנט שבתוך התאים של הזווית: אזור החסימה ולשם תוקרן ותספג קרן הלייזר באופן מהיר ומדויק).

הפיתוח מקנה חופש ממכשור רב ובמיומנות גדולה של המנתח. המשמעות היא חסכון בעלויות, טיפול נפוץ יותר ויכולת להציעו במדינות עולם שלישי, שם אנשים רבים מתעוורים בגלל גלאוקומה. טיפול ישיר בירייה אחת של לייזר יאפשר טיפול "בזק" ללא סיכונים או כאבים במספר גדול של מקראים בשלבים מוקדמים של המחלה ויוכל למנוע מקרי עיוורון רבים שהינם בלתי הפיכים.

טיפול חדשני נוסף בגלאוקומה הוא "הנקז המוזהב" SMG - Gold Mini Shunt שבפיתוחו מעורב פרופ' שלמה מלמד, אשר מפרט אודות החידוש המופלא הטמון בו: "קיים מגוון רחב של טיפולים כירורגיים בגלאוקומה, שכל כולם מכוונים להורדת הלחץ התוך עיני. בניתוחים, מושתל נקז אשר מהווה מעקף למערכת הניקוז החסומה ומסייע בפינוי יעיל של הנוזלים. "הנקז המוזהב" שונה מהנקזים הקיימים הן מבחינת גודל, הוא זעיר הרבה יותר, והן מבחינת פעולתו, המונעת אי נוחות ובעיות מהמטופל. בעת שימוש בנקזים אחרים, מפונים הנוזלים השונים ללחמית הקדמית, המשמשת כר סינון, ניקוז וספיגה. השימוש בהם עלול ליצור בעיות. תלונות וסיבוכים נפוצים כוללים כאב או אי נוחות באזור הנקז, תחושה של גוף זר, הצטלקות, דלף, ירידה בתפקוד הראייה עם עלייה עתידית בלחץ התוך עיני, זיהום, פגיעה בראייה ועוד. השימוש בטיפול SMG - Gold Mini Shunt 'חוסך' את כל אלה. הוא מפנה את הנוזל לחלל אחר, החלל הסופרה ציליארי ולא לאזור הלחמית, ובכך פותר את כל הקשיים וחוסך סיבוכים. חלל זה מהווה אמצעי ניקוז אידאלי, משום שהנוזלים נספגים וחולפים בו מבלי ליצור כר ניקוז חיצוני, שהוא, למעשה, מקור הסיבוכים והבעיות. הנוזלים מפונים בדרכים פיזיולוגיות מרתקות ונספגים לגמרי מבלי להתנקז ו'לעמוד'. ההתקן עצמו מאוד ידידותי ויעיל במיוחד: מדובר בפלטה זעירה עשויה זהב, המכילה צינוריות ניקוז מיקרוסקופיים ובראשו בולטות שתי כנפיים, המשמשות לעיגון הנקז למקומו ומניעת תזוזתו. השימוש בטכנולוגיה זו כבר מיושם למעלה משמונה שנים וההצלחה רבה".

טיפול ברשתית

פגיעות שונות ברשתית, כגון מחלות או ניוון, פוגעים בראייה ומהווים גורם מרכזי לעיוורון. אחד הטיפולים החדשניים, הזורע תקווה בלב רבים, הוא טיפול באמצעות השתלת תאי גזע ברשתית וחידושה. ד"ר יגאל רוטנשטרייך מסביר: "חוקרים ברחבי העולם הצליחו להשתיל תאים שונים מתחת לפני הרשתית, מה שעורר תקווה רבה בעולם המחקר והרפואה. שיטת הזרקת תאים חדשה שפיתחתי משפרת מאוד את הפוטנציאל של הטיפול. עד כה התאפשרה השתלה מקומית, כלומר, התאים מושתלים באזור מצומצם בסמוך לנקודת ההזרקה. כמו כן, נדרשה חדירה עמוקה, לתוך שלושה חורים בתוך הרשתית, על מנת להחדיר את התאים. משמעות הדברים היא טיפול קשה, לא נעים ומורכב וכן השפעה טיפולית מצומצמת ומוגבלת לאזור ההשתלה בלבד".

שיטת ההשתלה החדשנית שהגה ד"ר רוטנשטרייך היא שיטת השתלה חדשה של תאי גזע לרשתית, באמצעות מזרק מיוחד, המאפשר השתלה של התאים, כך שהם מפוזרים מתחת לפני כל הרשתית, לא רק באופן נקודתי באזור ההשתלה, כמו שהתאפשר עד כה. ד"ר רוטנשטרייך: "החשיבות של ההזרקה המפזרת את התאים רבה ביותר. מחקרים שנעשו מלמדים כי השתלת תאי גזע בשיטה זו מסייעת לשיקום כולל של הרשתית כולה. בנוסף, הפעולה עצמה מורכבת הרבה פחות: המזרק המיוחד הוא אמנם פעולה פולשנית, אך היא מורכבת פחות וקלה הרבה יותר מזו הקיימת כיום. התוצאות של יישום הטכניקה והשימוש במזרק החדש מאד מבטיחות: במחקר שהושלם בימים אלו, במעבדת המחקר בראשותי, במכון לחקר העין של בית החולים תל השומר, נלמד כי השתלת תאי גזע מזנכימליים, סוג מיוחד של תאי גזע שהם תאים ראשוניים שעוד לא התמיינו לרקמות מסוגים שונים, משקמת רשתית פגועה בחולדות. במחקר השתמשנו בחולדות אשר בגלל פגם גנטי חולות בניוון רשתית הדומה לניוון רשתית בחולי AMD (ניוון מקולרי הקשור לגיל) הנפוץ מאוד באוכלוסייה המבוגרת ובחולי ניוון רשתית תורשתית (RP). החולדות הופכות עיוורות לחלוטין בגיל שלושה חודשים. כשהזרקנו תאי גזע מזנכימליים שנלקחו מאדם לרשתית של החולדות, בשיטה החדשה, תאי הגזע שיקמו את מבנה הרשתית ומנעו את התנוונותה. החולדות שמרו על ראייתן ותפקוד רשתית גבוה במשך חמישה חודשים לאחר ההשתלה, לעומת חולדות שלא עברו טיפול, שהתעוורו לחלוטין. בימים אלו אנו בשלבי השגת אישורים ממשרד הבריאות לבדוק טיפול כזה, של תאי גזע מזנכימליים בחולים, אשר צפוי לשקם רשתית ולמנוע התדרדרות נוספת של אזורים פגועים למחצה ברשתית וכך לשמר את ראיית החולה".

לכתבות קודמות בסדרה

אבחון ליקויי ראייה
טיפול בעין עצלה

בואו לדבר על זה בפורום בריאות העין.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום