אקנה: לא רק בגיל ההתבגרות

(0)
לדרג

מסתבר כי מבוגרים רבים סובלים מפצעי בגרות, בשל שינויי תזונה, שימוש בהורמונים ועוד. שמירה על תזונה בריאה, היגיינת העור והורדת הלחץ עשויות להשיב את הזוהר לפנים

מאת: ד"ר יניב רון

למרות ששמו העממי של האקנה הינו "פצעי בגרות", אחוז לא מבוטל של מבוגרים סובל מאקנה שנים רבות לאחר גיל ההתבגרות. כ-85% מהאוכלוסיה בעולם המערבי סבלו אי פעם בחייהם מאקנה, כאשר בגיל המבוגר הבעיה נפוצה בעיקר בקרב נשים בגילאי 30-40.

סקר מקיף שפורסם ב2008, בנושא שכיחות אקנה בבני 20 ומעלה, מצא כי 51% מהנשים ו-42% מהגברים בגילאי 20-29 סבלו מאקנה, וכי 35% מהנשים ו-20% מהגברים בגילאי 30-39 סבלו גם הם מאקנה. גם בגילאים מבוגרים יותר הבעיה נפוצה: 26% מהנשים ו-12% מהגברים בגילאי 40-49 סבלו מאקנה.

לאורך השנים, גדלה שכיחות הסובלים מאקנה, בשל שינויי תזונה המאפיינים את אורח החיים המודרני, שימוש גבוה בהורמונים, במזון ובטיפולים שונים. בנוסף, לחצים הנובעים מניהול חיי קריירה עמוסים, לצד גידול משפחה וזיהום גובר בערים מתועשות. תופעה זו נפוצה יותר בנשים באופן מובהק ,כפי שהוכח במספר מחקרים בשנים האחרונות.

גורמים לאקנה במבוגרים

גורמים הורמונאליים: חוסר איזון הורמונאלי, המשפיע על בלוטות החלב הגורמות להפרשת שומן מוגברת בעור, עלול להיווצר עם התחלת נטילת גלולת למניעת הריון או לחילופין הפסקתן, בקרב נשים בהריון או בקרב נשים לקראת גיל הבלות.

מתח נפשי: מתחים ולחצים אינטנסיביים, המאפיינים בין היתר את אורח החיים המודרני, למשל שילוב בין עומס של קריירה ומשפחה, משפיעים על העור.

זיהום סביבתי: אנשים הסובלים מרגישות יתר ונחשפים לזיהום פיזיקלי או כימי עלולים לפתח זיהום בעור הגורם להתפרצות חיידקים שעלולה להוביל לאקנה, כגון אקנה עקב חשיפה לשמנים בעבודה.

תזונה: בסקירה מקיפה שפורסמה השנה בעיתון האקדמיה האמריקאית לרפואת עור נמצא כי, כפי שנהוג היה לחשוב בעבר, קיים קשר בין תזונה עתירת פחמימות פשוטות (סוכרים) ובין אקנה. מחקר נוסף הוכיח כי קיים קשר בין תזונה עשירת קלוריות ושומן, כמו צ'יפס ושוקולד, לאקנה. בגילאים מבוגרים יותר, המטבוליזם יורד והפירוק של האוכל יותר איטי, דבר הגורם להתפתחות אקנה.

התפרצות בהריון: עם תחילת ההריון עלולים להופיע פצעי אקנה על עור הפנים, אך עבור נשים מסויימות ההריון עשוי דווקא לשפר את מצב העור.

אורח חיים בריא ורגוע

הקפידו לשמור על אורח חיים רגוע יותר והשתדלו להשאיר את הסטרס מחוץ לחייכם.

שמרו על תזונה דלת קלוריות ושומן, החליפו את המתוקים או החטיפים בפרי או עוגיית בריאות ללא שומן.

יש להקפיד על היגיינה של הפנים ולשטוף בבוקר ובערב עם סבון פנים או תרחיץ לטיפול באקנה כגון אקניל ווש.

לבעלי עור שומני מומלץ לוותר על שימוש בקרם לחות או להשתמש בלחות על בסיס מים.

תכשירים המבוססים על רטין A מסייעים בפתיחת הנקבוביות באמצעות פילינג ויעילים בטיפול באקנה. תכשירים אלה אסורים לנשים בהריון.

במידה והטיפול השגרתי אינו עוזר, ניתן לקבל באמצעות מרשם רופא תכשירים חיצוניים מבוססי אנטיביוטיקה.

כשמופיע אקנה בגילאים מבוגרים, חשוב לשלול גידול בשחלות או ציסטות, אשר לעיתים גורמים להופעת אקנה בשל הפרשת הורמונים. אפשר לבדוק זאת בבדיקת דם או באולטרסאונד אצל רופא נשים.

ד"ר יניב רון, מומחה לרפואת עור וטיפולים אסתטיים, בית החולים שיבא.

לפרטים נוספים על טיפול חדש - מחקר קליני לטיפול באקנה לחצו כאן.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום אקנה פצעי בגרות
פורום רפואת עור אסתטית
פורום רפואת עור ומין

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום