צרכנות רפואית מס' 54

(0)
לדרג

מדור הצרכנות של דוקטורס מציג: סדרה של טיפולים חדשנייים בפסוריאזיס, זיהומי נרתיק, "עין שקועה" ו"הזעת יתר"

מאת: מערכת zap doctors
תרופת לטיפול בפסוריאזיס

בימים אלה החלה חברת סרונו-ישראל בשיווקה של תרופה חדשה: רפטיבה. התרופה מותווית לטיפול בפלאק פסוריאזיס כרוני, בינוני עד קשה.

התרופה מוצעת למטופלים כזריקה תת-עורית וניתן להזריקה באופן עצמאי פעם בשבוע. מנגנון הפעולה שלה הוא חסימת קולטנים על גבי תאי T המביאה להפחתת התסמינים בפסוריאזיס.

התרופה, אשר אושרה לשימוש על-ידי ה-FDA (מינהל המזון והתרופות האמריקאי) ב-2003, האיחוד האירופאי ב-2004 ומשרד הבריאות הישראלי ב-2006 מאושרת ל"טיפול בחולים מעל גיל 18 עם פסוריאזיס פלאק בינוני עד קשה". כמו כן, אושרה לשיווק ב-52 מדינות בעולם ועד עתה מטופלים ברפטיבה למעלה מ-30,000 חולים.

פסוריאזיס היא מחלה אוטואימונית אשר תוקפת את מערכת החיסון של הגוף ושכיחותה בקרב האוכלוסייה - 1%-3%. המחלה מסווגת על פי דרגות חומרה: קלה, בינונית וקשה בהתאם לשטח הגוף הנגוע במחלה, וכן על פי השפעת המחלה על חיי המטופל ותפקודו. הצורה השכיחה ביותר של המחלה היא פסוריאזיס בצורת פלאק (80% מהחולים).

חדש: טיפול בזיהומי נרתיק

"60% מכלל הפניות של נשים בגיל הפוריות לרופאי נשים, הן על רקע הפרשות ואגינליות וזיהומים חוזרים בנרתיק", טוען ד"ר דן קלמן, מומחה לגינקולוגיה בקופות החולים "לאומית", "מכבי" ו"מאוחדת" ומנתח בביה"ח "אסותא" המנהל את היחידה לגינקולוגיה במרכז דיין לרפואה שלמה.

עד היום התמקד עיקר הטיפול בזיהומי נרתיק במתן אנטיביוטיקה בבליעה או בתכשירי החדרה לנרתיק אנטיביוטיים או אנטי פטרייתיים, שהוכחו כטיפולים כושלים, שכן לאחר תקופה קצרה חזרו הזיהומים ונשנו. כן נצפו תופעות לוואי מרובות שנגרמו עקב שימוש חוזר ונשנה באנטיביוטיקה.

שיטה טכנולוגית חדשה: LHD - Local hyperthermia dose, שיטת חימום טרמי מקומי, באמצעות מכשיר ג'נטרום 700, המשולב בהזלפות אוזון, שהוכנסה לאחרונה לשימוש הוכחה, על פי דיווחי מפעיליה, כיעילה בלמעלה מ-80% מהמקרים.

המדובר בשיטת חימום טרמית של הנרתיק באמצעות מתמר המוחדר לנרתיק. המתמר מחומם ע"י זרם מים בטמפרטורה מבוקרת בכל רגע נתון. החימום משמיד את החיידקים המזהמים את הנרתיק, מרחיב את כלי הדם ומגביר את זרימת קצב הדם, וע"י כך מביא לחידוש הרקמה ורירית הנרתיק. כמו כן, הוא מעלים נגעים ומונע הישנותם של הזיהומים בעתיד. לדברי ד"ר קלמן, "לטיפול בטכנולוגיית חימום טרמי מקומי יתרונות רבים. הטיפול בטיחותי, אין צורך בהרדמה, המטופלת אינה חשה בכאבים והנתונים הקיימים מראים על תוצאות רפואיות וקליניות טובות, ללא תופעות לוואי וללא תלונות על אי נוחות מצד המטופלות".
שיטת חימום טרמית משולבת עם הזלפות אוזון. "האוזון, כגז, יעיל ביותר לחיטוי ולהרס כל מזהם אתו הוא בא במגע", מסביר ד"ר קלמן. "לכן החדרת אוזון לנרתיק והזלפתו במשך מספר דקות תהרוס את שארית כל המזהמים שנותרו בו. הטיפול בגז אוזון לנרתיק בטוח וחסר תופעות לוואי. בניית רירית נרתיק בריאה וחזקה ע"י הזלפת אוזון וחימום בעזרת מתמר הם המפתח למניעת הישנותם של זיהומי הנרתיק בעתיד".

בטיפול משולב ניתן הטיפול בשיטת החימום הטרמי אחת ל-2-3 שבועות ובטווח זה ניתנים טיפולי הזלפת האוזון.

עין שקועה

יש האומרים כי העיניים הם ראי הנפש; עיניים בריאות ומראה בהיר מצביעים על טוהר, יופי ואושר. אנשים בעלי עיניים שקועות במיוחד, עם עיגולים שחורים מתחת לעיניים, נראים מבוגרים מכפי גילם האמיתי, ובעלי מראה שמוט, לא מטופח ועייף .

בימים אלו מציעה רשת מרפאות לפלסטיקה ואסתטיקה "פרופורציה" טיפול הזרקה יעיל המעניק פיתרון לבעיה זו, ומונע את הצורך להסתיר על בסיס יומיומי את העפעפיים השחורות באיפור כבד.

תופעת ה"עין שקועה" נגרמת כתוצאה מגנים תורשתיים, מנזקי הזמן והגיל, וכן כתוצאה מחוסר שינה או תזונה לקויה.

ד"ר תמרה רוזין מסבירה: "טיפול הזרקה זמנית של חומצה הילאורונית מתאים לנשים, גברים, מבוגרים וצעירים, משך זמן הטיפול הינו קצר. בהזרקה אחת ניתן לשפר את חזות העיניים והפנים ולהעניק להם מראה בהיר, צעיר, רענן ובריא".

לאחר הטיפול עשויה להיווצר נפיחות קלה, אשר תיעלם תוך מספר שעות עד מספר ימים, עימה יטשטשו גם העיגולים השחורים, והעין תקבל מראה פתוח, בריא ומלא חיוניות.

הטיפול אינו כרוך בסיבוכים וסיכונים, לא כרוך בכאב ויעיל לתקופה של 6-8 חודשים.

נלחמים ב"הזעת יתר"

ממחקרים שבוצעו לאחרונה עולה כי כ-3% מתושבי מדינת ישראל סובלים בתקופת הקיץ מתופעת הזעת יתר. מנתוני המחקרים עולה גם כי הסובלים מהזעת יתר מפרישים עד 5 ליטר זיעה ביום ובמקרים קיצוניים אף יותר, לעומת רוב האנשים המפרישים בממוצע כ-0.5 ליטר ביום.

רחלי קיפניס מחברת "מדיסון פארמה" מציינת כי הזעת יתר היא תופעה פיזיולוגית הפוגעת קשות באיכות החיים של הסובלים ממנה. התופעה מתחילה בגיל צעיר יחסית (גילאים 25-12) ולמרכיב הגנטי יש חלק בה (30%-50% מהמקרים הם גנטיים).

הזעת יתר מפריעה לתפקוד היומיומי על היבטיו השונים - פיזיים, חברתיים וכו' ופוגעת קשות באיכות החיים של הסובלים מתופעה זו. הדבר בולט למשל בקרב אנשי עסקים או אנשים הבאים במגע יומיומי עם ציבור ואגלי זיעה מופיעים אצלם באופן בלתי פוסק ובמקומות מעוררי מבוכה (כפות ידיים, מצח, בתי שחי, גב וכו'). הזעה לעיתים מתפרשת כסימן ללחץ ואי נוחות, ולפיכך הפגיעה באנשי עסקים הסובלים מתופעה זו עלולה להיות קשה אף יותר.

ד"ר יוסף זולדן, מנהל מרפאת נוירולוגיה התערבותית במרכז הרפואי רבין, מציין כי בימים אלה מוצע טיפול רפואי חדשני למניעת הזעת יתר ע"י הזרקת בוטולינום טוקסין תת עורי. הבוטולינום הנו רעלן המופק מחיידק הקלוסטרידיום בוטולינום, שבתהליך של סינתזה הפך לצורת טיפול רפואי וכעת משתמשים בו בתחומי רפואה שונים כגון: הפרעות תנועה, הזרקות לילדים הסובלים משיתוק מוחין, לטיפול במיגרנות, לטיפול בעצירות ועוד. כמו כן, משמש הבוטולינום בטיפולים קוסמטיים להחלקת קמטים.

במקרה של הזעת יתר גורם הבוטולינום לשיתוק חלקי של הפרשת בלוטות הזיעה. מדובר בטיפול יעיל מאוד הזוכה לאחוזי הצלחה של 80%-90% ללא תופעות לוואי.

חשוב לציין כי לטיפול בבוטולינום יש אינדיקציה מאושרת במשרד הבריאות.

בואו לדבר על זה בפורום אינטגרטיבי לרפואת עור, אסתטיקה וקוסמטיקה טבעית, בפורום בריאות העין ובפורום דימומים גינקולוגיים בלתי סדירים ורפואת נשים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום