זוגיות ויחסי מין: השפעת הגלולה

(0)
לדרג

הגלולה נגד הריון מעודדת פעילות מינית, אך מפחיתה חשק מיני אצל האשה. היא בעלת השפעה פיזית חיובית, אך מעלה את סף הרגישות והעצבנות. קווים לדמותה של הגלולה

מאת: ד"ר בני שכטר

הגלולה למניעת היריון, החוגגת בקרוב 51 שנה, חוללה מהפכה ביחסים שבין גברים לנשים. בראש ובראשונה, הסרת חסמי הפחד מהריון ותחילתו של עידן של מתירנות מינית. לפי סקר, שנערך לאחרונה עבור חברת ניאופרם ישראל, נמצא שכ-50% מהנשים בגילאי 15-40 נוטלות את הגלולה באורח קבוע.

גלולות ויחסי מין
גלולות ויחסי מין

רוב הגלולות מכילות הורמונים משני סוגים: אסטרוגן ופרוגסטרון. ההבדלים בין הגלולות השונות הם במינון האסטרוגן ובסוג הפרוגסטרון. שיעורי מניעת ההריון זהים בכל הגלולות - 99%. לשינוי ברמת ההורמונים בגוף השפעות פיזיות חיוביות על האישה: הסדרת המחזור, מניעת שיעור יתר, מניעת אקנה ועוד.

עם זאת, תקופת ההסתגלות מאופיינת בתופעות לוואי אפשריות, כגון ירידה בחשק המיני, חולשה, סחרחורות, עלייה בסף הרגישות והעצבנות ועוד. יתרונה העיקרי של הגלולה הוא במישור הפסיכולוגי והזוגי, בשל הסרת החשש מהיריון בלתי רצוי.

הלך החשק

השימוש בגלולות גורר אחריו לרוב עלייה בפעילות המינית, שכן הסרת החשש מהיריון בלתי רצוי לצד הספונטניות האפשרית בניגוד לאמצעי מניעה אחרים, דוגמת הקונדום, משפיעים מבחינה פסיכולוגית לחיוב על החשק המיני. לעומת זאת, השינויים ברמת ההורמונים בגוף האישה עלולים דווקא לפגוע בחשק המיני: השימוש בגלולות מעלה את רמת החלבון הקושר אליו את ההורמון הגברי טסטוסטרון בדם, שאחראי לחשק המיני גם בקרב הנשים. בעקבות נוכחותו המוגברת של החלבון רמת הטסטוסטרון יורדת והחשק המיני קטן. השימוש בגלולות עלול גם לעורר תופעות לוואי פיזיות, כגון יובש בנרתיק.

רמת ההשפעה ותופעות הלוואי בתקופת ההסתגלות אינן אחידות ומשתנות בין אישה לרעותה. הטיפול הנהוג במצבים של ירידה בחשק ותופעות לוואי אחרות הוא שינוי לגלולה בעלת סוג פרוגסטרון שונה או בעלת אסטרוגן במינון נמוך, דוגמת מינס, יאז ואחרות, זאת לצורך השגת איזון הורמונאלי מתאים.

ההשפעה על ההתנהגות המינית והנאמנות היא פסיכולוגית בלבד. כאמור, הסרת החשש מהיריון לא רצוי מעודדת פעילות מינית ערה ומאפשרת גיוון וספונטניות ביחסים בין בני הזוג. יחד עם זאת, בעיקר בגילאים מבוגרים יותר בשל שגרת העבודה והטיפול בילדים, מערכת היחסים נשחקת ועמה גם האינטימיות. נטילת הגלולה, העשויה לפגוע בחשק המיני, עלולה להוסיף רובד נוסף של תסכול למערכת היחסים.

השפעות פיזיולוגיות נוספות

נשים רבות נוטלות את הגלולה לשם הסדרת המחזור ולשיכוך הכאבים הנלווים אליו. בנוסף לכך, הירידה בשיעור הטסטוסטרון מונעת את הופעתם של פגמי אסתטיקה כגון אקנה ושיעור יתר, המשפיעים לטובה על ביטחונה העצמי של האישה ועל דימוי הגוף. למרות זאת, תהליך הסתגלות הגוף לגלולות עלול לגרום לתופעות לוואי פחות נעימות, כגון כאבי ראש, עייפות, בחילות, חולשה ועוד. לתופעות אלה נלווית לרוב גם עלייה בסף הרגישות והעצבנות, ובמקרים קיצוניים דיכאון.

כל אלה עלולים לגרום למריבות ולוויכוחים בין בני הזוג ואף למשבר בזוגיות. אך יש לציין שהמקרים שבהם מופיעות כל תופעות הלוואי בו זמנית הם נדירים. מעבר לכך, סימפטומים אלה חולפים במרבית המקרים תוך זמן קצר (לכל היותר 3 חודשים) עם הסתגלות הגוף לנוכחות ההורמונאלית החדשה. במרבית המקרים בהם נטילת הגלולה נועדה לצורך מניעת הריון בלבד יירשמו גלולות בעלות מינון אסטרוגן נמוך, אשר לרוב ממתן את תופעות הלוואי המתוארות. אם הדימומים ותופעות הלוואי אחרות כגון אקנה או שיעור יתר נמשכים, יירשמו גלולות בעלות מינון אסטרוגן גבוה יותר.

ד"ר בני שכטר הוא מומחה ברפואת נשים ומיילדות בבית החולים מאיר ומתמחה בבריאות מינית

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום גלולות ואמצעי מניעה
פורום מיניות האישה, הריון ומניעתו

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום