יסמין ויאז: פאניקה או סכנה?

(0)
לדרג

דיון דחוף בכנסת בעקבות הזהרת ה-FDA על סיכון לקריש דם קטלני בקרב נשים שנוטלות את הגלולה למניעת הריון. "רופאי הנשים חייבים להזהיר"

מאת: מערכת zap doctors

בעקבות הפרסומים על הסיכון בנטילת גלולות למניעת היריון מסוגים "יסמין" ו"יאז", התקיים היום (ב') דיון דחוף של ועדת העבודה, הרווחה והבריאות והוועדה לקידום מעמד האשה בכנסת.

כזכור, מחקר שפרסם FDA (מנהל התרופות והמזון האמריקאי) מצא כי לנשים הנוטלות גלולות אלה סיכוי גבוה ב-75% ללקות בקריש דם קטלני, לעומת נשים הנוטלות גלולות מסוג אחר.

יו"ר ועדת הבריאות, ח"כ חיים כץ (ליכוד) אמר בפתח הדיון: "על פניו, נראה כי משרד הבריאות נוהג בחוסר אחריות וחוטא לעבודתו; מדוע עלינו להמתין לדברי הסבר ואזהרות עד אשר מטופלים סובלים מתופעות לוואי, כמו במקרה עם האלטרוקסין? היחס לחולים ולאזרחים הוא בושה".

"הייתי בסכנת חיים"

שירה פולבר, בת 29, שנכחה בדיון סיפרה: "החלטתי לקחת גלולות להסדרת מחזור, על פי המלצת רופאת נשים ורופא משפחה. כעבור שנה חוויתי אירוע מוחי בעקבות קריש דם במוח בגלל הגלולות פרכסתי והובהלתי לבית החולים. בבדיקות דם גילו שיש לי נטייה לקרישיות יתר, והחלו בטיפולים אינטנסיביים. אושפזתי לשבועיים ועברתי שלושה התקפים. הייתי במצב קשה ובסכנת חיים. עברתי שיקום. היום, שש שנים אחרי, אני עדיין במעקב. אם הייתי יודעת מהם הסיכונים ועושה בדיקת דם כל זה היה נמנע. כל אישה צריכה לעבור את הבדיקה".

יו"ר הוועדה לקידום מעמד האישה, ח"כ ציפי חוטובלי (ליכוד): "מדובר בתופעת לוואי חריפה, ואין די באזהרות שבעלון המצורף. על רופאי הנשים להזהיר את המטופלות ולהמליץ בפניהן לערוך בדיקות דם. בנוסף יש לציין באופן בולט על גבי הקופסה מהם הסיכונים שבנטילת התרופה. נשים כמעט וקיפדו חייהן, אסור שהדבר יחזור על עצמו".

ח"כ ד"ר רחל אדטו (קדימה), רופאת נשים במקצועה, הזכירה כי הבדיקה לקרישיות יתר של הדם אינה כלולה בסל הבריאות. " אני קוראת לאיגוד הגניקולוגים להחליט אם להמליץ לכל אישה שנוטלת גלולות לבצע בדיקת דם לקרישיות יתר", אמרה.

"יוצרים פאניקה"

דווקא הרופאים לא התרשמו: פרופ' דניאל זיידמן, מומחה לרפואת נשים ופריון: "מביאים דוגמה לסיבוך נדיר, ויוצרים פאניקה. גם היריון עלול לגרום לקרישי דם ולמוות, אז מפסיקים הריונות? 18% מהנשים עלולות לסבול מקרישיות יתר, אז לכולן ניתן מדללי דם? גם בזה יש סיכון, ראו מה קרה לרה"מ לשעבר, אריאל שרון. הפאניקה שמתעוררת כאן עלולה להוביל לגל עצום של הפסקות היריון".

ד"ר יורם לוטן, ראש האגף לרישוי מוסדות מינהל הרפואה במשרד הבריאות אמר כי הנושא עדיין בבדיקה, הממצאים אינם משמעותיים ולא מחייבים שינוי מדיניות. "צירפנו דברי הסבר לגלולה והודעה לציבור, אך זה כמובן אינו מסיר את האחריות מהרופא. העליהום על הגלולות אינו מוצדק".

לסיכום, קראו הוועדות לאיגוד הגניקולוגים לגבש המלצות בעניין הצורך בבדיקת דם לאיתור קרישיות יתר ובהתאם להמלצות יפנו ועדות הכנסת למשרד הבריאות בדרישה לפעול על פיהן, ואם יש צורך לכלול את הבדיקה בסל התרופות. "כמו כן, אנחנו קוראים לרופאי הנשים להתריע בפני המטופלות על הסיכונים שבנטילת הגלולות", הוסיף ח"כ כץ.

בואו לדבר על זה בפורום גלולות ומניעת הריון.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום