בריאות האישה: סיבוב שחלתי נדיר

(0)
לדרג

אצל נערה שסבלה מכאבי בטן התגלו 12 סיבובים שגרמו לקשירה עצמית של החצוצרה. מדובר בסיבוך נדיר של תופעה מוכרת שחשוב לזהות בזמן ולא לפתור במשככי כאבים

מאת: מערכת zap doctors

סיבוך מוכר של סיבוב שחלתי אצל בת 15 התגלה כמקרה נדיר של 12 סיבובים קיימים, שגרמו לקשירה עצמית של החצוצרה. רופאי המחלקה לנשים ויולדות במרכז הרפואי הלל יפה, שאיתרו את הבעיה, הצליחו לנתחה בהצלחה בשיטה זעיר פולשנית. המקרה של הילה (שם בדוי) בת ה-15 היה יכול להסתכם במשכך כאבים רגיל, אילולא ערנותה של אמה ואיתור מוצלח של מקור הבעיה על ידי הרופאים.

בסוף ינואר 2010 החלה הילה להתלונן על כאבים בצידה השמאלי של הבטן התחתונה שלא בזמן המחזור, כאבים שהלכו והתגברו באופן הדרגתי ולוו בבחילות. אמה נתנה לה משככי כאבים והילה נשארה בביתה למשך אותו היום עד שהכאבים יחלפו. כיוון שהכאבים לא חלפו גם ביום המחרת, החליטה אמה של הילה לפנות לרופא נשים וקבעה לבתה תור לבדיקה. לקראת מועד הבדיקה, הילה דיווחה שהכאבים הולכים ונחלשים. למרות זאת, האם התעקשה שהילה תלך להיבדק. בבדיקה, שכללה בדיקה גופנית ואולטרא-סאונד, הועלה החשד - תסביב שחלתי.

כשהשחלה מסתובבת סביב צירה

"תסביב שחלתי הוא תופעה מוכרת בקרב נשים בגיל הפוריות, המתגלה בקרב 3%-2% מהנשים הסובלות מכאב חריף בבטן התחתונה", מסביר ד"ר אבישלום שרון, רופא בכיר במרכז הרפואי הלל יפה שטיפל במקרה של הילה. "מדובר במצב שבו השחלה מסתובבת סביב צירה, דהיינו סביב הרצועות המחברות אותה לרחם מצד אחד ולאגן מהצד השני. הסיבוב גורם להצרה של פעילות כלי הדם הקיימים באותן רצועות ומצמצמת משמעותית את אספקת כלי הדם לשחלה. התוצאה של זה, מלבד שיתוק פעולת השחלה ופגיעה בתפקודה, היא כאבים בבטן התחתונה, לאו דווקא בזמן המחזור. כאבי הבטן הולכים ומתגברים בהדרגה והשחלה הופכת לבצקתית. בהיעדר תחלופת דם הולמת, נפגע גם העצבוב התחושתי ואז תחושת הכאב הולכת ודועכת, כמו שהיה אצל הילה. כך, למרות שהכאבים מתעמעמים, ישנה בעצם פגיעה, שמשמעותה, במיוחד אם העניין אינו מטופל בזמן, היא פגיעה בתפקוד השחלה ואפשרות לנמק. במקרה של הילה השחלה השמאלית הייתה כבר מוגדלת בצקתית ורגישה למגע. הכאבים שפחתו היו תוצאה של הבצקת שעמעמה את התחושה של כאבי הבטן שחשה עד אז".

בתופעה של תסביב שחלתי עיקר הבעיה היא איתור בזמן של מקור כאבי הבטן, במיוחד אצל נערות ונשים צעירות, העלולות לשייך את כאבי הבטן, גם הקשים שבהם, לתופעות קדם וסתיות, פוסט וסתיות ואחרות, ולגלות את הבעיה רק כשהן מגיעות לגיל שבו הן מנסות להרות. המקרה של הילה, היה אף סבוך ממקרים אחרים. באבחון הראשוני שנעשה לה אכן אותרה בעיית התסביב.

קשר מסובך להתרה

למרות שהילה עברה כבר שני הליכים לפרוסקופים לשחרור סיבוב השחלה, התופעה חזרה על עצמה והיא נאלצה לעבור טיפול נוסף. בפעם השלישית היא הגיעה ל"הלל יפה", שם החלו ד"ר אבישלום שרון, ד"ר אריה שחר וד"ר שמואל אנדרמן ממחלקת נשים ויולדות לבצע את ניתוח התסביב. במהלך הניתוח הופתעו השלושה לגלות, שלא רק שהתסביב היה עתה הדוק מהרגיל - 12 סיבובים (לעומת שלושה סיבובים ושישה סיבובים בפעמים הקודמות), אלא שהפעם נוצר סיבוך נוסף - פיתול וקשר החצוצרה. שתי התופעות נדירות באירעותן ומסובכות להתרה. בניתוח מורכב וזעיר פולשני, שדרש דיוק ועדינות עוד יותר מהרגיל בניתוחים כגון אלו, הותרו כל הסיבובים והקשרים ונעשה קיבוע בתפר, תוך תקווה שהתופעה לא תישנה.

"התופעה של הישנות תסביבים שחלתיים גם אחרי ביצוע הליך כירורגי ידועה ומוכרת בספרות המקצועית ובכלל", מדגיש ד"ר שרון, "אך עם זאת, המקרה של הילה הוא לא רק אחד המורכבים, אלא גם אחד הנדירים מבחינת כמות הקשרים, סמיכותם והסיבוך הנוסף של קשר אמיתי של החצוצרה. ללא ספק, במקרה שלה, איתור הבעיה בזמן פתר את האפשרות לקיומה של בעיית פריון חריפה ביותר בהמשך חייה".

אבחון שאינו פשוט

האבחון של תסביב שחלתי אינו פשוט משום שהתופעות שלהן הוא גורם דומות לתסמינים קדם וסתיים ועלולות להיות משויכות אליהן. ישנן פעמים שטועים לחשוב שמדובר בבעיה של התוספתן ולאו דווקא בבעיה ממקור גניקולוגי. כמובן שהופעת תופעות כגון חום, בחילות, הקאות, ניתוח גניקולוגי בעבר ועוד עשויות להקל על האבחון. בנוסף, נשים העוברות טיפולי פוריות שבהם השחלה נמצאת בגירוי יתר או נשים שבעבר נוצרו אצלן ציסטות בשחלה הן "מועמדות" אפשריות להיווצרות תסביב שחלתי.

ללא ספק, חקירה טובה של תלונת כאבי הבטן וביצוע אנליזה נכונה יכולות למנוע גם את כל התופעות הנ"ל וגם למנוע את הסיכון לאיסכמיה של השחלה (היעדר חמצן שגורם לפגיעה בשחלה). מובן שאם מדובר בתופעה החוזרת על עצמה, מומלץ קיבוע של השחלה או של הרצועה שלה. הקיבוע מבוצע על ידי תפר שאינו נמס, שגם אותו מבצעים במהלך הלפרוסקופי.

בואו לדבר על זה בפורום כירורגיה גניקולוגית - אנדוסקופיה ולפרוסקופיה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום