בדרך להריון: חשיבות איכות הזרע

(0)
לדרג
תוכן מקודם

המבנה הגנטי של הזרע חשוב ומשפיע על איכות העוברים, שיעור ההשתרשות ושיעור ההריונות התקינים. מהן שלוש השיטות המרכזיות לבחירת זרע איכותי?

מומחה לטיפולי פוריות ,מומחה ליילוד וגינקולוגיה
077-2307850 (מספר מקשר)

מרבית העבודות המחקריות מייחסות לזרע תרומה מכרעת - להיווצרותו של עובר תקין, בעל פוטנציאל השתרשות. מחקרים מצביעים על כך שלשלמות הגנטית של תא הזרע יש תפקיד חשוב בטיפולי הפריה. נזקים מצטברים למבנה הגרעין של תא הזרע או למערך המיטוכונדריאלי (גופיפי האנרגיה) שלו, עלולים להיות בעלי משמעות קלינית ואבחונית ולהוות רקע לכישלונות חוזרים, בטיפולי הפריה חוץ גופית. מכל אלה עולה כי זיהוי וטיפול יעיל בבעיה - מעלה את הסיכוי להשגת הריון. לכן, כל מידע על שלמות ה-DNA של הזרע מאפשר בחירת זרע אופטימלית, עם DNA תקין - וללא שברים, לצורך ביצוע הפריה חוץ גופית באמצעות ICSI (מיקרו מניפולציה).

למקסם את הסיכוי להריון. אילוסטרציה: שאטרסטוק
למקסם את הסיכוי להריון. אילוסטרציה: שאטרסטוק

כיצד ניתן לאתר פגמים בזרע?

הפגמים האלה בזרע מאובחנים על ידי ביצוע בדיקה הקרויה "הלוספרם" - בבדיקה זו נבדק מבנה ה-DNA (הכרומטין) של תא הזרע ונבחן שיעור השברים בו (DFI - DNA FRAGMENTATION INDEX). נזקים אפשריים ל-DNA של גרעין תא הזרע או למערך המיטוכונדריאלי (גופיפי האנרגיה) שלו, עלולים להיגרם בהשפעת נזקים סביבתיים ואורח חיים (עישון, זיהום סביבתי, צריכת סמים, השמנת יתר, תרופות, מחלות וזיהומים).

פגמים כאלה במבנה הכרומטין עלולים לגרום לחוסר יציבות של שרשראות ה-DNA - ועל ידי כך, להעברה לא תקינה או מדויקת של החומר הגנטי הזכרי בעת ההפריה; וכתוצאה מכך, ליצירת עוברים פגומים בעלי איכות מורפולוגית ירודה, שיעור הריונות נמוך, שיעור השתרשות נמוך ושיעור הפלות גבוה.

התובנה לחשיבותה הרבה של השלמות המורפולוגית של הזרע, הביאה להתפתחות שיטות עזר לבחירה אופטימלית של תאי זרע - לצורך ביצוע ICSI - פעולה מעבדתית, המאפשרת החדרת תא זרע בודד לתוך הביצית, בעת ביצוע הפריה חוץ גופית. וזאת, על מנת להשיג הפריה תקינה ועובר איכותי, בעל פוטנציאל השתרשות טוב יותר.

מהי השפעת זרע לקוי על כישלון בטיפולי הפריה חוץ גופית?

תרומתם של ליקויים בגנום הגברי הינה אחת הסיבות המרכזיות לכישלון חוזר בטיפולי הפריה חוץ גופית. באופן מפתיע, שיעור גבוה של נזק ל-DNA בגרעין תא הזרע - יכול להימצא גם אצל גברים עם פרמטרים נורמליים של הזרע (כלומר: ריכוז, תנועתיות ומורפולוגיה). זיהוי בעיות אלה וטיפול בהן - עשוי להקל על בעיות כלכליות, נפשיות ואישיות הנוצרות אצל הזוגות המטופלים, בעקבות כישלונות חוזרים.

לבחירת זרע סלקטיבית, לצורך הפריה חוץ גופית, באותם מקרים של ליקויים בזרע, אשר מטופלים באמצעות ביצוע ICSI (החדרה ישירה של הזרעות לביצית, בטכניקה של מיקרומניפולציה עם פיפטות מיוחדות) - ישנה תרומה מכרעת, בכל הקשור לשיפור איכות העוברים, העלאת שיעור ההשתרשות, ההריונות ובמניעת הפלות.

הפרייה חוץ גופית. אילוסטרציה: שאטרסטוק
הפרייה חוץ גופית. אילוסטרציה: שאטרסטוק

כיצד יש לבצע את בחירת הזרע?

בחירת הזרע יכולה להיעשות באחד מהאופנים הבאים:

1. בחירה לפי מראה - בהליך הפריה חוץ גופית, נבחרים זרעים בודדים להזרקה לתוך הביצית. באופן אידיאלי, זרע צריך להיות בתנועה (להוכיח שהוא בחיים) ויש לו צורה נורמלית. עד לאחרונה, תאי הזרע נבחרו רק על סמך המראה שלהם במיקרוסקופ - בחירה כזו אינה אידיאלית ועלולה להחמיץ פגמים הקשורים במבנה ה-DNA של הזרע. לאחרונה, התפתחו בדיקות המאפשרות זיהוי טוב יותר של תאי זרע בריאים, עם כושר פוריות משופר.

ההנחה הייתה כי הזרקת זרע עם איכות טובה יותר עשויה ליצור עוברים טובים יותר ולשפר את שיעורי ההריון בהפריה חוץ גופית. מחשבה זו הביאה להתפתחות שיטות נוספות, למיון ובחירת זרע - לצורך הפריה.

2. שיטת IMSI (Intracytoplasmic injection of morphologically selected spermatozoa בחירת תאי זרע, לצורך ביצוע ICSI, עם שיעור מופחת משמעותית של פגמים ב-DNA של הזרע.

השיטה מעלה את שיעור ההשתרשות וההריונות בטיפולי הפריה חוץ גופית - ומפחיתה את שיעור ההפלות.

בחירת הזרע בדרך זו נעשית באמצעות מערכת אופטית, בהגדלה פי 6,000 - ומאפשרת בחירת תאי זרע בתנועה, לצורך ביצוע ICSI -Motile Sperm Organelle Morphology Examination (MSOME) - כאמור, המטרה היא לבחור בזרעים ללא פגמים בגודל ראש תאי הזרע, או פגמים בגופיף המרכזי, או עם וקואולה המשתרעת על פני שטח הגדול יותר מ-4% משטח הראש של תא הזרע.

בדיקות זרע. אילוסטרציה: שאטרסטוק
בדיקות זרע. אילוסטרציה: שאטרסטוק

3. שיטת PICSI - בחירת זרע בזכות זיקה לחומר הקרוי Hyaluronan - זהו סוג של סוכר, המכונה glycosaminoglycan, בעל משקל מולקולרי גבוה. Hyaluronan נמצא בחלקים רבים של הגוף. והכי חשוב: הוא מרכיב מרכזי של קבוצת תאים המקיפים את הביצה (oophorous קומולוס). בשלבים הסופיים של הבשלת זרע, הזרע מפתח את היכולת להתקשר ל-hyaluronan. המחקרים הצביעו שהתקשרות ל-hyaluronan - הינה אינדיקטור מצוין לבריאותו, תקינותו וכושרו הפריוני של הזרע. נראה כי התקשרותו של הזרע ל-hyaluronan המקיף את הביצה משמש כמנגנון ברירה טבעי לזרע בוגר בהפריה רגילה.

התקשרות זרע ל-hyaluronan עשויה להיות אינדיקטור שהזרע הינו בעל הסיכוי הטוב ביותר, ליצור הריון בר קיימא. לדוגמא: זרע בוגר, הנקשר ל-hyaluronan, הינו למעשה ללא ממצאים ציטופלסמטיים, שקשה מאוד לראותם בעת בחירת זרע להזרקה לביציות, בהפריה חוץ גופית. מחקרים מצאו כי בזרע הנקשר ל-hyaluronan, שיעור הפגמים הכרומוזומליים הינו פי 4-6 פחות. ביותר מ-99% מהזרעים הנבחרים בשיטה זו, שלמות ה- DNA גבוהה בהשוואה לכ-55% בזרע שלא נבחר בשיטה זו.

אם כך, נראה ששימוש במבחנות המכילות hyaluronan מאפשר לבודד זרעים בעלי זיקה מקסימלית לחומר, שהינם גם בעלי התכונות המורפולוגיות והפיסיולוגיות האופטימליות, שהזרקתן לביצית יוצרת עוברים בעלי פוטנציאל השתרשות גבוה הרבה יותר, עם שיעור גבוה יותר של הריונות ושיעור נמוך יותר של הפלות.

חסרים ב-RNA בתאי זרע מנבאים הצלחת טיפולי פוריות שונים - זוגות רבים סובלים מאי פוריות אידיופטית (ממקור שאינו ידוע). כיום נהוג לבדוק פרמטרים שונים הקשורים לזרע, על מנת לאבחן אי פוריות זכרית, במטרה לבחור את ההתערבות הקלינית המתאימה.

יתכן כי בחלק מהמקרים ישנו פקטור זכרי לא ידוע הגורם לאי פוריות, גם כאשר הפרמטרים הנבדקים בזרע נמצאו תקינים. ריצוף הדור הבא (Next-generation sequencing) של רנ"א (RNA) מתא זרע, יכול לספק מדד אובייקטיבי של התרומה האבהית לאי הפוריות, ועשוי לסייע בהכוונת טיפולי הפוריות של אותם זוגות.

למידע נוסף: מחשבון הריון

פרופ' יעקב (ג'קי) אשכנזי הוא מומחה בעל שם בתחום הפריון, פוריות האישה, פוריות הגבר והפריה חוץ גופית.

בואו לדבר על זה בפורום פריון הגבר - בנק הזרע.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום