דימום וסתי מוגבר: יש פתרון

(0)
לדרג

המחזור מלווה בדימום כבד מאוד ומלווה בחולשה ועייפות? הדימום עלול לגרום לאנמיה וחשוב לטפל בו: בטיפול אורלי-תרופתי, בהתקן תוך רחמי או בהיסטרוסקופיה

מאת: מערכת zap doctors

אם מחזור בשבילך הוא סיוט שאין כמותו, המלווה בכאבים ובחולשה ועייפות קשה - ובעיקר בדימום רב ובלתי פוסק שמפתיע גם אותך, מדי חודש בחודשו, כנראה שכל התופעות האלה קשורות לבעיה אחת: את סובלת מדימום וסתי מוגבר.

לצד הדימום הווסתי המוגבר, מופיעות לעתים תופעות גופניות נלוות כגון חולשה, עייפות, קוצר נשימה ואנמיה. כאשר אישה מאובחנת עם דימום וסתי מוגבר באופן כרוני - בכל מחזור, מדי חודש בחודשו סביר שתסבול גם מדילול מאגרי הברזל.

אובדן הדם הבלתי מווסת עלול לגרום לאנמיה בגוף האישה, ולכן, לצד הטיפול בדימום המוגבר עצמו, יש לתת את הדעת גם לטיפול באנמיה, במידה וזוהתה.

ד"ר שלומי כהן, גינקולוג בכיר ומנהל מרפאת נשים והיסטרוסקופיות במרכז הרפואי "הרצליה מדיקל סנטר" משיב לשאלותינו.

דימום וסתי מוגבר (אילוסטרציה)
דימום וסתי מוגבר (אילוסטרציה)

איך מזהים דימום וסתי מוגבר?

"במקרים רבים, אישה סובלת מאנמיה ומטופלת אצל רופא המשפחה שלה, ולוקח זמן רב לזהות שהבעיה עצמה נובעת בכלל מאופי המחזור שלה".

"דימום וסתי מוגבר הוא דימום שבזמן הווסת כמותו עולה על כ-80 מ"ל בחודש, מדובר על אותם מקרים שבהם אישה צריכה להחליף טמפון או תחבושת בכל שלוש שעות, כי אלה כבר ספוגים לחלוטין. גם אם הדימום הכבד הזה מתרחש רק בחלק מימי המחזור, או אפילו באחד מהם, הוא עדיין נחשב לדימום וסתי מוגבר".

באיזה גיל תופעה זו מתרחשת בגוף האישה?

"דימום וסתי מוגבר עלול להתרחש בכל גיל. הוא עלול להופיע בשנים הראשונות של קבלת המחזור, אצל נערות בגיל העשרה המוקדם. מצד שני, הוא מזוהה גם אצל נשים בגיל הפוריות, בין גילאי 25 ל-45. בשנות הפוריות, דימום וסתי מוגבר מכונה דימום דיס-פונקציונאלי, שלרוב נובע משיבוש מקומי ברירית הרחם, או משיבוש הורמונאלי בגוף, המשפיע על צורתה של הרירית. בגיל צעיר, התופעה עלולה להתרחש בעקבות אי-בשלות של הציר ההורמונאלי, הגורם להפרשת הורמונים מוגברת בגוף, שיוצרת בימי המחזור גם דימום יתר".

מהן דרכי הטיפול בדימום וסתי מוגבר?

"דימום וסתי מוגבר הוא תופעה שבהחלט אפשר לטפל בה ולא חייבים לחיות איתה. ניתן לטפל בה בעזרת טיפול תרופתי. אצל נערות צעירות מדובר בגלולות מיוחדות להסדרת המחזור שמווסתות את קצב הדימום לנורמה. בגילאי הפריון ניתן להשתמש בגלולות למניעת הריון. כל הגלולות למניעת הריון מפחיתות את כמות הדמם הויסתי. ישנן גלולות חדשות הנקראות קלייר שאף עושות זאת בצורה יעילה יותר ואף קבלו התוייה טיפולית כזאת. , או בטיפול בעזרת התקן תוך רחמי בשם מירנה, היכול להפחית את כמות הדם ולסייע לטפל בתופעה".

"במידה וטיפולים אלה אינם פותרים את המצב, ניתן לבצע בדיקה באמצעות מכשיר ההיסטרוסקופ סיב אופטי שמאפשר לדקק את רירית הרחם, לצרוב אותה ולקלף אותה, כדי להצמיח תחתיה רירית חזקה יותר ובריאה יותר, שתסייע להפסקת דימום היתר בעת המחזור. הליך זה הוא הליך כירורגי פשוט שמתבצע בהרדמה קלה ומתבצע כפרוצדורה של אשפוז יום. במקרה של דימום וסתי מוגבר, מכשיר זה נמצא יעיל מאוד בפתרון הבעיה ובסיוע לאיזון המחזור".

בעזרת מכשיר ההיסטרוסקופ ניתן לטפל גם בבעיות פוריות הקשורות ברחם, כגון הסרת פוליפים, הידבקויות בחלל הרחם, מחיצה ברחם, שרירנים (מיומות( ועוד היכולות ליצור גם כישלון בכניסה להריון.

במרפאת נשים והיסטרוסקופיות במרכז הרפואי הרצליה מדיקל סנטר- ניתן לעבור כיום חלק גדול מהטיפולים האילו בעזרת היסטרוסקופ זעיר וחדשני, המאפשר ביצוע התהליך במרפאה ללא צורך בהרדמה, ובכניסה לחדר ניתוח. האישה יכולה להגיע עם מלווה ולצפות בכל התהליך, ובסיומו (לאחר מספר דקות) לקום ללא צורך בהתאוששות כלשהיא ולהמשיך בשגרת החיים ללא צורך בתקופת החלמה כל שהיא.

בואו לדבר על זה בפורום דימומים גניקולוגיים בלתי סדירים ורפואת נשים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום