סודות ושברים - לרגל יום המודעות לאוסטיאופרוזיס

(0)
לדרג

עלייה בצפיפות העצם איננה מורידה את הסיכון לשברים אצל חולות אוסטיאופרוזיס - האמנם?

החוקרים מצאו כי עלייה בצפיפות העצם הקשורה בטיפול הניתן אינה משפיעה על ירידה בסיכון לשברים אצל החולות

למרות מה שחשבתם: עלייה בצפיפות העצם כתוצאה מטיפול בתרופות לאוסטיאופרוזיס איננה משפיעה על הסיכון ללקות שברים אצל חולות אוסטיאופרוזיס, כך קובעים קבוצת חוקרים בינלאומית במחקר חדש שהתפרסם החודש בירחון הרפואי Journal of Clinical Densitometry. החוקרים בדקו מידע משלושה מחקרים גדולים שהקיפו כ-3,200 נשים שטופלו באקטונל או בפלצבו. עם זאת מצאו החוקרים כי ישנם גורמים אחרים המושפעים מהטיפול באקטונל המורידים באופן משמעותי את הסיכון לשברים חוזרים, גורמים אלה נכללים תחת השם איכות העצם והם כוללים את שימור מבנה העצם, שימור קצב שיחלוף העצם וכמות המינרלים בה.

בתוך כך לקראת יום המודעות הבינלאומי למחלת האוסטיאופרוזיס החל ביום ד' 20.10 פרסם משרד הבריאות האמריקאי דו"ח בוא נטען כי מחלת האוסטיאופרוזיס הנה מחלה המשפיעה על כל האוכלוסייה המבוגרת ולאו דווקא על נשים. על פי הדו"ח אחד מכל שני אנשים מעל גיל 50 צפוי לחוות שבר אוסטיאופרוטי במהלך חייו. השברים הללו מעלים את הסיכון לתמותה ומהווים נטל כלכלי משמעותי על מערכות הבריאות בעולם. לאור הידיעה הזאת הציבו המומחים את מניעת השברים כמטרה העיקרית בטיפול באוסטיאופרוזיס. על מנת לאבחן סיכון לשברים וכן את מחלת האוסטיאופרוזיס היא בדיקת רנטגן ומדד של צפיפות העצם. מחקרים רבים הראו כי ירידה בצפיפות העצם היא מדד טוב לניבוי של שברים. לעומת זאת עלייה בצפיפות העצם לאחר הטיפול כמדד לירידה בסיכון לשברים נמצאת במחלוקת וחוקרים שמים כיום דגש על איכות העצם כמדד למניעת שברים.

המחקר הנוכחי בדק שלושה מחקרים גדולים בהם חולקו נשים חולות אוסטיאופרוזיס לשתי קבוצות האחת קיבלה טיפול בתרופה אקטונל תרופה חדשה בישראל לטיפול ומניעת שברים באוסטיאופרוזיס והקבוצה השנייה קיבלה טיפול בפלצבו. על פי ניתוח המחקרים נמצא כי אין יתרון לעלייה גדולה יותר בצפיפות העצם במניעת שברים. במחקר נמצא כי ירידה בצפיפות העצם לאחר התחלת הטיפול אומנם מעלה את הסיכון לשברים, אולם לא נמצא הבדל בהישנות שברים אצל נשים שלהן היתה עליה של 0-3 אחוז בצפיפות העצם לבין אלה שאצלן היתה שליה של למעלה מ-3 אחוז בצפיפות העצם. עם זאת נמצא כי הגורמים המשפיעים על מניעת השברים היא איכות העצם המורכבת מכמה גורמים כמו: מבנה העצם, רמת המינרלים בעצם וקצב שיחלוף העצם.
החוקרים מסכמים במאמרם: "מניתוח התוצאות עולה כי ירידה בצפיפות העצם אכן מעלה את הסיכון לשברים באופן משמעותי, עם זאת עלייה בצפיפות העצם אינה מורידה את הסיכון לשברים חוזרים".

בואו לדבר על כך בפורום גיל המעבר

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום