סרטן צוואר הרחם: חשוב להתחסן

(0)
לדרג

שינויים המתרחשים בצוואר הרחם עלולים להתפתח לסרטן. המזהם האחראי לכך הוא HPV, הידוע גם כווירוס הפפילומה. באחרונה פיתחו מדענים חיסון יעיל נגדו

מאת: ד"ר דן גריסרו

הרחם הוא איבר חלול דמוי אגס הממוקם בבטן התחתונה של האישה, בין שלפוחית השתן והחלחולת (Rectum). צוואר הרחם הוא החלק הצר והתחתון של הרחם, והוא יוצר תעלה שנפתחת אל הנרתיק, המובילה אל מחוץ לגוף האישה. מדובר באיבר המורכב מסוגים רבים של תאים. באופן תקין, התאים מתחלקים רק כאשר הדבר נחוץ לתפקודו של הגוף. ואולם כאשר התאים ממשיכים להתחלק ללא בקרה, נוצר גוש רקמתי. גוש זה של רקמה עודפת נקרא גידול.

סרטן צוואר הרחם
סרטן צוואר הרחם

בין הממאיר לשפיר

חשוב להבחין בין גידול שפיר לגידול ממאיר. גידולים שפירים אינם סרטניים ואינם מסכנים את חיי האישה. מדובר בפוליפים, ציסטות או יבלות. לעומתם, גידולים ממאירים הם סרטניים. בגידולים אלה תאי הסרטן עלולים לפלוש ולהזיק לרקמות ולאיברים סמוכים לגידול, כמו קשרי הלימפה, החלחולת, שלפוחית השתן, עצמות עמוד השדרה והריאות. התפשטות הסרטן נקראת שליחת גרורות. לעיתים נראים תאים לא תקינים על פני הצוואר, אך אין בהם השתנות סרטנית. מדענים משערים כי חלק מהשינויים החריגים בתאי צוואר הרחם הם שלב טרום סרטני, העלול להפוך לסרטני במרוצת הזמן.

השינויים המתרחשים בתאים שעל פני צוואר הרחם מסו?ו?גים לשתי קטגוריות. הראשונה נקראת Low Grade Sil, קטגוריה המתייחסת לשינויים מוקדמים בגודלם, בצורתם ובמספרם של תאים היוצרים את השכבה החיצונית של צוואר הרחם. חלק מהנגעים מהדרגה הנמוכה נעלמים מעצמם, אולם עם הזמן חלקם עלולים לגדול או להפוך לחריגים עוד יותר, ביוצרם פגיעה מדרגה גבוהה. שינויים מוקדמים אלו בצוואר הרחם מתרחשים בדרך כלל אצל נשים בנות 25 עד 35. קטגוריה אחרת מכונה High Grade SIL, ומתייחסת לקיום מספר רב של תאים טרום-סרטניים, השונים מאוד במראם מתאים רגילים. כמו ב-Low grade SIL, השינויים הטרום-סרטניים הללו מתרחשים רק בתאים של השכבה החיצונית של צוואר הרחם. יעברו חודשים רבים ואף שנים עד שתאים אלה ייהפכו לסרטניים ויפלשו לשכבות עמוקות יותר בצוואר הרחם. הם מתפתחים אצל נשים בנות 30-40, אבל ניתן למצוא אותם גם בגילאים אחרים.

מי נמצאת בסיכון?

מחקרים מראים כי את קבוצת הסיכון מאכלסות נשים המתחילות לקיים יחסי מין לפני גיל 18, נשים שקיימו יחסים עם בני זוג רבים, נשים שבני זוגן החלו לקיים יחסי מין בגיל צעיר, כאלה שהיו להן בנות זוג רבות, או מי שהיו נשואים בעבר לנשים שחלו בסרטן צוואר הרחם. לא ברור מדוע מנהגיהן המיניים של נשים ובני זוגן משפיעים על הסיכוי לחלות במחלה, אולם חוקרים מעלים את ההשערה שחלק מהווירוסים מועברים באמצעות מגע מיני. בקרב נשים מעשנות קיימת שכיחות גבוהה יותר של מעבר מהשלב הטרום ממאיר לשלב הממאיר. לא נמצא קשר בין מספר הלידות או מספר הגרידות להופעת הווירוס או להתפתחותם של תאים סרטניים.

לתפוס את העניין בזמן

שינויים טרום סרטניים בצוואר הרחם אינם מכאיבים, אינם גורמים לסימפטומים כלשהם ובדרך כלל מתגלים רק בעקבות ביצוע בדיקות מתאימות. המזהם האחראי על היווצרות סרטן צוואר הרחם הוא וירוס ה-HPV. לווירוס זה כ-60 זנים, המעלים בדרגות שונות את הסיכון לחלות בסרטן צוואר הרחם. אבחון מוקדם, זיהוי מוקדם וטיפול ברקמה טרום סרטנית הם האמצעים היעילים ביותר למניעת סרטן צוואר הרחם.

האבחון מתחיל אצל רופא גינקולוג, שממליץ על ביצוע בדיקות או על צילומי רנטגן חיוניים ומפנה לבדיקות נוספות. בדיקה בשם PAP (פפסמיר) המבוססת על לקיחת משטח מצוואר הרחם מגלה האם ישנו חשש להימצאותם של תאים ממאירים בצוואר הרחם. אם הגילוי נעשה בשלב מוקדם, אחוזי ההחלמה הם 90%-95%, ואילו בשלבים מתקדמים מדובר ב-50% ריפוי בלבד. בדיקת PAP מתקדמת יותר יכולה להראות האם נחשפה האישה לווירוס ה- HPV אך עדיין לא פיתחה תאים סרטניים.

בדיקת PAP היא בדיקה שגרתית לגילוי שינויים מוקדמים בתאים. הבדיקה מיועדת לכל הנשים, גם אם הן אינן מדווחות על תסמינים. בדיקה זו מסייעת לעתים לאבחון סרטן צוואר הרחם. על הנשים להיבדק באופן קבוע אם היו או עודן פעילות מינית, או אם הן בנות 18 ומעלה. נשים הנמצאות בסיכון גבוה לחלות בסרטן צוואר הרחם צריכות להקפיד ולהיבדק לפי הוראות רופאיהן. בדיקת משטח צוואר הרחם היא בדיקה גינקולוגית הנמשכת מספר דקות בלבד. בבדיקה זו בוחן הרופא את הרחם, הנרתיק, השחלות, החצוצרות, שלפוחית השתן והחלחולת במטרה לגלות חריגה בצורתם או בגודלם. בעזרת מגרדת עץ ו/או מברשת קטנה נאספת דגימת תאים מצוואר הרחם ומחלקו העליון של הנרתיק. התאים מונחים על זכוכית נושא ונשלחים למעבדה ציטולוגית או פתולוגית כדי לבדוק אם קיימים בהם שינויים חריגים.

הסימפטומים אינם מופיעים בדרך כלל עד שתאי צוואר הרחם הלא תקינים עוברים השתנות ממאירה ופולשים לרקמות סמוכות. במקרה כזה, הסימפטום השכיח ביותר הוא הופעתו של דימום חריג. דימומים עלולים להתחיל ולהפסיק בין מחזורים חודשיים רגילים או לאחר קיום יחסי מין, שטיפה וגינאלית או בדיקת אגן. המחזור החודשי עלול להימשך זמן רב יותר והדימום עלול להיות כבד מהרגיל. דימום לאחר הפסקת המחזור יכול אף הוא להוות סימפטום, כמו גם ריבוי הפרשות וגינאליות. לעתים קרובות מופיעות גם הפרשות בעלות ריח חזק ואי נוחות במהלך קיום יחסי מין. כמו כן תיתכן הופעת דימומים חדשים בנשים שמחזור הווסת שלהן נפסק.

העתיד כבר כאן

בשנים האחרונות נכנס לשימוש החיסון נגד HPV וירוס הפפילומה. החיסון מורכב ממעטפת הווירוס וגורם לגוף לייצר נוגדנים. חשוב לציין שכמעט כל אדם בוגר נחשף לווירוס במהלך החיים, אך לרוב המערכת החיסונית בגוף מתגברת עליו. יתר על כן, הנוגדנים שנוצרים יכולים למנוע הדבקה נוספת. תוכנית חיסון יעילה תפחית את השכיחות של זיהום ב-HPV וכך תפחית את השכיחות של מחלות הקשורות בזיהום ב-HPV ואת ההוצאות הגדולות של אבחון ומעקב עקב תוצאות PAP לא תקינות.

ד"ר דן גריסרו, מנהל השירות לגינקולוגיה אונקולוגית, בית החולים ליס ליולדות, המרכז הרפואי תל אביב.

בואו לדבר על זה בפורום HPV - וירוס הפפילומה, קונדילומה, צוואר הרחם.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום