נשים בישראל 2003 מעדיפות התקן תוך-רחמי

(0)
לדרג

יעיל כמו קשירת חצוצרות, מקטין ב-90% דימומים מיותרים, התקנים-תוך רחמיים בישראל 2003- הפתרון המועדף והמפתיע

מאת: בניגוד לתפיסה המקובלת הנובעת מדיעה מוקדמת, נשים בגילאי 25-44 משתמשות בהתקנים תוך-רחמיים לא פחות מאשר בגלולות. על הבעיות הרפואיות שהתקן מסייע לפתרונן ועל ה"דור החדש" של ההתקנים הביולוגים.

מאת: חנן זיסו

מטרת המחקר היתה לבחון את שיעור הנשים המשתמשות באמצעי מניעה, סוגי אמצעי המניעה שבשימוש נשים, ואת נכונות השימוש בהתקן תוך-רחמי מתקדם המשלב מניעת הריון וטיפול רפואי

נשים ישראליות, מעדיפות התקן תוך-רחמי המשלב מניעת הריון עם טיפול רפואי להקטנת הדימום הוויסתי, לא פחות מאשר גלולות למניעת הריון. תוצאות מפתיעות אלה, עולות לראשונה, בסקר שערכה חברת גיאוקרטוגרפיה, ואשר בדק את הנכונות לשימוש בהתקן התוך-רחמי מירנה, הפותר גם בעיות בריאותיות, כגון כאבי מחזור, דימומים וכריתת רחם, כתוצאה מעודף דימום ויסתי.

הסקר נערך בקרב 329 נשים בישראל, בגילאים 25-44.
מתוצאות הסקר עולה כי למעלה ממחצית הנשים בגיל 25-44 משתמשות באמצעי מניעה. התקן תוך רחמי הוא אמצעי המניעה השני בשכיחותו. מתברר, כי 42.1% מקרב המשתמשות באמצעי מניעה, רובן בגלולות, בוחרות להשתמש בהתקן תוך-רחמי, בתנאי שהוא משלב טיפול מניעתי ורפואי, הפותר גם את בעיית הדימום הויסתי הכבד ממנה סובלות כ - 20% מהנשים, המסתכנות בכריתת רחם.
אחוז המשתמשות ביתר אמצעי המניעה מקרב נשים אלה (רובן בגלולות), עומד על 49.3%.

עוד עולה, כי נשים בגילאי 35-44 (49.2%), מעדיפות באופן ברור את ההתקן התוך-רחמי הרפואי על פני יתר אמצעי המניעה.שיעור השימוש בהתקן תוך רחמי עולה עם העלייה ברמת ההכנסה. בדרך כלל משתמשות בהתקן נשים לאחר לידה.כ - 42% מקרב הנשים המשתמשות באמצעי מניעה, ובכללן המשתמשות בגלולות, בוחרות לעבור להתקן תוך-רחמי מתקדם, שהוכיח יעילות גבוהה יותר, במניעת הריון ובהקטנה משמעותית בכמות הדימום הוויסתי).

כ - 70% מקרב הנשים המשתמשות כבר בהתקן תוך-רחמי, מעדיפות התקן תוך-רחמי, המשלב מניעה וטיפול רפואי - מירנה. נכונות השימוש בהתקן תוך רחמי מירנה גבוהה בקרב נשים נשואות, בעלות מספר ילדים, משכבת הגיל הבוגרת יותר.

הערכת הסקר היא כי הנכונות רבה יותר בקרב נשים מסורתיות ודתיות, יותר מאשר בקרב חילוניות. המירנה מכילה פרוגסטוגן, המשתחרר לחלל הרחם, במינון של 0.02 מ"ג ליממה. השפעת ההורמון היא מקומית, בחלל הרחם, ומקטינה את הדימום הוויסתי הכבד (מנורגיה) עד מעל 90%,במהלך 6 חודשי שימוש. בניסויים קליניים הוכחה ירידה של 86% בכמות הדימום, כבר לאחר 3 חודשי שימוש. מחקרים הוכיחו כי יעילות המירנה גבוהה משמעותית מטיפולים תרופתיים מקבילים, והיא מונעת כריתת רחם, בנשים הסובלות מעודף דימום ויסתי. יתרונות המירנה הם, בין היתר, במניעת הריון לתקופה של 5 שנים, וביעילות גבוהה ביותר, הדומה לקשירת חצוצרות. המירנה יעילה באופן משמעותי מהתקן הנחושת. כמו כן, ישנה הקלה משמעותית בכאבי המחזור.

ד"ר עמוס בר רופא נשים בכיר ומחבר המדריך הישראלי להריון ולידה מסר כי הטיפול החדשני ביותר לבעיית הדמם הוויסתי הכבד, שהינו גם הטיפול הפשוט והזול ביותר לבעייה, הוא ההתקן התוך רחמי "מירנה".ה"מירנה" נראית כהתקן תוך רחמי רגיל, מונחת בחלל הרחם ומפרישה יומיום במשך 5 שנים, כמויות קטנות ומדודות של הורמון הפרוגסטרון, המדכא את רירית הרחם ומקטין את כמות הדמם ב - 90%(!), תוך הפחתה משמעותית בכאבי הווסת. יתרון נוסף הוא במניעת הריון ביעילות גבוהה ביותר, המקבילה לזו של קשירת חצוצרות, ללא פגיעה בפוריות האשה בעתיד.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום