טיפול שיניים: בינה טכנולוגית

(4)
לדרג

רפואת השיניים מתקדמת בקצב מטאורי - וזה משפיע על הטיפול שלכם: הדמייה ממוחשבת, צילומים דיגיטליים ו-CT פנורמי. הכל על חדשנות דנטלית

מאת: ד"ר אנה (חנית) יוטקוביץ

ההתפתחות בעולם הטכנולוגיה תרמה רבות לתחומי רפואה שונים ומגוונים; לעתים נראה כי בתחום רפואת השיניים, נרשמו ההתפתחויות המרשימות והמשמעותיות ביותר. טיפולים חדשניים, מכשור מתקדם וחומרי גלם איכותיים - שיפרו משמעותית את תהליכי האבחון והטיפול, בכל הנוגע לרפואת שיניים אסתטית ולרפואת שיניים משקמת (שיקום הפה).

כך, הודות לציוד חדשני ומתקדם, השתפרו באופן משמעותי תהליכי העבודה בענף רפואת השיניים שמתפתח ללא הרף וזוכה לשגשוג מבורך. עוד לפני שהמטופלים מתרגלים לשינוי משמעותי אחד, כבר מגיע הישג חדש ומשמעותי, התורם ליעילות ואיכות הטיפול. בשורה התחתונה, ה"רנסנס" בענף רפואת השיניים תורם בעיקר למטופלים. כדי ליהנות מכל הטוב הזה, חשוב שנכיר את כל ההישגים פורצי הדרך בתחום.

מהם החידושים האחרונים בתחום? כיצד הם עוזרים לנו לפחד פחות, לחסוך זמן וליהנות יותר מהתוצאות המתקבלות מטיפול שיניים?

נסקור כאן בהרחבה את החידושים המרכזיים ואת השפעתם על התהליך הטיפולי.

ה"רנסנס" בענף רפואת השיניים תורם בעיקר למטופלים. צילום:שאטרסטוק
ה"רנסנס" בענף רפואת השיניים תורם בעיקר למטופלים. צילום:שאטרסטוק

מידות מתקדמות

אחד החידושים המשמעותיים בתחום רפואת השיניים קשור לשלב שיכול להיתפס כשולי ומינורי, אך הינו שלב מרכזי וחיוני, כמעט בכל טיפול שיניים. הכוונה היא ללקיחת מידות; או, במילים אחרות - איסוף מידע חיוני על חלל הפה ועל שיניו של המטופל והעברת מידע זה למעבדת השיניים.

כיום, ישנן שיטות מתקדמות שמאפשרות - תוך זמן קצר ביותר - לאסוף את כל המידע על פיו ושיניו של המטופל; המידע נאסף על גבי קובץ מחשב, שנשלח לטכנאי במעבדת השיניים; הטכנאי יכול לעשות במידע זה שימוש מיידי ואיכותי. המשמעות, עבור המטופל: יותר דיוק ופחות זמן.

הישגים אלה מתאפשרים הודות לקיומו של סורק אינטרא אוראלי, שסורק ומצלם המון תמונות של האזור המטופל. באמצעות הסורק, נאסף מידע אודות מבנה הפה, מידות, צבע, אורך וכו'. הסורק מחליף את החומר בו היו משתמשים, כדי להכין מידות - ולשלוח למעבדה. חומר זה היה מוצמד לשיני המטופל - ולאחר מכן היה צריך לייצר מודל גבס, אותו היו מעבירים באמצעות שליח אל המעבדה. מודל זה היה משמש את הטכנאי לשם יצירת כתרים ושתלים, הנחוצים במסגרת הטיפול.

הודות לסורק זה, לחיצת כפתור מחליפה את כל השלבים המורכבים האלה. בזכות הסורק, נחסך זמן רב ואף נחסכת אי נוחות למטופלים, שרבים מהם התקשו לעמוד בתהליך לקיחת המידה המסורתי.

לסורק ישנו יתרון נוסף המאפשר להשתמש בו ככלי עזר חינוכי כדי להראות למטופל בפועל את מצב הפה שלו. ולעזור לו להבין טוב יותר את המצב העדכני של בריאות הפה.

הדמייה ממוחשבת

חידוש טכנולוגי נוסף, שמסייע מאד להגברת יעילות טיפולי השיניים: היכולת להשתמש בהדמיות מחשב מתקדמות, כדי לתכנן את הטיפול האידיאלי עבור המטופל. הדמיות מחשב מאפשרות לרופא השיניים ולטכנאי השיניים לראות את תוצאות הטיפול מבעוד מועד; וכך, לבחור עבור המטופל את הטיפולים הרלוונטיים - שתלים, כתרים, ציפויי חרסינה וכו', המתאימים ביותר בהתאם לנתונים שאוסף המחשב, כמו גם את התוצאה האסתטית האפשרית.

הסתייעות במחשב מאפשרת דיוק רב, מבחינת מיקום, זוויות, צבע וכו' - כך שהן מאפשרות השגת תוצאות טיפול יעילות במיוחד: יתרון רב משמעות, כאשר מדובר בטיפולי שיניים אסתטיים.

הדמיות מחשב מאפשרות לראות את תוצאות הטיפול מבעוד מועד. צילום:שאטרסטוק
הדמיות מחשב מאפשרות לראות את תוצאות הטיפול מבעוד מועד. צילום:שאטרסטוק

השתלות שיניים מונחות מחשב

בתחום נוסף, נרשמו שינויים מרחיקי לכת ברפואת שיניים. הכוונה היא לתחום השתלות השיניים - תחום דינמי, המתפתח ללא הרף. מעבר לעובדה שכיום קיימים שתלים דנטליים מחומרי גלם משובחים; ובנוסף ליכולת לחסוך זמן ולערוך טיפול ממוקד ויעיל יותר - הודות להדמיות המחשב ולסורק האינטרא אוראלי, יש כיום שיטה חדשנית להשתלת שיניים, שניתן ליישם אצל מטופלים. כך, מטופלים ייהנו מהשתלת שיניים מונחית מחשב, הידועה יותר בשמות "Guided surgery" או "Surgical guide".

הכוונה היא למכשור טכנולוגי מתקדם, המאפשר ביצוע השתלת שיניים תחת הנחיית מחשב. למעשה, רופא השיניים משתמש במדריך ממוחשב המתכנן את תהליך ההשתלה ואף מסייע ביישומו בפועל. ההסתייעות במחשב מאפשרת רמות דיוק הרבה יותר גבוהות, תוך אפשרות ליישום פתרונות יצירתיים, במקרים בהם נדרש טיפול מורכב ומאתגר, תוך צמצום משמעותי של האפשרויות לסיכונים, נזקים או פגיעות.

צילומים דיגיטליים ו-CT פנורמי

חידוש משמעותי נוסף ברפואת שיניים קשור לשלב האבחון ותכנון הטיפול. כמעט לפני כל טיפול שיניים, נדרש לבצע צילום; ובחלק מהטיפולים (למשל: השתלת שיניים) נדרש גם צילום במהלך הטיפול ו/או לאחר השלמת הטיפול. כיום, ניתן לבצע צילום שיניים פנורמי דיגיטלי, שמאחד תמונות רבות של חלל הפה והשיניים ומייצר תמונה אחת - נרחבת, כוללנית ומאוד מדויקת. קיימת גם אפשרות לקבל תמונות תלת ממד באמצעות צילום CT עם קרינה מופחתת. האפשרות לצילום כה נרחב ומדויק משפרת מאד את האבחון ואת תכנון הטיפול.

לסיכום: במקרה שעליכם לעבור טיפול שיניים, כדאי מאוד לבדוק האם יש באפשרותכם להיעזר במרפאה בחידושים הטכנולוגיים האחרונים, ההופכים את הטיפול ליעיל ומדויק יותר: מידות מתקדמות, הדמייה ממוחשבת, השתלות שיניים מונחות מחשב, צילומים דיגיטליים ו-CT פנורמי.

ד"ר אנה (חנית) יוטקוביץ היא רופאת שיניים בעלת ניסיון רב ברפואת שיניים שיקומית ואסתטית ובהשתלות מורכבות; שותפה במרפאת "רעננה דנטל קייר".

סייעה בהכנת הכתבה: נגוהה שפרלינג, כתבת Zap Doctors.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום