ריפוי מהיר לאחר השתלת שיניים

(0)
לדרג
תוכן מקודם

מהו PRF - וכיצד הוא מזרז החלמה של רקמות? איך אפשר לנצל אותו להאצת תהליכי הריפוי בקרב מושתלי שיניים? קצת יותר יקר, הרבה יותר פשוט

רופא שיניים ,מומחה לשיקום הפה
077-3130109 (מספר מקשר)

כל טיפול שיניים שבו מפרידים את החניכיים מהעצם (יצירת מתלה) כרוך בתקופת החלמה ממושכת, המאופיינת בכאבים לא פשוטים. הכוונה היא, בין היתר, לטיפולי השתלות שיניים עם או בלי הרמת סינוס.
כמובן, השאיפה של רופאי השיניים ושל המטופלים, היא לעשות כל שניתן, כדי לקצר את משך ההחלמה: לחסוך מהחולה כאבים מיותרים - ולהתקדם בשלבי הטיפול בזריזות.

באמצעות שימוש ב-PRF, ניתן לקצר ביותר מחצי את משך ההחלמה מניתוחי חניכיים, להאיץ תהליכים פיזיולוגיים טבעיים הנחוצים להשתלות שיניים; ובנוסף, להגדיל את סיכויי ההצלחה של הטיפולים השונים.

תהליך הייצור של PRF מחייב לעשות שימוש במכשיר צנטריפוגה. צילום: שאטרסטוק
תהליך הייצור של PRF מחייב לעשות שימוש במכשיר צנטריפוגה. צילום: שאטרסטוק

PRF - מה זה בעצם?

PRF - ראשי תיבות של Platelet-Rich Fibrin (בתרגום חופשי: פיברין עשיר בטסיות דם).

הפיברין וטסיות הדם הם מרכיבים של הדם - המשחקים תפקיד חשוב בתהליכי הריפוי של פצעים וביצירה של קרישי דם. טסיות הדם, הנקראות גם תרומבוציטים, מצטברות בכל מקום שבו התרחשה פגיעה בכלי דם, על מנת ליצור מעין "פקק", שיעצור את דליפת הדם. במקביל, טסיות הדם משחררות חומרים כימיים שונים; ובהם פקטורי גדילה, שתפקידם להחיש את ריפוי הפצע.

הריכוז הנורמלי של טסיות הדם במחזור הדם האנושי נע בין 150,000 ל-400,000 טסיות למ"מק (מיקרוליטר). ההיגיון העומד מאחורי השימוש ב-PRF הוא שעל ידי הגברת הנוכחות של טסיות הדם ברקמה המטופלת, ניתן יהיה להחיש את הריפוי שלה - ולשפר את סיכויי ההצלחה של הטיפול.

כיצד מייצרים PRF?

תהליך הייצור של PRF מחייב אותנו לעשות שימוש במכשיר צנטריפוגה, שבאמצעותו מפרידים את הדם לפאזות השונות שלו. בשלב הראשון, נלקחות מהמטופל במרפאת השיניים מספר מבחנות דם (כמות קטנה משמעותית מהכמות שנלקחת בתרומת דם), המועברות באופן מידי למכשיר הצנטריפוגה.

תוך רבע שעה בלבד, מפריד מכשיר הצנטריפוגה את הטסיות - משאר הרכיבים של הדם - ומתקבלת מנה מרוכזת של טסיות דם, המכילה בין שניים לשלושה מיליון טסיות.

כעת ניתן למצק את גוש הפיברין בעל המרקם הג'לטיני, שבו נמצאות הטסיות; כלומר, להפחית את ריכוז הנוזלים שבו - ולקבל מעין ממברנה: קרום שקוף ודקיק, שיוצר כולו מחומרים שנלקחו מהמטופל עצמו.

מומלץ השימוש ב-PRF בכל ניתוח, שבו מפרידים את הרקמה הרכה מהעצם. בנוסף, ניתן לדלג על שלב הייבוש - ולהשתמש בגוש הפיברין ולערבבו עם אבקת העצם (טבעית או סינתטית). כמו כן, ניתן לעצור את הצנטריפוגה בשלב מוקדם. במקרה זה טרם נוצרה התמצקות של הפיברין, ומתקבל נוזל צהבהב העשיר בטסיות. נוזל זה ניתן לערבב עם אבקת העצם כדי ליצור מעין גוש סמיך (Sticky bone - שמהווה את החידוש האחרון בתחום שיחזור הרקמות הרכות).

מהם השימושים של PRF?

בתחום רפואת השיניים, נעשה כיום שימוש נרחב ב-PRF. כך, לדוגמה: ניתן להשתמש כיום ב-PRF בטיפולי הרמת סינוס, לקראת השתלת שיניים. ניתן להחדיר את גוש הג'ל ישירות לסינוס (לאחר הרמת ממברנת הסינוס) או לערבבו עם תחליף עצם סינתטי.

האם לשימוש ב-PRF יש תופעות לוואי כלשהן?

לא. לשימוש ב- PRFאין תופעות לוואי. PRF מבוסס על חומרים שנלקחו מהמטופל עצמו - ולכן מערכת החיסון לא תגיב בתקיפה, לנוכחות של החומר.

בין היתר, PRF תורם לקליטה מהירה ואיכותית יותר של עצם, לצמיחה טובה יותר של חניכיים מקורנות, להחלמה מזורזת של חתכים כירורגיים ברקמות הרכות ועוד.

מעבר לכל אלה: כבר יותר מעשור וחצי שנעשה שימוש ב-PRF - ולכן ניתן לומר בביטחון כי לא ידוע גם על סיבוכים ארוכי טווח; וכי למעשה השימוש ב-PRF מפחית את הסיכון לסיבוכים עתידיים.

אילו סיבוכים ניתן למנוע באמצעות PRF?

אחת הבעיות, בטיפולים שבהם מבוצעת השתלת עצם, נוגעת לשוני בקצב הריפוי של הרקמות השונות, המעורבות בטיפול. הכוונה היא בעיקר לכך שרקמות רכות נוטות להתרבות במהירות הרבה יותר גבוהה מרקמת העצם.

לכן, כאשר מבצעים חתך בחניכיים - ומשתילים אבקת עצם סינתטית או טבעית שצריכה להיקלט, קיימת סכנה שרקמת האפיתל תפלוש לרקמת העצם החדשה - ותפגע בתהליך הקליטה התקין שלה. על ידי שימוש בממברנת PRF, ניתן להפריד בין רקמת העצם לרקמה הרכה - וכך למנוע הפרעה לתהליך הקליטה של העצם החדשה.

כמו כן, ידוע כיום שעל ידי שימוש ב-PRF בטיפולי השתלות שיניים, ניתן לוודא שנקבל רקמה יציבה של חניכיים מקורנות, הצמודות לצוואר השתל. החניכיים המקורנות מהוות גורם מגן מפני מחלה הנקראת פריאימפלנטיטיס ("דלקת סב השתל" - מחלה סובבת שתלים דנטליים), העלולה להוביל לכישלון ההשתלה.

באמצעות PRF, ניתן לקצר ביותר מחצי את משך ההחלמה. צילום: שאטרסטוק
באמצעות PRF, ניתן לקצר ביותר מחצי את משך ההחלמה. צילום: שאטרסטוק

האם השימוש ב-PRF מייקר את הטיפול?

באופן עקרוני, לא כל רופא שיניים בימינו מחזיק את הציוד היקר הדרוש להפקת PRF; ובנוסף, כמובן, כדי ליישם את השיטה - יש לעבור הכשרה.. יחד עם זאת, השימוש ב-PRF מקל לא רק על המטופל - אלא גם על הרופא, היות שהוא הופך את כל הטיפול ליעיל יותר, מהיר יותר ובטיחותי יותר. אי לכך, גם במקרים שבהם הטיפול יהיה מעט יקר יותר, הרי שהעלות הנוספת תהיה שולית ביותר.

לסיכום: באמצעות שימוש ב-PRF, ניתן להאיץ החלמה של רקמות לאחר טיפולי שיניים, לזרז קליטה של עצם טבעית או סינתטית ולמנוע מגוון סיבוכים, בטווח הקצר והארוך כאחד. לאור זאת, אם אתם נמצאים לפני עקירה של מספר שיניים, מועמדים להשתלת שיניים, הרמת סינוס או השתלת עצם - תנו עדיפות לרופא שיניים המשתמש ב-PRF באופן קבוע במסגרת הטיפולים.

ד"ר מוטי קוטלר הוא רופא שיניים, בעל מרפאת שיניים המתמקדת בכירורגיה, שתלים וטיפולי שיניים תחת הרדמה מלאה (מורשה משרד הבריאות לבצע טיפולים בהרדמה מלאה וסדציה).

סייע בהכנת הכתבה: עודד פשטצקי, כתב zap doctors.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום