האם שן טבעית עדיפה על שתל?

(0)
לדרג
תוכן מקודם

רופאי שיניים ומתרפאים צריכים להיות מודעים למחיר הכרוך באובדן שן טבעית ולהיות ערים לצורך לעשות כל שניתן - כדי שלא לאבד משנן טבעי

רופא שיניים
077-2311154 (מספר מקשר)

מדוע כל כך חשוב לשמור על שן טבעית?

שן טבעית מוקפת ברקמה שנקראת הליגמנט הפריודונטלי (PDL). רקמה זו קושרת את השן לעצם באמצעות סיבים רבים; מצד שני, העצם קשורה לשן. הדדיות זו שומרת על העצם המקיפה את השן. ולכן, שמירה על השיניים שומרת על העצם שמסביבן.

אובדן שן - שיבוש מנגנון הנגיסה והלעיסה

בשן קיים מנגנון טבעי, המשפיע על יכולת האדם לנגוס וללעוס. במעטפת השן, ישנם מעין "חיישנים", המשדרים אותות למוח - לגבי עוצמת הנגיסה והלעיסה הרצויות.

סביב השן, ישנם סיבים המגיבים ללחץ, משמשים כבולם זעזועים ובמקביל מעבירים מידע למוח (השן הטבעית סופגת זעזועים, דבר שאיננו קיים בשתל: שתלים רגישים יותר לעומס המופעל עליהם).

כדי להבין את חשיבות המנגנון הזה, יש לדמיין כי אנו אוכלים גלידה עם אגוזים: ביס אחד מהמעדן הזה מצריך הפעלת עוצמה מסוימת - בזמן "לעיסת" הגלידה עצמה; וכוח בעוצמה שונה לגמרי - בזמן לעיסת האגוז שבתוך הגלידה.

מימין - שתל, באמצע - שן טבעית. שמירה על השן הטבעית שומרת גם על העצם שמסביבה. צילום: שאטרסטוק
מימין - שתל, באמצע - שן טבעית. שמירה על השן הטבעית שומרת גם על העצם שמסביבה. צילום: שאטרסטוק

כיצד המוח יודע מהי העוצמה הנדרשת בכל לעיסה?

באמצעות אותו מנגנון טבעי, ייחודי ועדין - המצוי אך ורק בשיניים טבעיות. מערכת חכמה זו משפיעה על הפעלת השרירים בלסת - ומאפשרת פעולה אוטומטית של אכילה. לכן, חשוב לשמור על המשנן הטבעי.

אובדן שן - בעיות אסתטיות

פעמים רבות, עקירת שן או מספר שיניים - מובילה לבעיות אסתטיות מגוונות, הנגרמות עקב עקירת השן (או השיניים) ומפעילה תהליכים בלתי רצויים. בעקירת השן, חלה ספיגה של העצם המקיפה אותה. לעיתים, כל אזור העקירה קורס פנימה - ומושך אחריו את החניכיים. שקע כזה שנוצר באזור קדמי הינו פגם אסתטי חמור, שניתן לתקן על ידי מילוי עצם ובנייה של חניכיים - אלא שבהרבה מקרים, לא ניתן לשחזר את האזור בצורה מושלמת. תמיד יישאר איזשהו פגם בולט לעין - ולכן תישאר בעיה אסתטית. צריך לזכור כי חלק מהעצם שמוסיפים, על מנת לתקן את הנזק - נספגת עם הזמן.

בהרבה מקרים, מגלים כי לאחר עקירת השיניים, העצם שנותרה איננה מספיקה, לצורך התקנת השתלים (כתוצאה מספיגתה או בשל עובייה הדק) - ויש צורך לבנות עצם חדשה, במקום הטבעית שאבדה. לא תמיד אפשרי לבנות עצם חדשה; לפעמים, מדובר ב"בכייה לדורות".

איזה עוד יתרונות יש לשמירה על שן טבעית, יחסית לשתלים?

שן טבעית שומרת על מתאר חניכיים טבעי סביבה, בצורה משמעותית - ויותר וטובה משתלים. הקונטור (המתאר) של השתל שונה לחלוטין משן טבעית, שכן השתל צר יותר משן טבעית; ולכן, הכתר עליו נראה פחות טוב מכתר על שן טבעית.

בנוסף, ישנן בעיות הקשורות לשתלים עצמם: בהרבה מקרים, מתהוות דלקות חניכיים סביב השתלים, בעקבות דליפה של הדבק - לרקמה סביב השתל; ישנן גם תופעות של ספיגת עצם סביב שתלים, עקב התקנה בלתי נכונה של השתלים - הן בשל חוסר עובי עצם מספיק סביב השתלים; והן בעקבות הנחת השתלים במקום לא נכון.

צריך להביא בחשבון גם מצב בריאותו של המתרפא: ישנם מצבים שבהם כלל לא ניתן להתקין שתלים (למשל: עקב סוכרת בלתי מאוזנת או הקרנות שעבר המתרפא וכו').

אובדן שן טבעית משמעה שיבוש נגנון הנגיסה והלעיסה. צילום: שאטרסטוק
אובדן שן טבעית משמעה שיבוש נגנון הנגיסה והלעיסה. צילום: שאטרסטוק

לסיכום: אין ספק שהשאלות הכי חשובות שאיתן מתמודד רופא שיניים - מתי השן אבודה ולא ניתן להצילה, אלא צריך להחליף אותה בשתל? מתי ניתן לבצע הארכת כותרת ושימור השן הטבעית? וכו'. צריך לזכור כי צריך לבחון כל מקרה לגופו. לא תמיד אפשר להציל את השיניים; בהרבה מצבים, ברור כי צריך להחליף את השיניים בשתלים. ובכל זאת: אם ניתן לשמר שיניים טבעיות - זו תמיד האופציה העדיפה.

ד"ר אבי אייל הוא רופא שיניים בוגר הדסה; עוסק בשיקום למעלה מ-30 שנה.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום