השתלה: הפתרון לשיניים חסרות

(0)
לדרג

השתלות שיניים מיועדות למלא חוסרים וחשוב שיבוצעו ע"י רופאי שיניים מתאימים. אם אתם נזקקים להשתלה - המדריך הזה בדיוק בשבילכם

מאת: ד"ר בוחארי אמין

השתלת שיניים היא פרוצדורה רפואית הנותנת מענה לחסר בשיניים. יש שלוש קבוצות אוכלוסיות עיקריות של מטופלים הזקוקים להשתלות שיניים.

הקבוצה הראשונה: אנשים מבוגרים, בני למעלה משישים, שתהליכי הגיל השונים ותחלואה מגוונת הביאו לכך שהם איבדו את שיניהם. רבים מהם מרכיבים תותבות ורוצים להחליפן בשיקום קבוע/או לעגן את התותבות הקיימות.

הקבוצה השנייה: אנשים בגיל שלושים עד חמישים, הסובלים מחוסר ספורדי של שיניים - שן פה, שן שם; ורוצים להשלים את החסר.

הקבוצה השלישית: כוללת מטופלים שאיבדו שן בשל חבלה - תאונת דרכים, נפילה, תגרה וכדומה. לקבוצה זו משתייכים אנשים בכל הגילאים.

מה כוללת השתלת שיניים וכיצד היא מבוצעת?

השתלת שיניים כוללת השתלה של שתלים דנטאליים בעצם הלסת, בכל המקומות בהם חסרים שיניים. שתל דנטאלי הוא התקן המזכיר בצורתו בורג ("דיבל") עשוי טיטניום טהור - מוברג ומעוגן לעצם הלסת, כך שלשתל ניתן להצמיד מבנה - ולמבנה כתר. חשוב לציין כי מלבד כתר, ניתן לחבר לשתל דנטאלי גם גשר או מחברים לשיניים תותבות. השתל הדנטאלי משמש למעשה כתחליף לשורש השן. המטרה היא שלאחר עיגונו - ובחלוף הזמן - הוא ייקלט על ידי העצם שתיבנה מסביבו וכך תשתפר היציבות והאחיזה שלו בעצם הלסת.

השתלת שיניים תמיד מומלצת? או שיש פתרונות אחרים?

בראש ובראשונה יש לזכור כי שתלים דנטאליים הם אמצעי לשיקום הפה ולא מטרה. רופאי השיניים אמורים לעשות הכול, כדי להשתמש בשיניים קיימות - ורק אם אין ברירה, חושבים על פתרון של שתל. הרבה מטופלים מניחים שניתן להחליף כל שן "בעייתית" או לא יפה בשתל ואינם מבינים כי שן מקורית עדיפה על שתלים וכי יש לבצע השתלה רק כאשר לא ניתן להציל ולהשתמש בשיניים המקוריות.

במקרים הללו, בהם אין ברירה אלא למצוא תחליף לשיניים המקוריות, השתלת שיניים היא בהחלט הפתרון האולטימטיבי, הנוח והאסתטי ביותר, בין אם מדובר במחסור של שן אחת או במחסור של קו לסת שלם. לצד השתלים, ישנם גם פתרונות אחרים, כגון שיניים תותבות, גשר או שילוב של אחד מאלה עם שתלים (תותבת היברידית, למשל). רופא שיניים מיומן יידע לבחור את הפתרון האידאלי עבור המטופל, בהתחשב בשלל גורמים ונסיבות.

השתלת שיניים (אילוסטרציה צילום shutterstock)
השתלת שיניים (אילוסטרציה צילום shutterstock)

כמה זמן אורך תהליך השתלת שיניים?

השתלת שיניים כרוכה במספר מפגשים אצל הרופא, החל מצילום פנורמי וצילום C.T., עובר בלקיחת מידות, ביצוע מודלי לימוד עבור סד כירורגי, ובהמשך ביצוע ההשתלה; ורק לאחר שהשתלים נקלטים, ממקמים את הכתרים. ישנם מטופלים, עבורם תהליך השתלת השיניים הוא תהליך מורכב וארוך יותר. למשל, כאשר יש מחסור בעצם לסת. מחסור כזה עלול לנבוע ממחלות חניכיים, אוסטיאופורוזיס וכו'. במקרים אלה, ההשתלה תכלול גם השתלה של תחליף עצם. לעתים גם יש צורך בכירורגיה מקדימה כגון הרמת סינוס.

מהם הסיכונים הנלווים להשתלת שיניים?

ראשית, יש להקדים ולומר שביצוע השתלת שיניים מומלצת אצל רופא שיניים - מומחה, אשר מטבע הכשרתו יקפיד על ביצוע בדיקות מקדימות נחוצות, לרבות צילומי CT וכך לצמצם מאד את הסיכונים שיצויינו בהמשך.

עדיף שמומחה לשיקום הפה יבצע תכנון מוקדם של התהליך, יבצע מיקום של השתלים באופן שימנע התפתחות תרחישים בלתי רצויים וימקם את השתלים בזווית רצויה שתיתן את המראה הנכון, הנוחות המקסימלית וצמצום הסיכון לפגיעה בשיניים או בבריאות המטופל (לביצוע פעולה זו מומלץ גם לשלב כוחות עם מומחה חניכיים ו/או מומחה כירורגיה פה ולסת).

בין הסיכונים של השתלת שיניים נכללים מצבים של פגיעה עצבית בלסת תחתונה שתגרור אי תחושה בשפה, סנטר ולסת; חדירה לסינוס ולמערות האף, בעת ביצוע השתלת שיניים בלסת העליונה; או דחייה של השתלים. הסיכון האחרון נפוץ יותר מהאחרים .

אז מה ניתן לעשות במקרים בהם השתלים הדנטאליים אינם נקלטים?

השתלים הם גוף זר הממוקם בעצם הלסת ובחלק קטן מהמטופלים מתרחשת דחייה של השתל - הגוף נלחם בשתל ושואף לסלקו ומתחיל לתקוף אותו. במקרה כזה, נהוג להמתין, מביצוע ההשתלה הראשונה, בן חודשיים לשלושה ועדיף כמה שיותר זמן, במהלכם נעלמת הדלקת - ואז מבצעים שוב את ההשתלה. ברוב המקרים, סיכויי ההצלחה של קליטת השתלים בהשתלה חוזרת גבוהים יותר, מה גם שנהוג להשתיל בהשתלה שניה שתלים עבים וארוכים יותר.

לכמה זמן נשמרות ה"שיניים החדשות"?

למשך שנים ארוכות. ואם העבודה נעשית בידי מומחה, התוצאה של חיוך אסתטי ופה בריא נשמרת זמן רב יותר.

לסיכום: הפתרון האידאלי להשלמת שיניים חסרות (כשאין ברירה אחרת) הוא השתלות דנטאליות והרכבת כתר/או גשר מעליהם. השתלה תעניק למטופל חיוך יפה - ובעיקר פה בריא. את ההשתלה חשוב לבצע אצל רופא מומחה לשיקום הפה,ו/או פריודנט ו/או כירורג פה ולסת, בעל ניסיון בהשתלות שיניים, שיידע להתאים את הטיפול האידאלי עבור המטופל ויוכל להתמודד גם עם מצבים מורכבים, כגון מחסור בעצם.

ד"ר בוחארי אמין הינו רופא שיניים, מומחה לשיקום הפה, הפנים והלסתות.

סייעה בהכנת הכתבה: נגוהה שפרלינג, כתבת zap doctors.

בואו לדבר על זה בפורום השתלת שיניים ומחלות חניכיים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום