טיפולי שיניים לגיל הרך

(0)
לדרג

הקפדה על טיפול שיניים בגיל הרך תסייע לילדיכם לגדול עם שיניים בריאות יותר. מתי צריך להיות הביקור הראשון אצל רופא השיניים? איך לצחצח שיניים לתינוק? מדריך

מאת: ד"ר סיגלית בלומר

רפואת שיניים לילדים היא תחום אשר התקדם מאוד בשנים האחרונות. ניתן אף לומר כי התחום עבר מהפכה משמעותית, המדגישה את העובדה כי גישת הטיפולים בעששת, שהייתה מקובלת בעבר, משתנה; וכעת מושם דגש על מניעת עששת ומחלות חניכיים, כלומר מניעת היווצרות תהליך המחלה, במקום טיפול במחלה לאחר שנוצרה.

מהי עששת אצל פעוטות?

עששת היא מחלה הנגרמת כתוצאה מחומצה המופרשת מפעילות חיידקים וגורמת להתפרקות השן והרס מרכיביה. פגיעת עששת ודלקת בשן הראשונית (חלבית) עשויה להיות מיד עם בקיעתה. התקדמות הפגיעה בגיל הינקות והילדות מהירה מאוד - ועלולה להדביק את שאר השיניים הבוקעות בפה. פעוטות רבים, בארץ ובעולם, נפגעים מ"עששת של הגיל המוקדם". עששת הילדות תוקפת מהר ובחומרה רבה: ראשית את השיניים הקדמיות; ולאחר מכן גם את האחוריות. לעיתים קרובות, התופעה גורמת לצורך בטיפול נרחב ובלתי פשוט, גם בקרב פעוטות בגיל 2-3 שנים.

מה גורם לעששת אצל פעוטות?

הגורם העיקרי לעששת אצל פעוטות: התינוקות אוכלים, בתדירות גבוהה, נוזלים שונים מבקבוק, כגון חלב, פורמולה, תה ממותק או מיץ - ובעיקר לאורך שעות הלילה. גם תינוקות היונקים בלילה משך שעות רבות עלולים לסבול מעששת מתקדמת כזאת. מחלת העששת מתפתחת מהר יחסית, בקרב ילדים צעירים, גם עקב תכונות האמייל והדנטין - שכבות השן.
נוסף לכך, מצבים בריאותיים שהיו לאם בזמן ההריון, כגון דימומים, דלקות חניכיים של האם, מחלות חום, בעיות שונות בהריון ואף פגות, עלולים לגרום לפגמים בשיניים. פגמים אלה גורמים לכך שהשיניים נפגעות מהר יותר מעששת. עם זאת, חשוב לדעת כי עששת ניתנת למניעה, ברוב המוחלט של המקרים.

מהם עיקרי הנזקים של עששת אצל פעוטות וילדים?

פגיעה במראה השיניים.
זיהום ברקמות.
הרס מתקדם של שן והדבקה של שיניים נוספות.
כאבים וחוסר אפשרות לעיסה.
התפתחות גופנית מואטת.
עקירת שיניים.
בעיות אורתודונטיות עתידיות.

רפואת שיניים לילדים (אילוסטרציה צילום shutterstock)
רפואת שיניים לילדים (אילוסטרציה צילום shutterstock)

כיצד נמנעים מעששת?

הטיפול המונע הוא הטיפול החשוב ביותר. מדובר בטיפול הכולל הקניית הרגלי תזונה נכונים, ניקוי ושמירה. כל אלה יתרמו רבות לבריאות הפה והשיניים של הילד, לאורך שנים. לכן, מיום בקיעת השן הראשונה, יש לצחצח את שיני התינוק פעמיים ביום. בבוקר, לאחר הארוחה; ובערב, לפני השינה. ניקיון איכותי יוביל להורדת כמות החיידקים והתוצרים שלהם, אשר גורמים לעששת.

כיצד מצחצחים שיניים לתינוק?

ניתן לצחצח בעזרת מברשת קטנה רכה, המותאמת לגיל; וכמות קטנה, כגרגר אורז, של משחה המכילה פלואוריד. ניתן להוסיף גם פד גזה וחשוב לשלב את הצחצוח במשחק ובסיפור. הגברת המודעות של ההורים לחשיבות הצחצוח מרגע הבקיעה תמנע הרגלים לקויים הגורמים לעששת. בנוסף, תסייע באבחנת העששת בשלבים הראשוניים ביותר, שהם שלבים הפיכים לחלוטין.

מתי מומלץ לבצע בדיקת שיניים ראשונה?

חשוב מאוד לפנות לבדיקה אצל רופא שיניים מומחה לילדים, סמוך לבקיעת השיניים. רק כ- 10% מההורים מגיעים עם ילדיהם בגיל שנה לרופא שיניים. זה בדיוק הזמן הנכון להגיע, לאחר בקיעת השן הראשונה. בביקור זה, הרופא בודק את ההתפתחות התקינה של השיניים והפה, בודק אם קיימים פגמים מולדים והפרעות ביצירת זגוגית השן, מייעץ להורים איך למנוע הופעת עששת ומחלות חניכיים, מדריך לגבי תזונה נכונה והתנהגות לשינוי הרגלים לקויים. על פי מידת הסיכון של הילד ללקות בעששת, נקבעת לו תכנית מניעה אישית.

מהי תכנית המניעה האישית?

התכנית האישית כוללת הדרכה לאיתור נגעים ראשוניים, ניקוי שיני הילד, הנחת פלואוריד, שהוא ג'ל מגן על השיניים; ואיטומי חרירים וחריצים בשיניים שכבר בקעו - ויש להם פוטנציאל להתפתחות עששת.

היבט חשוב נוסף הוא בניית הקשר הטוב בין הילד לבין מרפאת השיניים והרופאה, כדי שהמפגשים הבאים יהיו חיוביים ומהנים.

האם ילד בן חמש יכול לצחצח שיניים לבד?

אנו יודעים שכבר בגיל 5, אצל שני שליש מהילדים, ישנן כמעט 3 שיניים עם עששת, שאיננה מטופלת. רוב ההורים גאים בכך שילדיהם מצחצחים שיניים בעצמם מגיל צעיר, כדי לעודד את עצמאותם, אך הם אינם מודעים לכך שאין לילדים עד גיל 8 יכולות מוטוריות או מוטיבציה לצחצוח נכון ואפקטיבי.

בנוסף, הרבה מאוד הורים נתקלים בהתנגדות מצד ילדיהם, לגבי האפשרות לצחצח שיניים (בכלל) ועם ההורה (בפרט). רוב ההורים מספרים שהילד מחליט כמה זמן יימשך הצחצוח. אבל, יחד עם זאת, ההורה צריך להמשיך לצחצח, לעודד ולפקח על אופן הצחצוח ועל עקביותו, לפחות עד גיל 8. כך מקנים לילד הרגלי צחצוח נכונים וטובים לכל חייו.

בגילאים אלה, חשוב גם, מעבר לבדיקת השיניים, לצלם את השיניים, כדי לגלות מוקדי עששת נסתרים וזעירים, לשים משחת פלואוריד - ולהניח חומר איטום למניעת עששת.

רפואת שיניים לילדים (אילוסטרציה צילום shutterstock)
רפואת שיניים לילדים (אילוסטרציה צילום shutterstock)

ומה יש לעשות, כאשר השיניים מתחילות להתחלף?

בגיל בית הספר היסודי יש תהליך מואץ של גדילה והתפתחות של הלסתות ומערכת המשנן מתחילה להחליף שיניים. אי לכך, יש חשיבות כי במסגרת הבדיקה אצל רופא השיניים, תיעשה גם בדיקת התפתחות, בדיקת סדירות של קשתות השיניים, סגר לא תקין, חוסר שיניים מלידה ועוד. האבחון המוקדם ייתן הערכה גסה אודות הצורך העתידי בהתערבות וטיפול של יישור שיניים.

ובשורה התחתונה? חשוב ביותר לטפל בשיני הילדים מרגע בקיעתן. חשוב שההורים יהיו מודעים ליכולת שלהם לעזור למניעת בעיות בשיני ילדיהם ובהקניית הרגלים נכונים. כמו כן, יש חשיבות גדולה לאבחון בעיות ראשוניות וטיפול בהן, כדי לגדול עם משנן מבוגר בריא, מסודר ואסתטי לאורך שנים.

ד"ר סיגלית בלומר היא מומחית לרפואת שיניים לילדים, מרכזת המחלקה לרפואת שיניים לילדים באוניברסיטת ת"א, ומרפאות בחולון ותל אביב.

סייעה בהכנת הכתבה: רון שגב פינקלמן, כתבת zap doctors.

בואו לדבר על זה בפורום רפואת שיניים לילדים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום