רפואה זעיר פולשנית: גם לשיניים

(0)
לדרג
תוכן מקודם

רוצים לחסוך כסף, להקטין כאב ולשמור על בריאות השן? כדאי שתשקלו טיפול שיניים זעיר פולשני, בו נעשה מאמץ לשמירה מירבית של חומר שן, תוך ביצוע טיפול מינימלי הכרחי

טיפולי שיניים
03-6703100

רפואה זעיר פולשנית נכנסה לחיינו לפני למעלה מעשור ומאז נעשות פעולות רבות בשיטה זעיר פולשנית, שמשמעותה מקסימום איכות במקסימום זהירות ובמינימום פגיעה במהלך הטיפול. השיטות הזעיר פולשניות לא איחרו להגיע לתחום רפואת השיניים.

מאחר שבתחום זה, המכשירים מלכתחילה הם זעירים והפעולות מלכתחילה אינן כוללות "גישה פתוחה", הגישה הזעיר פולשנית ברפואת שיניים מתבטאת בדברים אחרים. בשונה מתחום הכירורגיה, למשל, שם החליפה הגישה הלפרוסקופית את הגישה הפתוחה ושינתה באופן משמעותי את מהלכם של ניתוחים רבים, בהקשר של רפואת שיניים, השינוי הוא ב"דברים הקטנים". מהי אפוא רפואת שיניים זעיר פולשנית? כיצד היא שונה מרפואת השיניים המסורתית? מהם יתרונותיה?

מהי רפואת שיניים זעיר פולשנית?

רפואת שיניים זעיר פולשנית (Minimally Invasive Dentistry) הינה טיפולים, שמטרתם שמירת חומר שן מקסימלית ומחשבה על טיפול מינימלי הכרחי, כדי למנוע את הצורך בטיפול מורכב יותר. תחת המטריה של רפואת שיניים זעיר פולשנית, נכנסים מגוון טיפולים אשר מאופיינים בזהירות, במחשבה תחילה ותכנון - שייעודם פגיעה מינימלית בשיניים בריאות וברקמת שן בריאה. גישה זו, של שמירה על הקיים, מכתיבה בחינה מדוקדקת יותר של הדברים, שימת לב מרובה והפעלת שיקולים אשר יובילו בסופו של דבר לבחירת הליך טיפולי מסוים שגם יהווה הטיפול הטוב ביותר וגם יגבה מחיר מינימלי מרקמת השן הבריאה ו/או שיניים שכנות.

אילו טיפולים נחשבים טיפולים זעיר פולשניים?

כל הטיפולים "השגרתיים" ייחשבו זעיר פולשניים, כאשר יבצעו אותם אחרת. טיפולי שיניים זעיר פולשניים לא שונים במהותם מהטיפולים המוכרים ברפואת השיניים המסורתית, אך הגישה לטיפול היא זו שעושה את ההבדל.

כל טיפול שיניים ניתן לעשות בגישה זעיר פולשנית, כלומר בשמרנות ובזהירות. כך, למשל, כשיש עששת (חור) עמוקה בשן מסוימת: בגישה הפחות שמרנית והיותר פולשנית, הטיפול שייבחר על ידי רופא השיניים יכלול את הרס השן. במקרים רבים, פשוט מבוצע טיפול שורש בשן, שלמעשה "הורג" את השן ויוצר במקומה מבנה וכתר לשם שיקומה. המשמעות היא שבגלל חור בשן המקורית והטבעית, "הוחלפה" השן החיה.

הטיפול באותו מצב, בגישה זעיר פולשנית, יכלול התמודדות שונה בתכלית: השאיפה היא לשמר מקסימום חומר שן ולהשאיר תפקוד תקין ושן בריאה וחזקה - ניתן להתאמץ ולעשות סתימה. ההנחה היא שהשיניים המקוריות הן הבריאות והחזקות ביותר ולכן גם הרצויות ביותר ואין למהר "לוותר" עליהן. גם אם הדבר כרוך ביצירתיות ובמאמץ.

הטיפול הזעיר פולשני, במקרה המתואר, בעצם "הציל" שן מטיפול שורש ויצר "שחזור" (זהו מונח מדויק יותר מסתימה).

דוגמא לטיפול זעיר פולשני נוסף: שיניים אשר מצויות במצב המצדיק עקירה. רופאים הדוגלים בצמצום הפולשנות ברפואת השיניים יבחרו "להילחם" בצורך לעקור את השן ויבחנו אופציות חלופיות. כך, פעמים רבות, במקרים בהם עקירה נראית הטיפול המתאים ביותר, ניתן להתגבר על הבעיה ולטפל במצב באמצעות שיקום השן, על ידי מבנים שמרניים ועל ידי כתר אשר יגן על השן וימנע את עקירתה.

עוד כוללת הגישה הזעיר פולשנית התייחסות אל המטופל ולא רק אל שיניו ומציאת פתרון כולל לבעיות השיניים שלו, אשר ישלב טיפול, עם מניעה ומבט לעתיד.

איזו תכנית טיפולית כוללת יכולה להינתן למטופל על ידי רופא שיניים?

ניקח לדוגמא מטופל הסובל מעששת. מטופל כזה מגיע ויכול לעבור טיפול וללכת הביתה בלי "חור". אבל רופא שיניים אשר דוגל בגישה הזעיר-פולשנית מתייחס לעששת כאל מחלה מדבקת ומעניק פתרון כולל למטופל שלו. הוא מבין כי שחזור השן (סתימת החור) מהווה פתרון נקודתי ולא כוללני. על כן הטיפול יכלול גם הסבר למטופל בדבר הצורך בשינוי אורחות חייו כחלק מהטיפול. עוד יכלול הטיפול הנחיות לגבי הרגלי ההיגיינה של שיניו, תחזוקת הפה, הרגלי התזונה וכדומה. המטרה היא לשנות את כל בריאות הפה שלו ולמנוע מצבים של התפתחות עששת פעילה בעתיד.

מהם היתרונות של טיפולי שיניים בגישה זעיר פולשנית?

ראשית - חיסכון בכאבים: טיפולי שיניים זעיר פולשניים גורמים לפחות כאב, הם פחות אגרסיביים ופולשניים וההחלמה מהם קצרה וקלה יותר.

שנית - חיסכון בכסף: טיפולים המשמרים את השן ולא "מחסלים" אותה ומשקמים אותה, זולים משמעותית מטיפולי שיקום. כך, למשל, אם חוסכים את הצורך בטיפול שורש ועושים במקום זאת סתימה, הטיפול של הסתימה בהכרח זול יותר מטיפול שורש, שלאחריו תשוקם השן על ידי מבנה וכתר.

שלישית - בריאות הפה: שמירה על רקמת שן בריאה היא תמיד רצויה ועדיפה. פה "מקורי" יותר הוא פה בריא יותר. השארתה של שן בריאה וויטאלית, חיה וחיונית בפה עדיפה על שיניים "מתות" שעברו טיפול שורש. לאחר טיפול שורש, השן חלשה יותר. היא איננה מוזנת בכלי דם ובעצבים והסכנה שהיא תישבר גדולה יותר מאשר שן שבוצעה בה רק סתימה.

לסיכום: טיפולי שיניים בגישה זעיר פולשנית מיושמים ברוח של שמירה על השיניים הקיימות ככל הניתן, תוך יישום גישה יותר שמרנית, זהירה ומאופקת ותוך נקיטת פעולות פחות פולשניות ואגרסיביות. טיפולים בגישה זעיר פולשנית פחות כואבים, יותר זולים, תורמים לבריאות הפה ולא פחות יעילים. אז אין פלא שעוד ועוד רופאי שיניים מיישמים את השיטה. ואתם? חפשו רופא שיניים כזה - לפני שתתמסרו לידיו.

ד"ר איתי לייסר הוא רופא שיניים, בעל רישיון לביצוע היפנוזה.

סייעה בהכנת הכתבה: נגוהה שפרלינג, כתבת zap doctors.

בואו לדבר על זה בפורום רפואת שיניים ושיקום הפה.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום