אסתטיקה דנטלית - תתחילו לחייך

(0)
לדרג

פגמים בשיניים, בחניכיים או במבנה הלסת עלולים לפגום ביופיו של החיוך. רפואה אסתטית של הפה והשיניים מציעה פתרונות בשיטות טיפול מגוונות

מאת: ד"ר חגי סלוצקי

חיוך יפה, החושף שינים צחורות ובריאות, הוא כרטיס הביקור של פנים נעימות סבר. חיוך מושלם קשור לבריאות הפה ולרפואה אסתטית של הפה והשיניים, העוסקת בצד האסתטי החיצוני של השיניים ובתיקון פגמים, בדיוק כמו הרפואה הפלסטית.

רפואת שיניים אסתטית מיועדת לאנשים שלא מרוצים מהחיוך שלהם מסיבות שונות: שיניים קדמיות סדוקות, עקומות או שחוקות, שיניים בעלות כתמים חיצוניים כתוצאה משימוש בניקוטין, שתיית קפה ותה או משינוי צבע פנימי על בסיס גנטי, תרופות שנלקחו בילדות או על ידי האם בהריון ועוד. גם רווח בין שיניים קדמיות, למרות שזהו תחום טיפולו של האורתודנט, ניתן לתיקון בשיתוף רופא שיניים העוסק באסתטיקה ובשיקום הפה.

החיוך המושלם

החיוך המושלם אינו מחייב סימטריה מלאה של השיניים בלסת, אלא מראה הרמוני ומסודר של השיניים זו ביחס לזו. השיניים המרכזיות, החותכות הקדמיות העליונות, תמיד רחבות וארוכות יותר מהשיניים החותכות העליונות הצידיות, ולניבים מראה אופייני ומאורך יותר. השגת מראה הרמוני של השיניים בלסת ניתן להשיג בראש ובראשונה בעזרת יישור שיניים. יישור שיניים נעשה בעזרת סמכים ולעיתים יש צורך אף בשימוש ברסן. למטופל הדורש אסתטיקה רבה יותר גם בזמן טיפול ניתן להתאים סמכים שקופים או סמכים בצבע שן העשויים חומרים קרמיים. קיימות גם שיטות להדבקת סמכים בצד החיכי (הפנימי) של השינים, ואז הם לחלוטין אינם נראים בזמן הטיפול. כמו כן קיים טיפול בעזרת סדרת סדים שקופים ניידים. את הרסן ניתן לעיתים להחליף בשתלי שיניים המיוחדים לצורך יישור שיניים, שמשמשים לעיגון במקום הרסן ומוצאים מהלסת עם גמר הטיפול. מובן שיש להתאים את הטיפול למטופל ולמצבו מכל מגוון האפשרויות הקיימות.

היחס בין השפתיים, החניכיים והשיניים הוא המסגרת לחיוך המושלם. החניכיים סביב השיניים צריכים להיות ורודים עדינים וללא כל דלקת. דבר זה קל להשגה על ידי שמירה נכונה על ההיגיינה האוראלית תוך שימוש קפדני יום-יומי באביזרים המקובלים, כגון מברשת שיניים, קיסמים או חוט דנטלי.

האסתטיקה של החניכיים

חיוך חושף חניכיים נגרם משפה קצרה או מאופן מיקום השיניים בלסת. ניתן לשנותו במספר דרכים, ויש להתאים את הדרך הנכונה לכל אדם: החל מיישור שיניים שיגרתי, דרך ניתוח לשינוי מיקום השפה, ניתוח חניכיים לשינוי מתאר החניכיים המלווה בשיקום לשינוי מתאר השיניים, ועד לניתוח אורתוגנטי שמשנה את מיקום הלסת כולה ביחס לגולגולת.
פיגמנטציה בחניכיים נוצרת במקרים מסוימים מסיבות גנטיות, ומומחים לרפואת חניכיים מטפלים בפיגמנטציה בעזרת לייזר או אמצעים אחרים בהתאם למקרה. יש לבדוק סיבתן של פיגמנטציות אחרות, היכולות להיגרם מהשתקפות של שיניים כהות או משאריות חומרים שנלכדו ברקמה. לאחר איתור הגורמים לכל אחת מהבעיות, רופא מומחה לרפואת חניכיים והרופא המשקם מתאימים את הפתרון.

תופעת נסיגת חניכיים יוצרת אובדן של הרקמה בין השיניים ואת מחלת ה"חורים השחורים" בין השיניים. שמירה על היגיינת הפה יכולה למנוע מצב זה ויכולה אף למנוע את התדרדרותו עת שהתחיל. רופא המומחה ברפואת חניכיים יכול לעיתים לבצע השתלת חניכיים או לשנות את מיקום החניכיים ביחס לשיניים כדי לשפר את המצב. לעיתים נדרש במקביל גם שינוי במתאר השן כדי שתתמוך במיקום החדש של החניכיים.

השלמת החסר

חוסר בשיניים נגרם עקב אי התפתחות שיניים מלידה, ואז הפתרון יהיה השלמתן בעזרת יישור שיניים ושיקום, בדרך כלל על גבי שתלים או באמצעות תותבת חלקית קבועה (גשר). פגם שגרם להרס ניכר בשן או חוסר שיניים שנגרם כתוצאה ממחלות הפה, עששת או מחלת חניכיים ניתן לפתור על ידי שיקום האזור הפגוע בעזרת תותבת חלקית קבועה (כתרים וגשרים), כזו שנסמכת על שיניים קיימות או כזו שנסמכת על שתלים. החומרים המשמשים היום לשיקום עברו שינוי בשנים אחרונות כדי לשפר את רמת האסתטיקה, וקיימים שיקומים שנעשים על בסיס מתכת מוזהבת דקה ביותר המותירה לטכנאי השיניים ליצור יצירה שיקומית אסתטית, או לעיתים קרובות כתרים ללא בסיס מתכתי כלל. הדבר יוצר שיקומים במראה טבעי יותר, ששקיפותם דומה לזו של המשנן הטבעי.

טיפול בצבע השיניים

צבע השיניים ישתנה במהלך כל חייו של האדם. הצבע בדרך כלל הופך לצהוב-אדמדם יותר עם ההתבגרות. לעיתים שינוי בצבע נגרם מתרופות שנלקחו על ידי האם בהריון או על ידי התינוק והילד במהלך ההתבגרות. צביעה חיצונית שנגרמת מתה, קפה, עישון וחומרים אחרים - גם היא משפיעה על צבע השיניים. צביעה חיצונית ניתן להסיר בטיפול אצל שיננית שתמרק את השן ותסלק ממנה את המשקעים. יש מקום להסיר כתמים אלו ללא כל חשש. השן היא החומר החזק בטבע ואין בהסרת האבנית וחומר הכתמה כל חשש מפגיעה בשן עצמה כל עוד היא תקינה ובריאה.

צביעה פנימית של השיניים ניתנת להשגה על ידי הבהרה בעזרת מגוון של שיטות וחומרים. חלק מהשיטות מבוצעות במרפאה תחת מכשור או תאורה ייחודיים, והן מהירות יחסית וכוללות לרוב מפגש אחד. בנוסף קיימות שיטות הלבנה ביתיות הנמשכות מספר שבועות. זאת בנוסף לכל השיטות שבהן נעשה שימוש בחומרים מחמצנים החודרים לשן ומפרקים את המולקולות היוצרות את צבע השן. פעילות זו גורמת לפגיעה חולפת בזגוגית השן למשך מספר שבועות קצר. לא תמיד ניתן לחזות את פעילות החומר המחמצן על המולקולות בשן, ולכן במקרים מסוימים ההבהרה מרשימה ומהירה ביותר, ובמקרים אחרים היא איטית ומרשימה פחות. אין לרופא כל דרך לחזות מראש איזו תוצאה תתקבל עד שלא יבוצע הטיפול עצמו.

לא כל שן ניתנת להבהרה, ולא כל השיניים באותה לסת מגיבות במידה שווה להבהרה. שחזורים במשנן (סתימות), כתרים, וכתמים חיצוניים אינם מגיבים להבהרה, ועקב כך עלולים להיווצר פערי צבעים, לכן חשוב שהרופא המטפל ייתן הערכות ריאליות לתוצאות הטיפול וינמיך את גובה הציפיות. תמיד ניתן לבצע סיבוב הבהרה נוסף ולשפר תוצאות.

לעיתים צורת השיניים אינה מתאימה והרמונית - אם מלידה, כשהשיניים קצרות או צרות, או לחילופין השיניים נשחקו או נשברו במהלך החיים והשגרה. ציפויי שיניים יכול לשנות את צורת השן ואת צבעה באחת. הציפוי נעשה בעזרת חומרי שחזור מורכבים, כאלו המשמשים לשחזור שיניים במקרי עששת, או בעזרת ציפויי חרסינה עדינים ודקים המודבקים על גבי השיניים שעברו הכנה מקדימה. לכל אחת מהשיטות ולכל אחד מחומרי הציפוי יתרונות וחסרונות. ככלל, ככל שליותר שיניים נדרש ציפוי ומבקשים להשיג מראה אחיד יותר, שינוי הצבע המתבקש משמעותי יותר והמצב הראשוני של השיניים גרוע יותר. ציפוי חרסינה המבוצע במעבדה יכול לתת מראה אחיד ולהביא לשינוי משמעותי יותר בצבע השן.

ד"ר חגי סלוצקי הוא סגן רופא ראשי ברשת מרפאות "כללית סמייל".

בואו לדבר על זה בפורום אסתטיקה דנטלית ושיקום הפה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום