אלרגיה: כלבים וחתולים

(2)
לדרג

אנחנו רגילים לחשוב על בעלי חיים כמחוללי אלרגיה, אבל בעלי החיים סובלים גם בעצמם מאלרגיות. ומה יכול לעשות הבעלים המסור?

מאת: ד"ר רון רם וד"ר עופר נריה

אלרגיה היא תופעה של רגישות יתר של מערכת החיסון. הכוונה היא לתגובות מוגזמות, מזיקות ואף קטלניות המיוצרות על ידי מערכת החיסון. ניתן לחלק את התגובות של רגישות היתר לארבעה סוגים המבוססים על המנגנונים המעורבים וזמן התגובה עד להופעת הסימנים. זה לא נדיר שמצב קליני מסוים עשוי להציג יותר מסוג אחד של אלרגיה.

איך אלרגיות באות לידי ביטוי בכלבים וחתולים?

בתור הבעלים אנו צריכים לשים לב לליקוקי רגליים, גירויים בפנים ובאזור האף, פריחה על העור, צואה רכה או שלשול, השחרה של העור, נפיחות וכאב, כמו גם דלקות אוזניים ועור חוזרות. כל אלה הם סימנים קליניים של אלרגיות נפוצות (דוגמת אלרגיה למזון, אלרגיה לאבקנים). סימנים לאלרגיות נפוצות, כמו נפיחויות בפנים או בגפיים, עקב מגע עם צמח או חומר כימי, עקיצת חרק (דבורה או עכביש) וכן הכשה (נחש).

לעיתים אלרגיות יתבטאו בכלבים וחתולים במופע של פצעים עוריים כרוניים, דלקות חניכיים ועיניים.

איך מתבצע האבחון של אלרגיה אצל כלב או חתול?

כמו שניתן להתרשם, תופעות האלרגיה הן מגוונות ומורכבות - וכך גם האבחון המדויק של גורם האלרגיה הוא אבחון מורכב.

הווטרינר ישאל את הבעלים במהלך הביקור על ההיסטוריה של המקרה (סימנים קליניים, מתי התחיל האירוע, האם הופיעו הפצעים לפני או אחרי הגירוד).

סימנים קליניים מחשידים כמו דלקות אוזניים חוזרות, ליקוקים בכפות רגליים, גירודים בפנים, התעטשויות במהלך טיולים בפארק (לדוגמא) וגירוי כרוני בעיניים מעלים חשד לאלרגיה.
בנוסף, יילקחו דגימות לצביעה מיוחדת, כמו גם מגרדים מהעור ומהלקויות, כדי לשלול חשד לטפילים או לפטריות.

בהמשך הבדיקה, לפי הצורך, יילקח דם לבדיקות מעבדה מקיפות.

עדויות לאלרגיה ניתן לראות בבדיקת דם במדדים של כדוריות דם לבנות, עלייה באאוזינופילים ובבזופילים.
בדיקת ביוכימיה מקיפה (תפקודי כבד, כליה, לבלב וכו') חיונית למען בניית טיפול מתאים וארוך טווח לחיה המטופלת, במידה ונצטרך לטפל בתרופות לאורך זמן או בשילוב עם מזון מיוחד.

במקרים מסוימים, פחות נפוצים, יומלץ לשלוח בדיקת דם למבחנים מיוחדים לאלרגנים. מבדיקות אלה, ניתן לקבל תשובות לגבי סוג מזון המתאים בדיוק לחיה המטופלת, מצבים סביבתיים אשר גורמים להחמרת הסימנים הקליניים (אבק, עובש, סוגים של אבקנים וכו').

מהו הטיפול לאלרגיות?

הטיפול הוא מגוון ומותאם אישית לכל מטופל לפי גזע, גיל, מצב בריאותי, סוג האלרגיה (האם היא מידית או שמא מדובר במצב כרוני מתמשך) ויכולת הטיפול של הבעלים.

הטיפול נועד להתמודד עם הבעיה, היות והאלרגיה הינה בעיה של תגובת יתר במערכת החיסון - ולא מחלה מוגדרת.

ישנם מקרים, כמו עקיצות והכשות, שהאירוע ייפתר במהרה בעזרת אנטיהיסטמינים ונוגדי דלקת אחרים ממשפחת הסטרואידים הקטאבולים, אנטיביוטיקה לטיפול בזיהומים.

ישנם מקרים, כמו טיפול באלרגיה סביבתית (אבקנים, עשבים, עצים) בזאבת (Lupos) או אלרגיה למזון, בהם נדרש טיפול ארוך טווח (כרוני), טיפול המלווה, בנוסף לתרופות, בדיאטה רפואית מיוחדת ומותאמת.

יש לזכור שהטיפול בבעיות האלרגיה הינו מורכב ולעיתים ארוך ודורש אורך רוח.

רוצים לדעת יותר? כיצד נעשה סיווג מקצועי של אלרגיות או תגובות יתר של מערכת החיסון?

הסוג הראשון נקרא תגובת שוק אנאפילקטית והתופעות מתבטאות בגירויים על העור (אורטיקריה), האף והגרון (נזלת), העיניים (דלקת לחמית), הריאות (אסטמה) ומערכת העיכול (דלקת מעיים). התגובה יכולה לנוע בין מספר רגעים עד דקות לאחר החשיפה, עד למספר ימים. התסמינים יכולים להיות רגעיים וקלילים - עד תגובות מסכנות חיים וקטלניות.

הסוג השני נקרא תגובת יתר ציטוטוקסית והוא פוגע באיברים וברקמות. דוגמא לכך היא אנמיה, ירידה בטסיות הדם או ירידה בכדוריות דם לבנות מסוימות, עקב רגישות לתרופות. תגובה זו לוקחת בין מספר דקות לשעות ועלולה להיות קטלנית גם כן.

הסוג השלישי נקרא תגובת יתר עקב קומפלקס אימוני ושם אנו רואים תופעות של דלקות מפרקים, דלקות כליות, דם וריאות. גורמים לבעיות אלה יכולים להיות מיקרואורגניזמים כמו פטריות וחיידקים. גם תגובות אוטואימוניות יכולות להיכנס להגדרה הזו (כגון: מחלת הזאבת).

הסוג הרביעי נקרא גם תגובת יתר מאוחרת. גם צורה של דלקת עור ממגע נמצא בתוך סוג זה. הייחוד של תגובה זו: הקשר לתאים הלבנים של מערכת החיסון מסוג T. מחלות מסוג טרשת נפוצה, תת פעילות בלוטת התריס, סוכרת מסוג 1 כולן נמצאות בקטגוריה זו.

ד"ר רון רם וד"ר עופר נריה הם רופאים וטרינרים בבית חולים לחיות שדמה

בואו לדבר על זה בפורום וטרינריה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום