תזונה: ויטמינים לאחר ניתוח הרזיה

(0)
לדרג

לכל ויטמין תפקיד, ולכן תזונה לקויה או הרזיה דרסטית מסוכנות. במקרים מסוימים יש צורך במעקב ובנטילת מולטי ויטמינים מעבר לתזונה בריאה

מאת: ד"ר אסנת רזיאל

בעידן המודרני, כשחלק ניכר מהמזון שאותו אנחנו אוכלים מתבסס על מוצרים תעשייתיים, הגוף שלנו לא תמיד מקבל את כל מה שהוא זקוק לו. אפילו תזונה מאוזנת לא מבטיחה צריכה נכונה ובריאה של אבני היסוד. בין החומרים החיוניים לגוף נמצאים הוויטמינים, שמסייעים לגוף במגוון חזיתות, החל בפירוק אנרגיה מהמזון, דרך השתתפות בבניית כדוריות הדם האדומות ויצירת הכימיקלים האחראיים להפעלת מערכת העצבים, וכלה בסיוע לפעילות המטבולית ותמיכה במערכת החיסון.

גופנו לא מסוגל לייצר ויטמינים, ומקבל אותם ממזונות מהחי ומהצומח. מחסור בהם עשוי לנבוע מסיבות רבות: דיאטות הרזיה, מצבי מתח ולחץ, צריכה של תרופות שפוגעות בספיגתם בגוף, אורח חיים צמחוני או טבעוני, ועוד.

להלן סקירה קצרה של הוויטמינים העיקריים, תפקודם בגוף והמזונות שמהם ניתן לקבל אותם.

ויטמין A מונע חמצון של חומרים ותרכובות בגוף, משפר את הראייה בחשיכה, אחראי לבריאות העור ומסייע למערכת החיסונית. מצוי בחלב מלא, בחמאה, בשמנת, בחלמון הביצה ובשמן דגים.

ויטמינים מקבוצה B:

B1: מסייע בחילוף החומרים של חלבונים ופחמימות ובפעילותן של מערכות העיכול והעצבים. מצוי בבשר, בדגים, בחלב, בחלמון הביצה, בשמרים, בקטניות, בנבטים ובאגוזים.

B2: מסייע בגדילה ומונע חסר דם. חשוב לעיכול סדיר, לבריאות העור והשיער ולפעילות תקינה של העיניים. מצוי בבשר, בדגים, בחלמון הביצה, בשמרים, בקטניות, בחיטה מלאה ובירקות ירוקים.

B3: חשוב לחילוף החומרים של החלבון ולפירוק הגלוקוז, חיוני למערכת העצבים ולעיכול. מצוי בבשר, בדגים, במוצרי חלב, בביצים, בקטניות ובאגוזים.

B5: חיוני למערכת העצבים, למערכת החיסונית, ליצירת כדוריות הדם האדומות וליצירת ההורמונים הנשיים. מצוי בדבש מלכות, בכבד ובחלמון הביצה.

B6: חשוב לחילוף החומרים של החלבון ולפעילות מערכת העצבים. מצוי בבשר, בדגים, בביצים, בקטניות, באגוזים, בנבטים ובשמרים.

ביוטין: שומר על העור ועל כדוריות הדם האדומות, חיוני לתהליך הנשימה של התא ומסייע לצמצם מתח נפשי. מצוי בכבד, בחלב, בביצים, בבוטנים, באגוזים, בקטניות ובירקות עליים.

B12: חיוני לתפקוד מערכת העצבים וליצירת כדוריות הדם האדומות. מצוי בבשר, בדגים, בחלב ובביצים.

חומצה פולית: בונה את תאי הגוף, בעיקר את כדוריות הדם האדומות, וחשובה במיוחד לנשים בהריון, מפני שהיא מונעת מומים מולדים. מצויה בבשר, בדגים, בדגנים ובעלים ירוקים.

ויטמין C חיוני ליצירת רקמות ועצמות תקינות, שומר על בריאות השיניים וקריטי לתפקוד יעיל של המערכת החיסונית. מצוי בפירות הדר, בירקות עליים, בעגבניות ובתפוחי אדמה.

ויטמין D: חשוב לספיגה תקינה של סידן וזרחן מהמזון, ומסייע בבניית העצמות והשיניים. גופנו מייצר אותו באמצעות חשיפה לשמש, ואפשר לקבל אותו בכמויות מצומצמות מהמזון. מצוי בחלמון, בכבד, בשמן דגים ובחלב מלא.

ויטמין K מסייע בקרישת הדם ומונע זיהומים. מצוי בבשר ובירקות עליים.

ויטמין E בולם את תהליכי החמצון בתא, וכך מאריך את חייו. מעורב בייצורן של כדוריות הדם האדומות וביצירת אנרגיה בלב ובשרירים. מצוי בעלים ירוקים, בדגנים מלאים ובנבט חיטה.

חשיבות נטילת ויטמינים לאחר ניתוחי הרזייה

בשנה הראשונה לאחר ניתוחים להרזיה מתרחשת עיקר הירידה במשקל. בשנה זו חשוב לשמור על תזונה מאוזנת וליטול מולטי ויטמינים למניעת חסרים. צום ממושך או ירידה דרסטית מדי במשקל אינם מצב תקין ומחייבים בדיקת רופא ותזונאית. מצב זה יכול לגרום לירידה ברמת ויטמין B1, תיאמין, שרמה נמוכה שלו בדם גורמת לתופעות נוירולוגיות של נימול וחולשה. מצב כזה מחייב מתן ויטמין B1 בעירוי לווריד. מנותחים שעברו מעקף קיבה זקוקים לתוספים של סידן, ברזל, חומצה פולית וויטמין B12, לעיתים למשך כל החיים. חשוב לבצע בדיקות דם מידי חצי שנה עד שנה ולהשלים חסרים. אצל נשים בהריון שעברו ניתוח להרזיה יש צורך בבדיקות דם מידי שלושה חודשים.

ד"ר אסנת רזיאל היא כירורגית מומחית בניתוחי הרזיה, המנהלת הרפואית של מלב"י - המרכז הרפואי לטיפול בהשמנת יתר, מקבוצת אסיא מדיקל.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום שרוול קיבה וניתוחים בריאטריים - כירורגיה ותזונה
פורום תזונה קלינית

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום