על אנטיביוטיקה ופרוביוטיקה

(4)
לדרג

טיפול שנוי במחלוקת: לאנטיביוטיקה חשיבות בריאותית גדולה, אך גם השפעות שליליות כמו פגיעה בחיידקים הידידותיים בגוף ותופעות לוואי שונות

מאת: דתיה יער

האנטיביוטיקה הפכה לדבר מוכר וידוע בכל משפחה בעולם המערבי. טיפול אנטיביוטי הוא טיפול תרופתי שנועד להילחם בזיהומים הנגרמים על ידי חיידקים בלבד. חומר אנטיביוטי היעיל נגד חיידק ספציפי יכול להיות חסר השפעה על חיידק מזן אחר. האנטיביוטיקה נרשמת על-ידי הרופא המטפל בהתבסס על תסמיני המחלה ועל בדיקות המעבדה. נגד מרבית הזיהומים הנפוצים (התקררות, שפעת, כאבי גרון) הנגרמים על ידי וירוסים, אין להשתמש באנטיביוטיקה כיוון שהם לא יעילים ואף עלולים לגרום לתופעות לוואי.

כושר עמידות

שימוש נרחב ובלתי מבוקר בסוגי אנטיביוטיקה שונים בקהילה גורם לחיידקים "להכיר" את האנטיביוטיקה ולהתגונן מפניה. עם הזמן מתפתחים זנים חדשים של חיידקים העמידים מפני הטיפולים האנטיביוטיים הרגילים. עקב התפתחות כושר עמידות זה קיים חשש אמיתי שבעתיד לא יהיו בידינו תרופות אנטיביוטיות יעילות נגד הזיהומים המוכרים.

לאנטיביוטיקה חשיבות בריאותית גדולה, אולם בשנים האחרונות גוברת ההכרה כי לטיפול באנטיביוטיקה נלוות גם השפעות שליליות, כגון: בחילה, שלשול, כאב בטן, ספיגה ירודה של ויטמינים, פטרת ואגינלית ואף חולשה כללית. תופעות אלו נגרמות בעיקר כתוצאה מהרס החיידקים "הידידותיים" במערכת העיכול; ניתן לטפל בהן בעזרת תכשירים פרוביוטיים אשר מחזירים את מלאי החיידקים הטובים ויוצרים את האיזון הדרוש.

^^בעת השימוש באנטיביוטיקה כדאי להקפיד על ההוראות הבאות:^^

ליטול אנטיביוטיקה אך ורק בהתאם להוראות הרופא המטפל.
ליטול את האנטיביוטיקה על פי המינון המדויק ובפרקי הזמן שנקבעו.
אין להפסיק טיפול אנטיביוטי לפני הזמן, אפילו אם ההרגשה השתפרה.
יש לברר עם הרוקח האם לקחת את האנטיביוטיקה לפני או אחרי הארוחה.
אין לשמור את האנטיביוטיקה לשימוש נוסף בעתיד.
להודיע לרופא או לרוקח במידה וקיימת רגישות לאנטיביוטיקה ממשפחת הפניצילינים.

החיידקים הידידותיים

כ-400 סוגים שונים של חיידקים ידידותיים מהווים חלק בלתי נפרד ממערכת העיכול התקינה בגוף האדם (ובשפה מקצועית נקראים פלורה של מערכת העיכול). מאז ומתמיד חיים האדם והחיידקים הידידותיים בשיווי משקל וכשהוא מופר מתעוררות בעיות. התרופות האנטיביוטיות אינן מבדילות בין סוגי החיידקים השונים ("הטובים והרעים"), וכך במהלך הטיפול, האנטיביוטיקה משמידה גם את החיידקים הידידותיים המצויים בגופנו דרך קבע. הפרת האיזון גורמת ליצירת חיידקים עמידים ומזיקים לגוף אשר עלולים לגרום לתופעות לוואי.

החיידקים הידידותיים מספקים לגוף הגנה מפני חיידקים מזיקים פתוגניים אשר מנסים באופן קבוע להתנחל בגופנו. ההגנה על הגוף מתבצעת במנגנונים שונים, כגון: תחרות על מקום המחיה (של החיידקים), שינוי רמת החומציות לרמה שאינה נוחה לחיידקים המזיקים, ייצור רכיבים הקוטלים את החיידקים המזיקים (בקטריוצידים) והפעלת תאים לבנים מסוגים שונים המסייעים לגוף להגן על עצמו. בנוסף, החיידקים הידידותיים מנקים את הגוף מרעלים שונים ומסייעים בפירוק המזון.

האיזון הקבוע במערכת העיכול מופר כאשר יורדת רמתם ואיכותם של החיידקים הידידותיים והחיידקים המזיקים מנצלים את המקום והמזון שהתפנו. בעקבות כך, נפגעת הפעילות התקינה של מערכת העיכול שיכולה להתבטא בתופעות רבות, כגון: גזים, שלשול ועצירות. בנוסף, עלול גופנו להיחשף לפגיעה של שמרים ופטרת. החיידקים הידידותיים נפגעים עקב גורמים שונים, ובניהם: שימוש בתרופות (אנטיביוטיקה סטרואידים), זיהומים ודלקות, תזונה לקויה ומתח נפשי.

ניתן לשמור על חיידקים ידידותיים בגופנו בעזרת תזונה נכונה. בנוסף, החיידקים הידידותיים ניזונים בעיקר מסיבים, חומרים המצויים בפירות ירקות ודגנים מלאים. יש להימנע מחשיפה לגורמים חיצוניים הפוגעים בחיידקים המועילים, ומומלץ להשתמש בתוספת חיצונית של חיידקים ידידותיים בעת השימוש באנטביוטיקה.

הפרת האיזון של אוכלוסיית החיידקים בגופנו גורמת ליצירת חיידקים עמידים ומזיקים לגוף. נטילת פרוביוטיקה תקטין באופן משמעותי את תופעות הלוואי על ידי החזרת החיידקים הידידותיים שאיבדנו במהלך הטיפול האנטיביוטי. טיפול פרוביוטי איכותי יתקיים על-ידי תוסף תזונה המכיל ריכוז גבוה וזנים שונים של חיידקים מהזנים הנמצאים באופן קבוע במערכת העיכול.

טיפול פרוביוטי ניתן בבליעה דרך הפה. לא כל החיידקים הם בעלי אותה יציבות; לחלקם יש אורך חיים ארוך יותר מאחרים, קיימים הבדלים הקשורים למאפייני החיידק. זנים רבים ומתאימים של חיידקים נותנים את ההשפעה הפרוביוטית האופטימלית לגופנו.

דתיה יער היא דיאטנית בחברת "טעם-טבע אלטמן", המשווקת את מוצרי "פרוביוטיק", פרוביוטיקה בכמוסות ובאבקה למבוגרים ולילדים.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום תרופות ורוקחות ברפואה משלימה
פורום תזונה טבעית

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום