סטרואידים

דיון מתוך פורום  תרופות ורוקחות - תמיכה

24/03/2004 | 16:27 | מאת: לריסה

שלום רב, מה הן תופעות לוואי אפשריות הן בטווח הקצר והן בטווח הארוך מקבלת הידרוקורד 500 מ"ג דרך הוריד במשך 5 ימים ולאחר מכן פרדניזון 40 מ"ג תוך כדי הורדת המינון במשך חודשיים? בתודה מראש

29/03/2004 | 17:54 | מאת: מג"ר בבאי דני - רוקח

בס"ד לריסה שלום ! - תופעות הלוואי הן רבות והשפעת התרופה היא במספר גדול של מערכות בגוף ואם ננסה לתמצת את ה"בלתי אפשרי" נומר כך:- - התרופה ניתנת למיגוון גדול מאוד מאוד !!! של מחלות שמקורן הוא דלקתי ( היא אנטידלקתית ) או מחלות אוטו-אימוניות ( היא אימונוסופרסורית=מקטינה את התגובה האימונולוגית בגוף ) וגם למצבי חסר של יצור בהורמוני בלוטת יותרת הכיליה. - התפוקה היומית של בלוטת האדרנל ( יתרת הכיליה) היא כ-30 מ"ג ליום ( עם תנודות ). - לכן באופן עקרוני כל מנה של מעל בערך כ- 30 מ"ג הידרוקורטיזון עלולה לתת תופעות לואי . - תופעות הלוואי הן בעצם פעילות היתר של חומר טבעי ( ההידרוקורטיזון=קורטיזול ) המופרש בגוף ומבטאות את תכונותיו. - תופעות הלוואי יכולות!! לבוא לידי ביטוי בשלושה מישורים עיקרים ( ויש נוספים ):- - שיבוש במאזן האקטרוליטים ( אצירת נתרן ומים בעקבותיו , והיפוקלמיה (איבוד אשלגן) ) עד כדי מצבים קיצוניים מסוכנים ובעיות קצב בלב. -עודף של פעילות מטבולית העלולה להביא לאוסיאופורוזס (מטבוליזם של קלציום ופוספט) לשברים וגם להיפרגלצמיה=עודף סוכר ולהאצת סוכרת. - סכנת דיכוי בלוטת האדרנל ( המייצרת הטבעית ) המשתנה מאדם לאדם ובדרך כלל באה לביטוי בטיפולים ממושכים תלויה בתדירות ( ופחות המנה ) ובהפסקה חדה של התרופה ( ולכן חובה בטיפולים ארוכים שכאלה לבצע הנמכה הדרגתית של המינון ). ויש עוד לא מעט תופעות לוואי נוספות כמו הגברת החשיפה לזיהומים רבים ( שזהו צידו השני של האפקט הרפואי שהוא מדכא תגובה חיסונית ).בעיות של קרישה ,כיבים במע העיכול ,שינויים מנטלים ותגובות שלו עם תרופות נוספות ולא כדי להלאות אותך בכל תופעות הלוואי האפשריות שיתכן שחלק שלהן לא יופיעו אצלך כלל. אני בטוח לחלוטין !שהרופא שלך שקל היטב את אפשרות הנזק מול תועלת משהחליט על הטיפול. - החלק הקריטי בטיפול הוא ה 5 ימים הראשונים ולכן הוא יעשה בהשגחה במתקן רפואי. -טיפול של מנות גבוהות נותן תגובה מהירה יותר מאשר מנות דרך הפה הוא בדרך כלל נסבל טוב (אבל יתכנו גם תופעות כמו סומק בפנים ובלחיים דפיקות לב וגם תופעות חמורות עויתות אנפילקטית ואריתמיות ) טיפולים כאלה שמורים למצבים חמורים או שלא הגיבו לטיפולים אחרים. -באופן פרדוקסלי טיפול כזה יקצר את משך הטיפול במחלה. כשכלל חשוב בטיפול בסטרואידים הוא לטפל במנה המינמלית הנותנת תוצאה ולמשך הזמן הקצר האפשרי. -החודשיים הנוספים יהיו פחות דרמטיים וזהו מינון שעברו אותו רבים וטובים ויש להקפיד על הוראות המינון המשתנות. - כשאת תחת השגחה וכשכל ההאפשרויות והתופעות ידועות נראה שלא צפויות לך בעיות מיוחדות. בברכת רפואה שלמה מג"ר בבאי דני רוקח [email protected] נ.ב. הנ"ל אינפורמציה בלבד . אין בו משום המלצה לטיפול רפואי או המנעות ממנו. יש להיועץ ברופא.

04/05/2004 | 22:02 | מאת: פרלה פ.

אני בת 55 ,משקלי85 ק"ג;אני סובלת מתת-פעילות של בלוטת-התריס(מחלת השימוטו);בבדיקת הדם שנעשתה לי לאחרונה ,אובחנה אצלי רמה גבוהה מהנורמה,של קוטיזול. שאלותי: האם יש לכך קשר מכל סוג שהוא,ישיר או עקיף,לעובדה שאינני מצליחה לרדת במשקל ?(גובהי-- 160 ס"מ); כיום אני מטופלת באלטרוקסין,בכמות של 700 מיקרוגרם בשבוע. האם יש לכך טיפול ו/ או סוגי טיפול שונים,תרופתיים או אחרים ? אני בטוחה שיש לי בעיה פיזית שבגינה אינני מצליחה לרזות,למרות שניסיתי כבר דיאטות אין-ספור ! אבקש את חוות-דעתך ו/ או חוות דעתו של הפורום אשר בפניו יוצגו שאלותי אלו; כמו-כן,מה הן המלצותיכם עבורי,בהתבסס על הנתונים שציינתי כאן. בתודה מראש, פרלה פ.

25/05/2004 | 08:49 | מאת: זלמה

שלום! האם יכולות להיות תופעות לואי לתרופות המכילות סטרואידים לטיפול בשיעול והתקפי סטרידו אצל תינוקות?