התפתחות

דיון מתוך פורום  טיפת חלב

27/12/2012 | 01:35 | מאת: נוי

שלום, ילדתי את בני בשבוע 36+4 בניתוח קיסרי דחוףץ אחרי הריון בשמירה עקב שליית פתח. זוהי לידה 2 אחרי המון שנים בני הגדול בן 10 ושהולד בשבוע 39. בני כיום בן 6 שבועות ולעיתים נדמה כי הוא מחייך אך איננו בטוחים כי זה לא דומה לחיוכים שלו כשהוא ישן. רציתי לדעת מדוע שמים את בני בעקומת גובה משקל וכל המדדים כמו ילדים שנולדו בשבוע 40? האם צריך לתקון את גילו כשבוחנים אבני התפתחות? ואם כן כמה תיקון יש לבני? לגבי חיוך והרמת ראש וכל שאר ההתפתחויות באיזה גיל אני אמורה לראות את כל זה? הוא עוקב במבט וערני, אך שוב אני מחכה לחיוך ברור חברתי, ולסובב ראש כשהוא שומע אותנו. מתי זה אמור לקרות? בני הבכור כבר חייך בגיל 5 שבועות חיוך ברור ועקב אחרינו.

לקריאה נוספת והעמקה

נוי שלום, כל תינוק שנולד מתחת ל37 שבועות הריון הינו פג - ויש להתייחס אליו כפג - גם אם הוא "פג גדול" כי הוא גובל ב37 שבועות הריון - אך ההגדרה של פג נשארת. את הגיל המתוקן בד"כ מחשבים לפי 40 שבועות הריון כלומר - לכל שלב התפתחותי יש לאפשר לו עוד 3 שבועות השלמה - לדוגמא - אם מצופה כי תינוק בשל יחייך סביב גיל 6 שבועות - אז לתינוקך יש אפשרות לעשות זאת בגיל 9 שבועות - וזה יהיה בגדר הנורמה לחלוטין. גם לתינוק בשל יש טווחי גיל להתפתחות - והטווחים נעים בין 6 שבועות ל3 חודשים . לדוגמא - תינוק בשל אמור להתהפך לשני כיוונים בגיל 6 חודשים - אך הטווח התקין לאבן דרך התפתחותי זה הינו עד 9 חודשים - כך שאם תינוק מתהפך ל2 כיוונים בגיל 9 חודשים - זה עדיין בגדר התקין - אפילו שרוב בני גילו כבר הקדימו אותו. הרמת ראש מתחילים לראות סביב גיל 6 שבועות (כאשר הוא מרים את ראשו ומעביר מצד לצד בלי לשפשף את הסנטר. בגיל 3 חודשים הוא כבר מרים את הראש תוך כדי הישענות על הידיים). אך כיון שבנך פג - מצופה שיעשה זאת רק בגיל 9 שבועות ובהמשך - הרמת ראש והישענות על הידיים רק בגיל 3 חודשים ו3 שבועות. הפניית ראש למקור צליל קורה סביב גיל 3 חודשים - כלומר ניתן לצפות מבנך לעשות זאת בגיל 3 חודשים ו3 שבועות. עקומות הגדילה הקיימות בטיפת חלב הם של תינוקות בשלים ולא של פגים. על כן קשה מאד לסמוך עליהם , אבל ניתן להתבסס עליהם בקצב עליה במדדים, ובצורה של הגרף שלו - ופחות על איזו עקומה הוא נמצא בדיוק - שברוב המקרים יהיה מתחת לנורמה כיון שהוא פג. אך אם הקצב הוא מתאים, והגרף הינו עקבי בעלייתו - אז זה מה שחשוב - ופחות חשובים המספרים. שבוע טוב!

30/12/2012 | 14:23 | מאת: נוי

רנה שלום וסליחה שוב על השאלה חיוך אמור להיות בין 6 שבועות לשלושה חודשים וזה יהיה טווח תקין לתינוק שנולד בזמן? לזה התכוונת? אני מתכוונת לחיוך ולא צחוק נכון? ולזה להוסיף עוד 3 שבועות עקב הלידה שהתקיימה בשבוע 36+4? תודה ושוב סליחה

מנהל פורום טיפת חלב