שלום ולילה טוב
דיון מתוך פורום אוטיזם, אספרגר PDD - בוגרים ומבוגרים
יש לי כמה שאלות שמסקרנות אותי. התחלתי לעבוד לא מזמן, בתחום של החינוך המיוחד, עם בעיות מכול מגוון הבעיות. אך ישנה נערה , שקבעו שיש לה פיגור עם קווים אוטיסטים. יש לי כמה שאלות אלייך , לגבי התנהגות שלה. איני יודעת מה מהנוח קווים אוטיסטים אומר, ומה יש לה יותר פיגור, או אוטיזים . אבל בכול מרה היא נוהגת להגיד את אותו המשפט 100000000000000000000000000000 פעמים ביום , יש לה תנועות חוזרות, היא לא יוצרת קשר עין, או קשר אחר. אבל, לעיתים היא עושה דברים, שכן קשורים ליצירת קשר . למשל, היא מכבה לי את האור , וכש אני מדליקה חזרה היא שוב מכבה . ניראה שהיא מאוד נהנת מזה. היה להם ליפני כמה ימים טיפול בעזרת בעליי חיים, המל יגיע מחא
מצטערת , אתמול ההיתי עייפה. היה להם חוג של טיפול בעליי חיים , והיא ממש נהנתה לנגוע בחיות. ולאחר מכן , היא ניסתה ליצור קשר עם , אחד בחוסים. יכול להיות קשר? זאת אומרת , יכול להיות ש החיות פתחו אצלה איזה רצון ליצור קשר מיידי עם אנשים אחרים? הקשר התבטא בניגעה במישהו אחר . עוד שאלה לי, היא אומרת וחוזרת על אותו המשפט הרבה פעמים , וכש מתיחסים למה שהיא אומרת, היא לא מגיבה. אבל שילשום הזכרתי קרוב משפחה שלה, אז היא אמרה משפט עילו . היא חזרה על אותו משפט הרבה פעמים, אבל זה היה משפט חדש, שלא אמרה בעבר. האם זה נקרא התפתחות ליצירת קשר אצל אוטיסטים? שאלה אחרונה. בעקבות הסידרה פילפלים צהובים , אני מנסה לתקשר איתה בצורה שהיא מבינה . באמת בצרוף מקרים , היא גם אוהבת שירים, וכש אני רוצה שתעשה משהו, והיא מסרבת, אני אומרת לה את זה בשירה. אז זה בסדר לפי דעתך? או שזה יגרום לה לריגרסיה? המשפחה שלה מפסידה שהם לא בקשר איתה!!!! היא מקסימה, ולעיתים צוחקת מדברים שאומרים לה. איך אפשר לעשות ילד, לגלות שיש לו בעיה, ןלנטוש אותו? ההפסד כולו שלהם!!!!!! אשמח לתשובה תודה ויום נעים
שלום לך, אנסה לעשות קצת סדר בדברים ולהתייחס לשאלותייך. ראשית, לאוטיזם יש דרגות שונות של תפקוד. לחלק מהאוטיסטים רמת אינטליגנציה כללית בטווח הפיגור (מנת משכל שהיא פחות מ 70), אולם גם במקרה כזה ישנן רמות שונות של פיגור (קל, בינוני, קשה, חמור). ילד שאובחן כאוטיסט גם אם הוא סובל מפיגור אוטיזם היא האבחנה העיקרית שלו, ולא להיפך. זאת משום, שבאוטיזם יש דפוסי התנהגות ח זרתיים, תחומי עניין מצומצמים וקשיים מאוד ברורים בתחומי התקשורת והיחסים הבינאישיים, שאינם מאפיינים ילדים הסובלים מפיגור בלבד. יש להדגיש כי לחלק גדול מהאוטיסטים רמת אינטליגנציה כללית ממוצעת ואף גבוהה מהממוצע. באותה מידה, מבחני אינטליגנציה מצביעים על תחומים ספציפיים בהם אוטיסטים גם אם הם בתפקוד גבוה בדרך כלל נמוכים מהממוצע. למשל, מבחנים הנוגעים להבנת סיטואציות חברתיות מורכבות, להבנת שפה סימבולית (לדוגמא, מטאפורות), ועוד. באופן כללי כל סוג של טיפול באוטיסטים יתייחס, בדגש כזה או אחר, לשיפור מיומנויות התקשורת והאיכות של הקשר. טיפול באמצעות בעלי חיים מיוחד בכך שאצל חלק מהאנשים הוא יוצר מרחב בטוח ובלתי מאיים לקרבה ולחום, מבלי לדרוש הרבה בחזרה. סביבת בעלי החיים והתקשורת איתם (גם אם היא לא מילולית) פותחת חריץ לתקשורת גם עם בני אדם, בייחוד אם ברגע האמת מנצלים את ההזדמנות להרחיב את האינטראקציה. למשל, לומר לילד משהו על החיבור שלו עם בעל החיים ולנסות ליצור את אותה ההנאה מקשר גם עם בני אדם. לשאלתך, אם הבחנת בשינוי חיובי במאפייני התקשורת של הנערה לאחר הטיפול בבעלי חיים (פחות חשש מקרבה פיזית, רצון למגע, קשר עיין רציף יותר וכו') בהחלט ייתכן שהדבר נבע מחוויה טובה של קשר עם בע"ח שעברה הנערה זמן קצר לפני כן. תיארת כל מיני מצבים שבהם נוצרה ביניכן, ולו לרגע קט, אינטימיות, תקשורת הדדית והנאה מ"יחד". אני חושבת שזה נפלא שאת מוצאת ערוצים יצירתיים ליצירת קשר. נשמע שאת משתדלת להגיע אליה בכל דרך, וכל עוד הדרך היא מכבדת ואינה מעוררת חרדה בנערה, כמובן שאין זו רגרסיה. נהפוך הוא, את נשענת על מוקדי הכוח של הנערה, כמו המוזיקאליות המפותחת שלה ומשתמשת בשפה שמדברת אליה כדי ליזום אינטראקציה. ישר כוח! ד"ר איריס שגב.