שלום
דיון מתוך פורום אוטיזם, אספרגר PDD - בוגרים ומבוגרים
אני אמא לשלושה ילדים תאומים בני שלוש וילדה בת ארבע ישנה בעיית תקשורת אצל אחד התאומים הם נולדו פגים בשבוע 32 וההתפתחות שלהם הייתה איטית. אצלו ספציפית יש בעייה שפתית הוא לא אומר הרבה מילים או שממלמל גם רמת ההבנה שלו לא גבוהה למעט פעולות שעןשים יוםיום,התחלנו טיפול אצל מרפאה בעיסוק וקלינאית תקשורת הקלינאית אומרת שהוא לא יוצר קשר עין ושיש לו תקשורת יחודית לו(עד כה היו שתי מפגשים). אבל בבית הוא ילד מדהים יש לו איתנו אינטרקציה מדהימה קשר עין איתי וגם עם אחיו ואחותו הוא משחק יפה עם אחיו ואחותו וכל הזמן נמצא בחברתם ומשתתף בכל פעילות שהם עושים. הוא כל הזמן מחבק ומנשק אותנו ביקצור ילד מתוק אני יודעת מה הקלינאית רוצה לומר לי שאלתי היא אם בבית הוא אינטרקטבי האם זה לא מספק? אשמח מאד לשמוע את דעתך תודה
אלין שלום, בדברייך, התייחסת לשני תחומי התפתחות, בעלי חפיפה חלקית. האחד, תחום השפה (הבעה והבנה) והשני תחום התקשורת ואיכות הקשר. ברור, שאם התפתחות השפה אינה תקנית, הילד מצויד בפחות כלים להעברת מסרים מילוליים ולהבנת כוונתם של אחרים, וכך גם רמת התקשורת ואיכות הקשר עלולה להיפגם. קלינאית התקשורת הבחינה, כדברייך, ב"תקשורת ייחודית לו", שייתכן ונובעת מכך שהוא אומנם מעוניין בחברה, אך, בשלב זה, משתמש בערוצים פחות קונבנציונאליים כדי להביע את עצמו (למשל, בעיקר במחוות בלתי-מילוליות). העובדה שבבית הילד מגיב בחום לבני המשפחה, משחק ולוקח חלק בפעילויות מעידה על רצון לקשר ויכולת ליהנות מ"יחד". נקודה זו הינה חשובה משום שמעידה על פוטנציאל להתקדמות ולהרחבת היכולת ליזום ולפתח קשרים גם מחוץ לספירה הביתית. יחד עם זאת, יש לעודד את התפתחותו בכל המעגלים החברתיים. יש לבחון היטב את ה"אינטראקטיביות" שאת מתארת. למשל, מהי איכות המשחק של הילד? האם היא תואמת לגילו? האם הוא מבין את כוונותיהם של אחרים במשחק? ועוד. כדי לחדד את הדברים, אציין כי בתקופה שבין גיל שנה וחצי ועד 3 שנים מפתחים רוב הילדים יכולות סימבוליות, כגון: להעמיד פנים, להשתתף במשחק דמיון, יכולת לנבא את רגשותיו של אדם אם ידוע מה היה רצונו ומה הייתה התוצאה, להשתמש במונחים קוגניטיביים, כמו: יודע, חושב, רוצה, זוכר, ועוד. לקלינאית תקשורת יש קריטריונים ברורים לאתר את תחומי הקושי של הילד ולהתמקד בהם בעבודה איתו. גיל 3 הוא גיל צעיר וקריטי, משום שהילד עשוי להתקדם משמעותית אם יקבל את הטיפול הנכון. לפיכך, מומלץ שימשיך להיפגש עם קלינאית התקשורת, על מנת לקדם את כישוריו השפתיים, את ערוצי התקשורת ואת איכות הקשר הבינאישי. בנוסף, ניכר כי הילד גדל בבית אוהב, תומך, מקבל וסבלני, ולכן תוכלו אתם, באמצעות הכוונה מקלינאית התקשורת, לשים דגש על היבטים ספציפיים כשאתם באינטראקציה עם הילד. בברכה, ד"ר איריס שגב.