למנהלי הפורום ליודעי דבר

דיון מתוך פורום  עבודה סוציאלית

25/03/2006 | 09:33 | מאת: אודליה

שלום, רציתי לשאול מנקודת זווית של הפסיכואנליזה, כיצד אכזבות של ילד מאימו שלא מעניקה לו קירבה, חום ואהבה שהוא זקוק ומצפה לזה ומתאכזב ממנה, יכולים לגרום לו בעתיד לברוח לאהבה לקטינות (פרפיליה) ? איך הפסיכואנליזה תיראה את הקשר בין אכזבתו ותיסכולו של אדם כזה לבין בריחתו לצורך לקירבה עם ילדות ?

לקריאה נוספת והעמקה
25/03/2006 | 21:26 | מאת: קופל אליעזר

שלום אודליה, הפרטים שנתת מאוד בסיסיים ולכן קשה מאוד להשיב לך. אני יכול לדמיין תסריט אחד שכזה, יכולים להיות רבים אחרים. הקשר אימא-בן הוא קשר בעל חשיבות מכרעת לפי כל הפסיכואנליטיקאים. אולי המייצגים הוא וויניקוט. הילד מפתח תחושות של כעס אל אימו וגם חרדה ממנה. בעוד שבהתפתחות נורמאלית, בשלב האדיפאלי הילד רואה באימו אובייקט לחיזור אהבה וכיבוש, הילד הזה רואה באימו אובייקט רודף ומסוכן. כך האנרגיה הליבידינאלית שהייתה אמורה להיות מושקעת בנשים בשלות בסופו של דבר מותקת לנשים קטנות הניתנות להשגה. הילד מסיק מהתעלמותה של אימו, כי הוא לא רצוי, לא בר אהבה, לא שווה. ולפיכך יכול לבסס יחסים רק עם ילדות. זה כמובן בקווים כלליים, ובלי באמת לדעת את הפרטים. חקירה פסיכואנליטית, לא מנסה להסביר את התנהגותו של פרט מסויים לאור עברו. חקירה פסיכואנליטית (וגם פסיכודרמטית) מנםה לסייע לאדם להסביר לעצמו, במילים שלו, בדימויים שלו, את התנהגותו בהווה לאור עברו, כפי שהוא חי את עברו.

26/03/2006 | 16:57 | מאת: ענת יריב

אודליה שלום, הפסיכואנליזה מייחדת מקום למושג: פרברסיה. הפדופיליה (paedophilia ) והפארפיליה (paraphilia ) נכללות בקטגוריה זו, בפרברסיות, שעוסקות במה שהפסיכואנליזה רואה כ"שיבושים" בהתפתחות הפסיכוסקסואלית ובפתירת הקונפליקטים המיניים.(ר' אדיפוס). כפי שאת ודאי יודעת האהבה איננה מותנית רק לקטינות אלא גם לקטינים.מכאן שתוכלי למצוא בפסיכואלינזה גם התייחסות ל"פונקציית האב", בהקשר הזה (ר' לאקאן). אני ממליצה לך לקרוא את:"שלוש מסות על התיאוריה של המיניות/פרויד" (1905). בברכה, ענת

מנהל פורום עבודה סוציאלית