איך מתמודדים בני משפחה ביומיום עם המחלה

דיון מתוך פורום  סכיזופרניה

05/06/2013 | 23:20 | מאת: גדי

בני אובחן כסכיזופרן. איך מתמודדים מולו יומיום עם כל המחשבות שווא והקולות שהוא שומע. כרגע הוא בבית ולא עושה כלום. ממתין לפגישה ראשונה במרכז לבריאות הנפש שם יחליטו על דרכי הטיפול. היה מטופל בפרטי במשך 4 שנים.

לקריאה נוספת והעמקה
09/06/2013 | 14:14 | מאת: ד"ר אהוד ססר

שלום. זו שאלה מורכבת והיא תלויה במקרה הפרטני. ההתמודדות היא לא פשוטה. התמיכה בבני המשפחה היא חשובה ביותר לצורך התמודדות עם בן משפחה הסובל מסכיזופרניה. לפעמים חשוב לא פחות ללמוד במה _לא_ להתערב (יש משפחות שמעורבות "יותר מדי" בחיי בן המשפחה החולה ובכך גורמים רק להחרפה במצבם). בהרבה מרפאות לבריאות הנפש יש גם מסגרות של תמיכה במשפחות (בד"כ קבוצות). יש ליצור קשר עם המרפאה שלכם ולברר. כמו כן, יש מסגרות רבות בקהילה כגון (בין השאר): מל"מ (מתמודדים למען מתמודדים) http://www.malam.org.il/, ממ"ן (מרכז למידע ושיתוף לקהילת משפחות מתמודדי נפש) http://www.maman.org.il, בית אקשטיין http://www.b-e.org.il/htmls/home.aspx, עמותת אנוש http://www.enosh.org.il/ ועוד. יש גם לחשוב על תכנית שיקום. את מתארת מצב שבו בנך אינו מתפקד כלל. מאז "חוק שיקום נכי נפש בקהילה" משנת 2000 יש מגוון רחב של אפשרויות שיקומיות שניתן להציע כולל (בין השאר) לימודים, תעסוקה, מגורים, ליווי אישי ואפילו טיפולי שיניים. לגבי שיקום פונים לרווחה (עובד סוציאלי) או לפסיכיאטר המטפל. לאחר מכן, במידה ויש שיתוף פעולה, העו"ס קובע תור ל"ועדת סל שיקום איזורית" שיש לה את הסמכות לדון ולאשר את האפשרויות השיקומיות השונות האמורות לעיל. וכמו תמיד - כדי לקבל תשובות ספציפיות יותר ומותאמות לגבי בנך יש לפנות לפסיכיאטר המטפל. בברכה, ד"ר אהוד ססר

17/06/2013 | 20:20 | מאת: אורית

במעט מאוד מרפאות לבריאות נפש , אם בכלל, יש קבוצות תמיכה לבני משפחה, גדי. ברצוני להפנות את תשומת לבך, כי קיימים מספר רב של מרכזי משפחות, הפזורים בישראל, ועוד מספר חודשים יתווספו להם מספר מרכזים נוספים. במרכזים אלו , אתה ומשפחתך, יכולים לקבל יעוץ פרטני של מספר פגישות, קבוצות תמיכה, והרבה אינפורמציה. הכל ללא עלות כספית. מרכזי המשפחות מופעלים על ידי ספקים שונים . בנוסף יש מרכזי משפחות שלא בתוך הקהילה, אלא בתוך בתי החולים. הפניה לרשימה של מרכזים אלו , אתה יכול, גדי , למצוא באתר ממ"ן: http://www.maman.org.il/50217/support_group בנוסף תוכל גדי, למצוא באתר הזה, אפשרויות שיקום לבנך, וגם איך עושים זאת. איך משיגים לבן "סל שיקום". שגה הרופא הנכבד, אשר מסר לך כי משרד הרווחה אחראי לשיקום נפגעי נפש. משרד הבריאות הוא אשר מבצע את חוק השיקום דרך רכזי שיקום ואחרי מילוי טפסים של ועדת סל שיקום וועדה עצמה בה מחליטים מה מתאים לבנך. אני מציעה שתשוטט באתר הנ”ל, שכן הוא משמש ה"אורים והתומים": גם של כל אנשי המקצוע בבריאות הנפש וגם של בני המשפחות. תוכל גם למצוא בו את כל הפעילות אשר מתרחשת בכל הארץ בכל תאריך נתון, כמו הרצאות, ימי עיון, קבוצות תמיכה, כנסים ועוד. הכי חשוב לך ולבני משפחתך, להרים טלפון למרכז משפחות הקרוב לביתך, ולקבל את העזרה שאותו מרכז יכול לתת לכם. חשוב לכל המשפחה לקבל עזרה. זה מקל מעט את ההתמודדות עם המציאות הקשה. אומרים כי משפחה חזקה – מתמודד מחוזק ! בברכה, אורית בת משפחה ומתנדבת בתחום.

מנהל פורום סכיזופרניה