שאלה דחופה.

דיון מתוך פורום  סכיזופרניה

03/05/2012 | 20:06 | מאת: בר

שלום, אחי חייל בצבא והוא הופנה לפסיכיאטר שקבע שהוא נמצא במצב פסיכוטי. לפני כשבועיים חל בו שינוי משמעותי, מבחור שקט הוא הפך ל"תוסס" וחברותי יתר על המידה, מבזבז כספים על בגדים בצורה מוגזמת, תוקפני וחסר סבלנות. לאחרונה היה לו חלום שהוא נמצא בגן עדן ומסתכל עלינו מלמעלה, הוא חושב שהוא המשיח שבא לאחד את כולנו. הוא מדבר ללא היגיון. אין בתורשה הפרעות/מחלות נפש מלבד הפרעה נפשית של קשב ריכוז ADHD. אחי הוא תלמיד מצטיין והכל בא לנו פתאום בהפתעה.מה יכל לגרום להתפרצות הזאת?? הפסיכיאטרית רשמה לו 3 כדורים של ציפרלקס אך הוא מסרב לקחת. כיצד ניתן להחזירו למצבו הקודם? האם הציפרלקס ירפא אותו? אני ממש מודאגת ואשמח לעזרתך.. תודה.

08/05/2012 | 22:43 | מאת: בר

שלום ד"ר אהוד ססר בהמשך למה שרשמתי מעלה, אחי קיבל כדורים בשם זיפרקסה ולא כפי שרשמתי. בתקופה האחרונה אחי לוקח כדורים ממריצים לפעילות גופנית בשם xenadrine active (הוא לוקח גם היום, הכדורים מכילים רמות קפאין גבוהות להמרצת דופק הלב) ושותה קפה שחור. הבנתי שיש קשר בין רמות גבוהות של קפאין שמובילות לרמות גבוהות של דופמין במוח, מה שעשוי לגרום לסכיזופרניה. האם יש קשר בין הדברים? הוא לוקח את הכדור גם בתקופת טיפול הזיפרקסה, האם זה מותר? תודה רבה על תשובתך.

17/05/2012 | 17:57 | מאת: ד"ר אהוד ססר

שלום. תשובות: 1) אי אפשר לתת תשובות ספציפיות לגבי מטופל זה או אחר דרך פורום אינטרנט. ניתן לתת מידע כללי בלבד. באופן כללי ניתן לומר שיש הרבה סיבות להתקפים פסיכוטים - סמים, מאניה, דכאון, מצבים גופניים שונים (למשך חוסר איזון של תפקודי תריס, בעיות נוירולוגיות (כגון סוגים של אפילפסיה), הפרעות אוטואימוניות שונות ועוד ועוד), הפרעות אישיות מסויימות (כגון הפרעת אישיות גבולית), מצבי דחק קשים ולבסוף גם סכיזופרניה. צריך לומר שרב המצבים הפסיכוטים _אינם_ מתפתחים דווקא להפרעת הסכיזופרניה. בכל מקרה האבחנה נעשית לאורך הזמן תוך בירור מקיף לשלילת הגורמים האפשריים השונים. 2) כיצד ניתן להחזירו למצבו הקודם? זה תלוי באבחנה, כלומר בסיבה של הפסיכוזה. הטיפול יעשה בהתאם. לא תמיד אפשר לחזור למצב הקודם - אבל שוב, זה תלוי באבחנה. 3) xenadrine זה תכשיר (למעשה תוסף מזון) שמפורסם במדיה כתכשיר לדיאטה. הוא מכיל (בין השאר) קפאין, תה ירוק, תמצית תפוזים ועוד. אין הוכחות מדעיות שהוא יעיל (למעשה ה-FTC האמריקאי כנס את החברה בכמה וכמה מליונים על מצג שווא במדיה). לגבי שאלתך אם זה גורם לסכיזופרניה - אין עדויות לכך. מה שכן, כמו כל סם ממריץ (קפאין זה סם ממריץ, במיוחד בריכוזים גבוהים) הוא יכול לגרום להחמרה נפשית, ביוחד אצל אלה עם נטיה לכך מראש. אז אני, באופן כללי, לא הייתי ממליץ להשתמש בתכשיר זה אצל מטופל שחווה התקף פסיכוטי. בברכה, ד"ר אהוד ססר

מנהל פורום סכיזופרניה