מהו דיכאון?

דיון מתוך פורום  פסיכיאטריה

08/12/2002 | 20:14 | מאת: liah

האם אני בדכאון? אני סטודנטית ומאד אוהבת ללמוד ולהתעסק בדברים אינטלקטואלים מצד שני אני שונאת מתעבת לעשות עבודות רוטיניות ושגרתיות כמו כביסה, כלים , ניקוי בית, סידורים וכו' מכיוון שאני גרה לבד + בלי משרתים ( אני עוד לא מעשירי המדינה אם בכלל אי פעם אהיה) אני צריכה לעשות כביסה לבד וכו'... בכדי לנקות את הבית או לכבס אני צריכה לאזור תעצומות נפש אדירות מצד שני כדי לעשות מה שאני אוהבת ( אני סטודנטית ומאד אוהבת את מה שאני עושה) קשה למשוך אותי מהכסא אני מתייחסת לכל 'משימות' החיים בהתלהבות רבה, ידידי מכנים אותי 'מתלהבת' ובכלל יש לי התלהבות רבה לחיים כשזה בא לכביסה ונקיון אני צריכה ממש לספור עד עשר ועד 100 כדי להכריח את עצמי לעשות את זה וגם אז זה לוקח לאט לאט אני יכולה לבלות כל היום עם הבגדים שיצאו ממכונת כביסה על הספה בסלון ולא לתלות כביסה כי זה עושה לי ויברציות שליליות כנ"ל לגבי פעולות ניקוי פשוטות של הבית למרות שהבית שלי נורא נקי צריך טנק או משאית כדי להזיז אותי לשטוף כלים השאלה שלי: תמיד אומרים: בן אדם מדוכא הוא בן אדם שיש לו בעיה לעשות את הפעולות הכי קטנות של החיים לי יש בעיה נורא גדולה לעשות את הפעולות הכי קטנות של החיים: ניקוי, כביסה, הליכה לדואר, סידורים קטנים אבל אני מאד נהנת מפעולות גדולות יותר כמו לימודים, חברים, עבודה ( במידה והיא מעניינית ומאתגרת אינטלקטואלית... וגם בתחום הזה אני לא אוהבת לעבוד אלא אם יש אתגר אינטלקטואלי ואם אין כזה אז אני מעדיפה לוותר על העבודה) אז האם נתן להגדיר אותי דכאונית רק בגלל שאני צריכה תזמורת שתלווה אותי בשביל לשטוף כוס? מצד שני : יש לי התלהבות גדולה משל שאר חברי בפעולות כמו לימודים, או ללכת לים, או לראות סרט כאשר אני לומדת משהו חדש שמעניין אותי וקוראת משהו חדש שמעניין אותי אני יכולה לדבר על זה עם ניצוץ בעיניים אבל כמה פעולות שגרתיות אני צריכה טנק כדי להזיז אותי לעשות

08/12/2002 | 21:40 | מאת: יערה

לא נראה לי שזהו דיכאון, את נשמעת כבן אדם אופטימי , מתלהב , נהנה מהחיים ובעל חוש הומור וזה שיש לך בעייה לעשות פעולות ניקיון לא צריך להגיד כלום ,אם אין בעייה בכלל בשאר שטחי החיים החשובים יותר כמו עבודה, לימודים וחיי חברה.ולא נראה שיש לך בעיות בתחומים הנ"ל.אז תהיי רגועה . זן דעתי בכל אופן.

08/12/2002 | 21:44 | מאת: שאול

ליאה שלום משפט ראשון אני לא פסיכיאטר לא פסיכולוג לא עובד סוציאלי מה שאני אומר לך זה לא דיברי אלוהים חיים ואת חייבת להתיחס אליהם בזהירות. אני לא אגיד לך מה לדעתי יש לך אלא מה היה לי ובמה איבחנו אותי. אני אובחנתי בדיכאון שהוא מחלה לכל דבר והחלמתי ממנו. כמחלה הסימפטומים שלה התבטאו בכך שפעם או פעמיים רותקתי למיטה ל 24 שעות בלא יכולת לזוז,חוסר יכולת לנסוע קילומטר ולהביא תרופות,תחושה שאני יושב על גחלים,ייסורי תופת,מחשבות טורדניות זועתיות על דברים חסרי כל חשיבות. אני לא מעלה בדעתי שהייתי מסוגל באותם זמנים ללמוד. מה שתיארת הזכיר לי את עצמי בנושא האחר שאובחנתי בו וזה הפרעת קשב וריכוז מה שנקרא ADD או ADHD. ושוב אני אובחנתי כ ADD לי אסור ואני לא אגיד לך שאת ADD. אני אספר לך במה זה מתבטא אצלי מאז שלמדתי ללכת אמרו לי שלא נחתי לרגע. כל הזמן עשיתי בלאגנים וכשהיינו מתארחים אצל קרובים כבר בגיל שנתיים הייתי מחטט להם בדברים והופך את הבית. יש לי תמונה מגן הילדים במסיבת פורים כל הילדים לידי היו רגועים ואילו העיניים שלי היו עיני חתול שסורק את האזור למצוא טרף. אמרו עלי שאני לא יכול רגע אחד לשבת בשקט. זאת מהותה שלתסמונת ADHD המחשבות רצות בראש בקצב מסחרר. בזמן קצר מאוד מתבצעות פונקציות רבות מידי ,קורה שלא חושבים על הדברים עד הסוף ואז דברים מתפקששים ברמה של אמירת דברי שטות. בנוסף לכך חוסר השקט התמידי מכביד מאוד מבחינה נפשית וזה גורם להפרעה ברמות הבאות נטייה לומר מה שעולה על הדעת בלי להתחשב אם ההערה או הזמן מתאימים לכך חוסר סבלנות לשעמום נטייה לדאגה מיותרת ובלתי נגמרת ; נטייה לחפש אחר גורם לדאגה וזאת לחילופין עם חוסר תשומת לב לסכנה קיימת אימפולסיביות מזג סוער התבוננות עצמית בלתי מדויקת נטייה להתנהגות התמכרותית חוסר מנוחה פיזי או הכרני לעיתים קרובות יצירתיים ,אינטואיטיביים ובעלי רמת משכל גבוהה עד כאן האפיונים עכשיו מאמר תסמונת הפרעת קשב והיפראקטיביות (ADHD) מאת: יעל מליניאק מתוך האתר של doctors ATTENTION DEFICIT HYPERACTIVITY DISORDER דמינו לעצמכם איך נראים חיים בתוך קליידוסקופ שבו קולות, תמונות, ומחשבות מתחלפות במהירות. אתה עובר ממחשבה או מפעילות אחת לאחרת בקצב מסחרר, שלא מאפשר לך להתרכז באורך מלא באף אחת מהפעילויות . יתכן אפילו שאתה כל כך שקוע במחשבותיך עד כי לא תבחין שמשהו מדבר אילך. זוהי הרגשתם של רבים הסובלים מתסמונת הפרעת קשב והיפראקטיביות. סימנים כגון חוסר יכולת לשבת במקום אחד מבלי לנוע, קושי בתכנון פעולותיהם, קושי בסיום משימה שהחלו או חוסר מודעות מלאה לנעשה סביבם. לאנשים הצופים מהצד ב הסובלים מהפרעת קשב יראו שקועים בבולמוס של פעילות בלתי מאורגנת. באופן מפתיע, ישנן שעות בהן ההיפראקטיביים נראים בסדר, מה שגורם לרבים לחשוב שהסובלים מ- ADHD מסוגלים לשלוט בהתנהגותם. כתוצאה מכל המתואר לעיל ברור כי התסמונת משבשת לסובלים ממנה את חיי היומיום, מפריעה להם ביצירת קשרים חברתיים וגורמת להם לפתח בעיות הקשורות בערך עצמי ירוד. נתונים כלליים על התסמונת: תסמונת הפרעת קשב והיפראקטיביות (ADHD) מופיעה אצל כ 3-5 אחוזים מכלל הילדים כאשר בנים מפתחים את המחלה פי 3 יותר מאשר בנות. בארה"ב בממוצע, לפחות ילד אחד בכל כיתה נזקק לעזרה על מנת להתמודד עם ההפרעה שלעיתים קרובות ממשיכה גם בגיל ההתבגרות ואף לאחר מכן. היום ניתנת עזרה לסובלים מהתסמונת בעיקר בדרך של תרופות, שיחות ויחס מיוחד במסגרת בית הספר שם בדרך כלל מופיעה הבעיה לראשונה. מדענים עדין לא מצאו סיבה יחידה לתסמונת זו וניראה, שסיבה יחידה לא קיימת. ידוע כי מבחינה סטטיסטית לאבות רבים הסובלים מ- ADHD יש בנים עם אותה בעיה, ויתכן שישנו מרכיב גנטי לתסמונת זו. אבחנה של התסמונת: בניגוד לבעיות רפואיות אחרות, לתסמונת הפרעת קשב והיפראקטיביות ADHD אין סימנים חיצוניים ברורים שיכולים לעזור לרופא המטפל לגבש אבחנה. האבחנה מבוצעת על ידי זיהוי צורות התנהגות אופייניות שמשתנות בדרך כלל ממטופל אחד למשנהו. ההתנהגות האופייניות הנפוצות ביותר הן קשב לקוי, היפראקטיביות והתנהגות אימפולסיבית. קשב לקוי: אנשים עם קשב לקוי מתקשים להיצמד לביצוע משימה אחת לאורך זמן ובמקרים רבים משתעממים דקות מעטות אחרי שהחלו בביצוע המשימה. למרבה ההפתעה אותם אנשים מסוגלים לקשב מתמשך כאשר מדובר בפעילויות המעניינות אותם. בפעילויות בהם הם מוצאים פחות עניין, הקושי הוא להתמקד, להשלים ביצוע משימה או ללמוד דבר מה חדש. היפראקטיביות: אנשים הסובלים מהיפראקטיביות נראים כמי שנימצא בתנועה מתמדת, הם אינם מסוגלים לשבת במנוחה. בכיתה לדוגמא, הם יתנדנדו על הכיסא, יניעו את רגליהם ללא הרף, יתופפו עם העפרון על השולחן, יעסקו בהשחתת ציוד או ידברו ללא הפסקה. מחוץ לכיתה הם עשויים לחוש מאוד מתוחים לנסות לבצע מספר משימות בעת ובעונה אחת ולקפוץ מביצוע משימה אחת לאחרת. התנהגות אימפולסיבית: אנשים בעלי התנהגות אימפולסיבית אינם מסוגלים למתן את תגובותיהם המיידיות. כתוצאה מכך הם עשויים לדוגמא לפלוט הערות או לרוץ לכביש מבלי להסתכל. ילדים כאלו יתקשו להמתין לתורם בשעת משחק חברתי או יחטפו לילד אחר צעצוע מהיד. כאשר הם מתרגזים הם בד"כ מכים ילדים אחרים. האם כל מי שסובל מתופעות אלו סובל מתסמונת הפקעת קשב? חשוב לציין שלא כל אחד שהוא בעל קשב לקוי, היפראקטיביות ואימפולסיביות סובל בהכרח מ-ADHD. רוב האנשים פולטים מדי פעם דברים שלא התכוונו לאומרם, קופצים ממשימה למשימה או הופכים לבלתי מאורגנים ושכחנים לכן נשאלת השאלה איך מאבחנים ADHD ? ממומחים בודקים לגבי כל פציינט חשוד את העובדות הבאות. האם ההתנהגויות הללו קורות יותר מן המקובל בדרך כלל לאותו הגיל? מתי התנהגות זאת החלה ובאיזה תדירות היא מופיעה? האם ההתנהגות מהווה בעיה מתמשכת? האם הבעיה מופיעה במצבים שונים או רק בסיטואציות ספציפיות?. לאחר בדיקת עובדות אלו ההתנהגות של הנבדק נבדקת מול רשימת סימנים ומאפיינים של התסמונת. סימנים ומאפיינים של תסמונת ADHD: ישנם שלוש תבניות התנהגות המתאימות ל-ADHD . הפרעה הגורמת לקשב לקוי לאורך זמן, הפרעה שהיא בעיקרה היפראקטיבית ואימפולסיבית או הפרעה הכוללת קשב לקוי יחד עם היפראקטיבית ואימפולסיבית. את הקריטריונים הללו ניתן לבדוק בעזרת שיחה עם הנבדק או בעזרת מבחנים אובייקטיבים שנערכים על ידי הבודק. סימנים ללקוי קשב: אבוד ריכוז כתוצאה מקולות או מראות לא רלבנטיים, אי תשומת לב לפרטים שגורמת לטעויות שמקורן בחוסר תשומת לב, אי יכולת לבצע הוראות בצורה מלאה ומדויקת, שכחה או איבוד של כלים הדרושים לביצוע משימה. סימנים להיפראקטיבית ואימפולסיבית: הרגשת חוסר רוגע המלווה בתזוזה מתמדת של הידיים או הרגליים, חוסר יכולת לשבת במקום אחד כאשר הנבדק מתבקש לשבת במנוחה,. שליפת תשובות עוד לפני שהשאלה נשאלה, קשיים בעמידה בתור או בהמתנה לתור בזמן משחק. לביסוס האבחנה ההתנהגויות הללו צריכות להופיע לפני גיל 7 ולהתמשך לפחות שישה חודשים, אלא גם הן חייבות לפגוע בצורה משמעותית לפחות בשניי תחומים מרכזיים בחייו של הנבדק כגון: בית ספר, משפחה, עבודה או חיי חברה. הבעייתיות באבחנה של תסמונת זו: הבעיה העיקרית באבחנה היא שגורמים רבים יכולים לגרום להופעת סימנים אופינייםל- ADHD. לדוגמא בעיות רגשיות אצל ילדים יכולות להפוך אותם לבעלי סימפטומים של ADHD למרות שאינם סובלים מהתסמונת. גם קשיים בלימודים הנובעים מסיבות אחרות, יכולים להתבטא בסימנים אלו. לכן, חשוב לשלול מקורות אחרים להפרעה לפני שמחליטים על האבחנה ומתחילים בטיפול ב- ADHD. קיים טיפול בתסמונת זו בכולל שילוב של תרופות וטיפול תומך מסוגים שונים, על אפשרויות הטיפול השונות בפעם הבאה.

08/12/2002 | 23:38 | מאת: גיא

האמת לי את נראית די בריאה ורבים מאיתנו כאן יכולים רק לקנא בך,אולי את סתם לא אוהבת לעשות את המטלות האלה? לא?. לגבי האפשרות "לקנות " את שאר המחלות שהציעה ידידי שאול,אני לא חושב שהן מתאימות לך בכלל . אבל לך שאולשאול תודה על הידע!!! אתה ממש מומחה !!( חיכתה לזה אה?!). בהצלחה בלימודים ובכלל, גיא

09/12/2002 | 00:05 | מאת: שאול