דכאון

דיון מתוך פורום  פסיכיאטריה

21/08/2005 | 23:47 | מאת: יעל

סבלתי מדכאון ויש לי משהו לומר- דכאון =גועל נפש !!!!!!!

22/08/2005 | 01:17 | מאת:

דיכאון היא הפרעה קשה וכנראה שהיא עתיקה כמו התרבות האנושית. היכן נזכר דיכאון בתנ"ך?? הידש

22/08/2005 | 07:17 | מאת: תמימי

שאול סבל מדיכאון, לא? היו לו נדודי שינה ושלחו את דוד לנגן לו ולהקל על נפשו. אתה גם הזכרת פעם את הנביאים שהיו הולכים למדבר להתבודד ואולי סבלו מדיכאון, אבל מתוך התקופות הקשות האלה חלה טרנספורמציה באישיותם. בתנ"ך מתייחסים גם לנביאים ולהתנהגות מוזרה שלהם שיכולה להתפרש כפסיכוזה בת ימינו. רק שלהבדיל, אז התייחסו הרבה יותר בכבוד למשוגעים מאשר היום :"הנבואה ניתנה לשוטים". ראו בתהליכים הכמו פסיכוטיים האלה סוג של נבואה והתגלות. ואכן, מה הקשר בין פסיכוזה לחוויות רוחניות ומה ההבדל בינהם? אולי המידה של הסבל של האדם שחווה את אותם תהליכים, ויכולתו להכיל חוויות שאינו מבין ועדיין להישאר באיזה מגע יותר מסודר עם המציאות הגשמית? ואיך מתייחסים השמנים והאינדיאנים לחוויות כאלה? האם קיימים בתי משוגעים בתרבויות כאלה? מעניין אותי מה אתם יודעים על התחומים הללו. תמי.

22/08/2005 | 12:23 | מאת: אחת

אולי שאול המלך? שרוחו הייתה רעה עליו?

22/08/2005 | 13:52 | מאת: מפעם

שלום וצהרים טובים, זו אינה פעם ראשונה שאתה מזכיר את שאול המלך :-) גם לא שנייה, זכרתי שהוא "היה" פה מספר פעמים, הסתקרנתי, בצעתי חיפוש בפורום ומצאתי שהיו עוד פעמים רבות מזה. אבל העיקר הוא שבאותה ההזדמנות נפגשתי עם הודעות ותיקות. הודעות של פעם. וואי, היו ימים. שרק נהיה בריאים

23/08/2005 | 00:52 | מאת: מיכל

1. ל?א י?ב?א פ?צו?ע? ד??כ??א ו?כ?רו?ת ש??פ?כ?ה ב??ק?ה?ל ה': ס 2. ישעיהו פרק נז פסוק טו כ??י כ?ה א?מ?ר ר?ם ו?נ?ש???א ש??כ?ן ע?ד ו?ק?דו?ש? ש??מו? מ?רו?ם ו?ק?דו?ש? א?ש??כ?ו?ן ו?א?ת ד??כ??א ו?ש??פ?ל רו?ח? ל?ה?ח?יו?ת רו?ח? ש??פ?ל?ים ו?ל?ה?ח?יו?ת ל?ב נ?ד?כ??א?ים: 3. תהלים פרק צ פסוק ג ת??ש??ב א?נו?ש? ע?ד ד??כ??א ו?ת??אמ?ר ש?ו?בו? ב?נ?י א?ד?ם: 4. תהלים פרק קמג פסוק ג כ??י ר?ד?ף או?י?ב נ?פ?ש??י ד??כ??א ל?א?ר?ץ ח?י??ת?י הו?ש??יב?נ?י ב?מ?ח?ש??כ??ים כ??מ?ת?י עו?ל?ם: 5. רש"י ישעיהו פרק נז פסוק טו ד"ה (טו) מרום (טו) מרום וקדוש - אני שוכן ומשם אני עם דכא ושפל רוח שאני מרכין שכינתי עליו: שפלים - נדכאים סובלי עוני וחליים: 6. רש"י תהלים פרק ט פסוק י ד"ה (י) ויהי (י) ויהי ה' משגב לדך - לשון דכא אילאמינשי"ה בלעז לעתיד כשיכונן למשפט כסאו יהי משגב לישראל שהם דכים: לעתות בצרה - עתים של צרה: 7. רש"י תהלים פרק צ פסוק ג ד"ה (ג) תשב (ג) תשב אנוש עד דכא - מביא אתה יסורין על האדם עד שאתה מחזירו להיות תשוש כח וקרוב למות, ותאמר לו ביסורין שובו בני אדם מדרככם הרעים: 8. רש"י תהלים פרק צג פסוק ג ד"ה (ג) נשאו נהרות ה' - לשון צעקה וקובלן הוא זה אהה ה' הנה האומו' השוטפים כנהרו' נשאו קולם יהמיון ואת דוך עמקי נבכיהם ישאו ויגביהו תמיד להתגאות נגדך, כל לשון דכא לשון עומק ושפלות: 9. רשב"ם דברים פרק כג פסוק ב ד"ה (ב) פצוע (ב) פצוע דכא [וגו'] - מיני סריסים ומפורשים ביבמות: 10. אבן עזרא תהלים פרק צ פסוק ג ד"ה (ג) תשב (ג) תשב - אתה אל ולא אדם תקיף כי תשב אנוש בימי הזקנה עד היותו דכא: ותאמר שובו בני אדם - אל העפר אשר לקחתם ממנה: 11. אבן עזרא תהלים פרק קמג פסוק ג ד"ה (ג) כי (ג) כי, דכא - רמז לבוז ולקלון וטעם במחשכים שהוא נחבא מפניו או ידמה צרת הלב ליושב חשך שאיננו רואה: כמתי עולם - שיש להם זמן רב שמתו: 12. רד"ק ישעיהו פרק נג פסוק ה ד"ה ומדכא - מן (ה) והוא מחולל פעל מן המרובע - מענין חיל כיולדה ומשרשו: ומדכא - מן דכא לארץ חיתי: מוסר שלומינו עליו - שלומינו כמו כלנו, כמו הגלת שלומים, כמו גלות שלומים כלומר גלות שלמה, היסורים שהיו ראוים לבא עלינו כולם באו עליו, ויש מפרשים שלומינו מן שלום, כלומר כשהיינו בשלום והיה ראוי המוסר לבא 13. רד"ק ישעיהו פרק נז פסוק טו ד"ה ואת דכא ית' שוכן עד לפי שמתמיד השגחתו בנבראים: וקדוש שמו - כמו ששמעתי שהיו קוראים אותו השרפים קדוש ה' צבאות מה יאמר האל מרום וקדוש אשכון: ואת דכא ושפל רוח - ואף על פי שאשכון עם מרומים וקדושים והם הגלגלים והמלאכים כן אשכון עם התחתונים עם מי שהוא בהם דכא ושפל רוח להחיות רוחם ולבם אעפ"י 14. רד"ק ישעיהו פרק נז פסוק טו ד"ה ואת דכא יאמר האל מרום וקדוש אשכון: ואת דכא ושפל רוח - ואף על פי שאשכון עם מרומים וקדושים והם הגלגלים והמלאכים כן אשכון עם התחתונים עם מי שהוא בהם דכא ושפל רוח להחיות רוחם ולבם אעפ"י שהם בצרה פעמים לא תחשבו שאיני משגיח עליהם, וכן ישראל שעתידין להיות זמן ארוך בגלות והם שפלים ונדכאים אני 15. רד"ק הושע פרק יד פסוק ט ד"ה אני כברוש בעת רצון הפך והסתרתי פני מהם ומה אומר לו: אני כברוש רענן - אני אהיה לך כמו הברוש רענן שכופפין ראשו אצל שרשיו כן אני מרום וקדוש אשכון ואת דכא ושפל רוח, ואם תאמר הברוש אינו עושה פירות ממני פריך נמצא בכל עת ובכל זמן: 16. מצודת דוד תהלים פרק קמג פסוק ג ד"ה דכא וגו' (ג) כי רדף - ר"ל והנה תפלתי היא על אשר רדף אויב נפשי: דכא וגו' - כתת חיי להורידה לארץ: הושיבני - האויב הושיב אותי במקום חושך כמו המתים אשר מעולם השוכנים בחשכת הקבר: 17. מצודת דוד איוב פרק לג פסוק טז ד"ה ובמוסרם יחתום ישובו לה' אז יגמור ההודעה במה שישלח עליהם יסורים הראוים להם הדומים אל פשעיהם להשכיל מהם ולשוב לה' ואלה הם האמירה לגבוה וכמ"ש תשב אנוש עד דכא ותאמר שובו בני אדם (תהלים צ): 18. מצודת ציון ישעיהו פרק יט פסוק י ד"ה מדוכאים - ענין (י) שתותיה - ענין יסודות כמו כי השתות יהרסון (תהלים י"א): מדוכאים - ענין כתיתה כמו דכא לארץ חיתי (שם /תהלים/ קמ"ג): שכר - ענין סתימה כמו ויסכרו מעיינות תהום (בראשית ח): אגמי - כן יקראו מים מכונסים כמו לאגם מים (תהלים ק"ז): 19. מצודת ציון ישעיהו פרק נז פסוק טו ד"ה דכא - כתות (טו) עד - ענינו נצח וכן בטחו בה' עדי עד (לעיל /ישעיהו/ כו): דכא - כתות ומשובר: ושפל רוח - כן נקרא העניו: נדכאים - כתותים: 20. מצודת ציון תהלים פרק צג פסוק ג ד"ה (ג) דכים (ג) דכים - מלשון דכא ושברון והם הגלים הקרואים משברים כמ"ש וכל משבריך (לעיל /תהלים/ פח) ע"ש שמשברים מי הים: 21. מצודת ציון תהלים פרק קמג פסוק ג ד"ה (ג) דכא (ג) דכא - ענין שבר וכתיתה: חיתי - היא הנפש כמ"ש ויהי האדם לנפש חיה (ברא' /בראשית/ ב): 22. מצודת ציון איוב פרק מ פסוק יב ד"ה והדוך - ענין (יב) הכניעהו - מל' הכנעה: והדוך - ענין כתישה כמו תשב אנוש עד דכא (תהלים צ):

23/08/2005 | 10:08 | מאת: מיכל

1. דברים פרק כג פסוק ב ל?א י?ב?א פ?צו?ע? ד??כ??א ו?כ?רו?ת ש??פ?כ?ה ב??ק?ה?ל ה': ס 2. ישעיהו פרק נז פסוק טו כ??י כ?ה א?מ?ר ר?ם ו?נ?ש???א ש??כ?ן ע?ד ו?ק?דו?ש? ש??מו? מ?רו?ם ו?ק?דו?ש? א?ש??כ?ו?ן ו?א?ת ד??כ??א ו?ש??פ?ל רו?ח? ל?ה?ח?יו?ת רו?ח? ש??פ?ל?ים ו?ל?ה?ח?יו?ת ל?ב נ?ד?כ??א?ים: 3. תהלים פרק צ פסוק ג ת??ש??ב א?נו?ש? ע?ד ד??כ??א ו?ת??אמ?ר ש?ו?בו? ב?נ?י א?ד?ם: 4. תהלים פרק קמג פסוק ג כ??י ר?ד?ף או?י?ב נ?פ?ש??י ד??כ??א ל?א?ר?ץ ח?י??ת?י הו?ש??יב?נ?י ב?מ?ח?ש??כ??ים כ??מ?ת?י עו?ל?ם: 5. רש"י ישעיהו פרק נז פסוק טו ד"ה (טו) מרום (טו) מרום וקדוש - אני שוכן ומשם אני עם דכא ושפל רוח שאני מרכין שכינתי עליו: שפלים - נדכאים סובלי עוני וחליים: 6. רש"י תהלים פרק ט פסוק י ד"ה (י) ויהי (י) ויהי ה' משגב לדך - לשון דכא אילאמינשי"ה בלעז לעתיד כשיכונן למשפט כסאו יהי משגב לישראל שהם דכים: לעתות בצרה - עתים של צרה: 7. רש"י תהלים פרק צ פסוק ג ד"ה (ג) תשב (ג) תשב אנוש עד דכא - מביא אתה יסורין על האדם עד שאתה מחזירו להיות תשוש כח וקרוב למות, ותאמר לו ביסורין שובו בני אדם מדרככם הרעים: 8. רש"י תהלים פרק צג פסוק ג ד"ה (ג) נשאו נהרות ה' - לשון צעקה וקובלן הוא זה אהה ה' הנה האומו' השוטפים כנהרו' נשאו קולם יהמיון ואת דוך עמקי נבכיהם ישאו ויגביהו תמיד להתגאות נגדך, כל לשון דכא לשון עומק ושפלות: 9. רשב"ם דברים פרק כג פסוק ב ד"ה (ב) פצוע (ב) פצוע דכא [וגו'] - מיני סריסים ומפורשים ביבמות: 10. אבן עזרא תהלים פרק צ פסוק ג ד"ה (ג) תשב (ג) תשב - אתה אל ולא אדם תקיף כי תשב אנוש בימי הזקנה עד היותו דכא: ותאמר שובו בני אדם - אל העפר אשר לקחתם ממנה: 11. אבן עזרא תהלים פרק קמג פסוק ג ד"ה (ג) כי (ג) כי, דכא - רמז לבוז ולקלון וטעם במחשכים שהוא נחבא מפניו או ידמה צרת הלב ליושב חשך שאיננו רואה: כמתי עולם - שיש להם זמן רב שמתו: 12. רד"ק ישעיהו פרק נג פסוק ה ד"ה ומדכא - מן (ה) והוא מחולל פעל מן המרובע - מענין חיל כיולדה ומשרשו: ומדכא - מן דכא לארץ חיתי: מוסר שלומינו עליו - שלומינו כמו כלנו, כמו הגלת שלומים, כמו גלות שלומים כלומר גלות שלמה, היסורים שהיו ראוים לבא עלינו כולם באו עליו, ויש מפרשים שלומינו מן שלום, כלומר כשהיינו בשלום והיה ראוי המוסר לבא 13. רד"ק ישעיהו פרק נז פסוק טו ד"ה ואת דכא ית' שוכן עד לפי שמתמיד השגחתו בנבראים: וקדוש שמו - כמו ששמעתי שהיו קוראים אותו השרפים קדוש ה' צבאות מה יאמר האל מרום וקדוש אשכון: ואת דכא ושפל רוח - ואף על פי שאשכון עם מרומים וקדושים והם הגלגלים והמלאכים כן אשכון עם התחתונים עם מי שהוא בהם דכא ושפל רוח להחיות רוחם ולבם אעפ"י 14. רד"ק ישעיהו פרק נז פסוק טו ד"ה ואת דכא יאמר האל מרום וקדוש אשכון: ואת דכא ושפל רוח - ואף על פי שאשכון עם מרומים וקדושים והם הגלגלים והמלאכים כן אשכון עם התחתונים עם מי שהוא בהם דכא ושפל רוח להחיות רוחם ולבם אעפ"י שהם בצרה פעמים לא תחשבו שאיני משגיח עליהם, וכן ישראל שעתידין להיות זמן ארוך בגלות והם שפלים ונדכאים אני 15. רד"ק הושע פרק יד פסוק ט ד"ה אני כברוש בעת רצון הפך והסתרתי פני מהם ומה אומר לו: אני כברוש רענן - אני אהיה לך כמו הברוש רענן שכופפין ראשו אצל שרשיו כן אני מרום וקדוש אשכון ואת דכא ושפל רוח, ואם תאמר הברוש אינו עושה פירות ממני פריך נמצא בכל עת ובכל זמן: 16. מצודת דוד תהלים פרק קמג פסוק ג ד"ה דכא וגו' (ג) כי רדף - ר"ל והנה תפלתי היא על אשר רדף אויב נפשי: דכא וגו' - כתת חיי להורידה לארץ: הושיבני - האויב הושיב אותי במקום חושך כמו המתים אשר מעולם השוכנים בחשכת הקבר: 17. מצודת דוד איוב פרק לג פסוק טז ד"ה ובמוסרם יחתום ישובו לה' אז יגמור ההודעה במה שישלח עליהם יסורים הראוים להם הדומים אל פשעיהם להשכיל מהם ולשוב לה' ואלה הם האמירה לגבוה וכמ"ש תשב אנוש עד דכא ותאמר שובו בני אדם (תהלים צ): 18. מצודת ציון ישעיהו פרק יט פסוק י ד"ה מדוכאים - ענין (י) שתותיה - ענין יסודות כמו כי השתות יהרסון (תהלים י"א): מדוכאים - ענין כתיתה כמו דכא לארץ חיתי (שם /תהלים/ קמ"ג): שכר - ענין סתימה כמו ויסכרו מעיינות תהום (בראשית ח): אגמי - כן יקראו מים מכונסים כמו לאגם מים (תהלים ק"ז): 19. מצודת ציון ישעיהו פרק נז פסוק טו ד"ה דכא - כתות (טו) עד - ענינו נצח וכן בטחו בה' עדי עד (לעיל /ישעיהו/ כו): דכא - כתות ומשובר: ושפל רוח - כן נקרא העניו: נדכאים - כתותים: 20. מצודת ציון תהלים פרק צג פסוק ג ד"ה (ג) דכים (ג) דכים - מלשון דכא ושברון והם הגלים הקרואים משברים כמ"ש וכל משבריך (לעיל /תהלים/ פח) ע"ש שמשברים מי הים: 21. מצודת ציון תהלים פרק קמג פסוק ג ד"ה (ג) דכא (ג) דכא - ענין שבר וכתיתה: חיתי - היא הנפש כמ"ש ויהי האדם לנפש חיה (ברא' /בראשית/ ב): 22. מצודת ציון איוב פרק מ פסוק יב ד"ה והדוך - ענין (יב) הכניעהו - מל' הכנעה: והדוך - ענין כתישה כמו תשב אנוש עד דכא (תהלים צ):