הפרעת קשב וריכוז או שעמום?
דיון מתוך פורום פסיכיאטריה
כיצד אפשר להסביר התנהגות של ילד בבית-ספר, שאינו מוכן להכין שיעורים, מפטפט בכיתה, לא עובד כשכולם עובדים על חוברות העבודה, אבל - מכין הכל ובצורה טובה תוך 5 דקות את מה שחבריו עבדו כל השיעור - כאשר המורה מתנה את יציאתו להפסקה בסיום העבודה שלו? כיצד ניתן להסביר שהילד חכם מאוד, בעל זכרון ובעל דמיון מפותח - אך מתקשה בקריאה, ואינו מוכן לשבת שעה וללמוד, אלא כאשר המורה (הפרטית) מאפשרת לו להחליט מה יהיה 'סדר היום' של השיעור: ממה יתחילו ובמה יסיימו ? כיצד ניתן להסביר שהילד מתקשה להתכונן לביה"ס בבוקר בעצמו (כיתה א'), אך עושה זאת ללא קושי ביום של טיול? כיצד ניתן להסביר שמגיל קטן הילד אינו שש להגיב לכל קריאה של מבוגר אליו, גם אם תקרא בשמו מספר פעמים, אך יגיב מיד אם תלחש משהו כמו: 'יש לי מתנה בשבילך'?
לגלי ריכוז הוא בהחלט פונקציה של מוטיבציה. גם אנחנו לומדים בריכוז טוב יותר כאשר ישנה מוטיבציה לכך. עם זאת יכולת גבוהה וגם ריכוז גבוה עם מוטיבציה אינם שוללים הפרעת קשב. אני חושב שזו הייתה שאלתך. כל טוב דר' גיורא הידש
איך והיכן ניתן לאבחן - האם זו שאלה של מוטיבציה או שאלה של הפרעת קשב? ועוד שאלה - ברשותך - האם מומלץ להעביר את הילד למסגרת חינוכית אלטרנטיבית, מתאימה יותר, אם כן - איזו? תודה, גלי.