הבנה- פירוט

דיון מתוך פורום  פסיכיאטריה

28/05/2003 | 13:21 | מאת: אריק

שלום לך מה שלומך?. קראתי את הודעתך האחרונה ובה ביקשת שאפרט כדי שתוכל לעזור לי בניסוח השאלה .למעשה כמו שאמרת האם ישנה אפשרות מעשית להתנסות ולהכיר תהליכים{לאוו דווקא חברתיים} כך שאפשר יהיה להשתמש בידע ובהבנה בחיים המעשיים אבל על ידי זה שנסדר לנו לשם כך סביבה לימודית שתדמה לנו תהליכים שאנו ניתקל בהם והסביבה הלימודית שנכין אותה אותה תכיל את העקרונות לתהליכים שאנו רוצים להתנסות בהם בסימולציה ואז בעתיד כשניתקל במאורעות או תהליכים שנגזרים מהעקרונות שלהם שהתנסנו בהם מהסימולציה אז כבר תהיה לנו ההבנה של המאורע והתהליך כאילו זה כבר מוכר וברור יותר. אני אנסה להמשיל את זה לאדם שצריך לעבור מכשולים בחייו מסוגים שונים לכל המכשולים מסוג aיש פיתרון מתאים ולכל מכשולים מסוגb יש פיתרון מסוג מתאים אחר ויש סוגים שונים של מכשולים{מסוג c d e f g h I lu y m n b v וכדומה}שלכל אחד מהם יש פיתרון אחר. המכשול יכול להיות בעיה משפטית מסויימת בנסיבות מסויימות, שאלה מסויימת,או כל משהו אחר שהוא כמו מבוך . ואם לאדם מסויים צפוי נניח 200 סוגים כאלה של מבוכים בחייו{שרק לאחר מותו נדע שזה מאתיים}שהוא התנסה בהם בעל כורחו באופן אקראי מבלי שהם מאורגנים בסידור מסויים ובהתראה מוקדמת {ולכן גם בהרבה מהם ניכשל}... נאמר שזה ספורטאי שצריך לרוץ במסלול שיכול להיות של 10 קיולמטר{ריצה מהירה או איטית זה לא משנה וגם לא משנה תוך כמה זמן יסיים אותו} אבל במסלול שלו יש מכשולים{מבוכים}מסוגים מסויימים{נניח 50 סוגים ויש לו 800 מבוכים}. לפני שהספורטאי הזה התחיל ,הוא קרא קצת על חלק מהמבוכים ושמע עליהם סיפורים מספורטאים שפגש וסיפרו לו חוויות מניסיונם האישי. הדבר קצת עזר לו אבל בגלל שהוא לא ידע מראש איזה עוד סוגים של מכשולים צפויים לו אז הוא גם לא ידע בכלל מאיפה להתחיל לשאול ולחפש את המידע שיתן לו מושג איזה סוגים של מכשולים צפויים לו.ואז הגיע הזמן שלו להתחיל להיכנס למסלול הזה ובמהלך המסלול הוא עובר חלק מהמבוכים בתחילת המסלול הוא ניפגש עם הרבה מכשולים מסוגf אחר כך הוא ניתקל במכשול מסוגb רק פעם אחת ולכן לא צבר ניסיון במכשול מסוגb וכך באופן אקראי הוא ניתקל רק בחלק מסוגים שונים של מכשולים עוד בטרם ילמד את העיקרון לפיתרון לנגזרות אחרות של מכשולים שהם מסוג של אותו עיקרון של מכשול שהייתה לו היזדמנות להתנסות. כי המכשולים מסודרים באופן אקראי מבלי שהם מאורגנים בסידור מסויים כך שפתאום לקראת סוף המסלול שליכאורה ניראה כאילו הוא כבר מנוסה פיתאום הוא נתקל במכשולים מסוגים מסויימים שהמתכנן של המסלול שם אותם רק לקראת סוף המסלול אחרי שכבר הספורטאי עבר הרבה מכשולים ועבר הרבה זמן מההתחלה. אז אני מתכוון שאם המכשולים על סוגיהם השונים מפוזרים על פני 10 קילומטר{כלומר על פני זמן ארוך מסויים} אז היינו יכולים לתכנן "סביבה לימודית" שבה נעשה מסלול של קילומטר אחד בימקום עשר קילומטר ואל המסלול הזה "נאסוף" את כל הסוגים של המכשולים שהוא צפוי להיתקל בהם במסלול הגדול{הגדול של ה10 קילומטר}. כך שאם אמרנו שבמסלול הגדול של ה10 קילומטר יש 800 מכשולים שמורכבים מ50 סוגים שונים שמסודרים באקראי, אז אנחנו נשים במסלול הקצר {"המדמה"}את 50 מכשולים שיכסו את ה50 סוגים של המכשולים שהוא צפוי להתנסות איתם במסלול הגדול. ניתן לו להתנסות בזה עוד לפני שיתחיל במסלול הגדול וכשהוא יגיע למסלול הגדול כבר לא תהיה את הבעיה שרק לקראת סוף המסלול הוא ניתקל במכשול שהוא לא ניתקל בו בכל מהלך המסלול. לזה אני קורה לסדר לבנאדם סביבה לימודית מלאכותית שתכיל את העקרונות של הבעיות והמאורעות שהוא עתיד להיתקל בהם. זה בערך כוונתי ועל זה הייתי רוצה שתעזור לי לנסח את הדברים .

29/05/2003 | 02:18 | מאת:

לאריק שלום, קראתי בעיון את מה שכתבת, אתה מתאר את הדברים המעסיקים אותך ואת הידע בנושא. עם זאת לא ברורה לי כוונתך. האם ברצונך להבין טוב יותר באופן תיאורטי מה זו הבנה. או האם ברצונך לשאול היכן ניתן לטפל ולשפר את המיומנויות הללו ומי עוסק בכך. ביי דר' גיורא הידש

29/05/2003 | 20:33 | מאת: אריק

כוונתי לסגנן את השאלה באופן תאורטי כך שאוכל לשאול מרצים מאוניברסיטאות על תאוריות ומודלים אך שכאשר אשאל אותם אז יהיו לי המושגים שהם משתמשים בכדי שאוכל לשאול אותם בצורה קצרה יותר שאלה שתביא אותם לתת לי רעיונות תאורטיים כיצד בונים לאנשים שהפסידו מיומנויות בתחום מסויים{כי למשל אין להם היזדמנות ללמוד מהניסיון שבו הדברים באים באקראי או כי הם "הפסידו חומר"} ויש צורך לבנות להם סביבה מאלכותית שתיתן להם להתנסות ולרכוש את המיומנויות בצורה מכוונת} באותו אופן שתיארתי בתיאורים הקודמים אבל קשה לי מאוד להתבטאות או להוסיף משהו שיטעה אותך ולכן אני אומר שהכוונה שלי היא תאורטית ואפשר להבין אותה אם עושים הצלבה בין כל התיאורים שתיארתי ומוצאים את המכנה המשותף .לי ניראה שהצלחתי לתאר את העיקרון לכוונה שלי בתחאור האחרון. הכוונה היא אחר כך שיפנו אותי למאמרים בנושא כלומר תיאורטית.