הבנה
דיון מתוך פורום פסיכיאטריה
הבנה-קשה לי לנסח בקצרה את השאלה , .מובן אחר של הבנה שמעניין אותי ואני אתן בשבילו דוגמא :כל אדם עובר במשך החיים ניסיון חיים. אדם צעיר ללא ניסיון חיים לא כל כך רואה לאן דברים מסוימים{שעדיין לא התנסה בהם}עשויים להוביל כמו שאדם בעל ניסיון רואה. כי בעל ניסיון רואה ומסוגל לראות לאן משהו מסויים יוביל וככל שהוא מנוסה במשהו המסויים הזה אז כך זה ברור לו יותר לאן יובילו בלי לעשות חישובים ולחשוב הרבה. הבעיה היא שכדי להגיע להבנה כזאת במשהו מסויים צריך להתנסות בו הרבה פעמים {להשתמש בו הרבה}ובחיים עצמם הדברים קורים לנו באקראי ולכן יכול לקרות שניתקל במשהו מסויים רק פעם אחת ולא תהיה לנו הזדמנות להתנסות בו ולהבין אותו. ובנוסף לא ניחשף להתנסות בדברים אחרים בכלל. וזאת בעיה. אם אדם היה יכול "לאסוף" ניסיונות של אחרים וכמו שאמרת להפנים אותם אז התוכן של השלושה שלבים שאמרת היה מתמלא במידע הזה שמכיל את כל הניסיונות האלה.ובוא נניח שהניסיונות כוללים בתוכם פעולות להתמודדיות של אנשים עם מכשולים מסוכבכים{כמו להתמודד נגד צווי פינוי נגד קשיים כלכליים משברים עם אנשים וכדומה}אז אדם כזה שאסף כל הרבה מידע יכול להבין אחרת. מצב כזה שבו אדם זקוק להתנסות {אפילו באופן מלאכותי}בכל הדברים בבת אחת{לא באקראי}ובכל דבר הרבה פעמים הוא מצב שנראה לי יכול להיות כשאדם לא נחשף להתמודדיות עם מכשולים הרבה זמן למשל אדם שנחטף ונמצא שבוי בתוך כלוב בלי אנשים במשך שנים רבות או ילדה יתומה שמגיל 3 נמצאת בגונגל ופתאום בגיל 40 היא צריכה ללמוד מה זה בני אדם איך מתמודדים עם ... ... ... אלה דוגמאות מאוד מאוד קיצוניות כדי להמחיש אבל יש מקרים רבים שצריך באופן מלאכותי להכין לאדם סביבה מלאכותית שתכיל את כל ה"מכשולים"שהוא עתיד להיתקל בהם בכדי שישתמש בהם ויתנסה בהם וכך יגיע להבנה בהם. אלה שני מובנים של הבנה שיכולים להיות. אשמח אם תתיחס לדברים האלה .ואיפה אפשר לקרא על שיטות {רעיון}מצב שבו מכינים סביבה מלאכותית שתכיל הרבה שבבת אחת יתנסה . תודה
ניסיתי להתעמק בשאלה האם הכוונה (בסוג הראשון של ההבנה) ללמידה שיוצרת תגובות אוטומטיות? האם הכוונה (בסוג השני של ההבנה) להתחשלות, ובאמת עד כמה ניתן ליצור סביבה מלאכותית "מחשלת"?
אני גם עוקבת אחר השאלה המעניינת של אריק. אבל הם{אריק וד"ר הידש}כבר קיבלו תשובה לגבי המובן הראשון של הבנה שלעשה היה מובן קוגניטבי. טלכן אריק מחק את השאלה לגבי המובן הראשון של הבנה אז מאיפה הסקת מסקנות על המובן הראשון אם בעצם כתוב כאן רק המובן השני של הבנה.{אני מקווה שאת מבינה}. בכל אופן גם אותי השאלה שלו מעניינת מאוד ונחכה לתשובה של ד"ר הידש כמו שאריק מחכה.
לאריק שלום, סוף סוף קבלתי תשובה לשאלתך מדר' תומר מהמרפאה הקוגניטיבית בבית חולים רמב"ם, כתבתי את התשובה ביום חמישי או שישי בשבוע שעבר. אפשר למצוא גם על ידי כניסה ל"חפש" על סרגל הכלים ולכתוב "אריק" כמובן שאפשר להמשיך ולדון בנושא מעניין זה. שיהיה רק טוב דר' גיורא הידש
שלום לך . אני קראתי את התשובה . ואני מאוד מודה לך על העזרה הרבה.אבל אם אתה זוכר שכשביקשת ממנה לכתוב למה אני מתכוון במושג "הבנה" נתתי שני סוגים של הבנה. על הסוג הראשון כפי שכבר אמרנו קיבלנו את התשובה מד"ר תומר. אבל המובן השני של הבנה לא קיבלנו תשובה כנראה כי הניסוח שלי היה ארך ומסורבל. ואני הייתי מבקש ממך אם אתה יכול לעזור לי לנסח את המובן השני של הבנה שעליו לא קיבלנו תשובה בצורה יותר מתומצתת כמו שאומרים"קצר ולעיניין". ולצורך כך העתקתי את מה שכתבתי לך כשביקשת ממני לכתוב לך למה אני מתכוון במושג "הבנה" מעמוד בערך 436העתקתי אותה להודעה חדשה מהשעות האחרונות שהכותרת שלה הבנה{מופיעה בראש השירשור הזה שבעקבותיה השבת כעת} אבל מחקתי ממנה את המובן הראשון כי הוא לא רלוונטי יותר כי כבר קיבלנו תשובה מד"ר תומר .אז כאמור אני צריך את עזרתך בלנסח בקצרה את המובן השני של הבנה. תודה , >
לאריק שלום, לא ברור לי מה שאלתך, האם אתה רוצה לשאול באופן תיאורטי מה הבסיס לקושי להבין ולהשתמש בידע שרכשת, או האם ישנה אפשרות מעשית להתנסות ולהכיר תהליכים חברתיים כך שאפשר יהיה להשתמש בידע ובהבנה בחיים המעשיים. בבקשה תפרט, ותביא את תגובתך קדימה כדי שלא אחמיץ אותה. תודה, הידש
חסרה לי פה קצת התייחסותך לתגובות שלי של ורדה ושל הצופה. תודה נילי.
בכל אופן אם הבנתי נכון בשלב זה אריק ביקש רק הגדרה לדברים , איך לנסח את השאלה, מהי ההגדרה ל"הבנה" שהוא מדבר עליה. ואני חושבת שהצלחנו לענות לו.