עשרת הדיברות
דיון מתוך פורום תמיכה הדדית
הידעתם ? עשרת הדיברות מופיעים פעמיים בתורה. בספר שמות ובספר דברים. כי ספר דברים נקרא גם: 'משנה תורה', דהיינו, חזרה על התורה. וההפתעה היא שיש הבדלים דקים בין הטקסט בשמות לטקסט בדברים. למשל, לגבי הדיברה הרביעית , לשמור את השבת לקדשו, כתוב בפרשת יתרו בספר שמות : "זכור את יום השבת לקדשו" ואילו בספר דברים נאמר: "שמור את יום השבת לקדשו". אז מה אמר אלוקים בהר סיני לבני ישראל ? שמור או זכור ? חז"ל אומרים: שמור וזכור בדיבור אחד נאמרו. כל אחד כאן מוזמן להביא לנו את הפרשנות שלו בנושא. מה לפי דעתכם הכוונה ששני המילים נאמרו בדיבור אחד ?
אולי, כשהעתיקו את עשרת הדיברות מספר שמות לספר דברים הם טעו? אני מנסה לומר, שאולי זו בסה"כ טעות אנוש; אפשר לטעות גם כשמעתיקים טקסטים, לא? וזה יכול ליצור את ההבדלים הדקים שציינת. ואפשר, כמובן, לתמוך בפרשנות של חז"ל.