ילד בן 11
דיון מתוך פורום פסיכולוגיית ילדים ומתבגרים
שלום רב! בני ילד מחונן כעת בכיתה ו'. בשנה שעברה וכן בשנים קודמות היו לו הרבה חברים מבית הספר ונראה שמח. השנה שמתי לב שהחברויות השתנו יש לו עדיין חברים אך בימים האחרונים אמר מס' פעמים כי משמעם לו וכל יום אותו הדבר כששאלתי אותו אמר ביה"ס מחשב טלויזיה הסברתי שבדרך כלל עושים אותם דברים ולפעמים עושים דברים שונים. הוא אמר שהוא רוצה לצאת מהשגירה. ונראה לי קצת פחות שמח. יש לציין כי אנו לפני החלטה לאיזה ביה"ס ילך בשנה הבאה אולי מזה מטריד אותו אך איני יודעת אני מודאגת מאוד. האם אופייני לגיל זה שיש פחות מצב רוח או שמשמעם פשוט מאותם דברים? תודה חני
שלום חני, מצב רוח רע אינו משהו שעלינו לקבל כ"חלק מהגיל", וחשוב להתייחס אליו ברצינות בכל שלב התפתחותי, לנסות להבין את מקורותיו, ולהקל על הילד כמידת יכולתנו. כדאי לזכור שילדים מחוננים הם אוכלוסיית ילדים בעלי צרכים מיוחדים, וחשוב להיענות לצרכים הללו באופן מיטבי. ילד מחונן מתאפיין בסקרנות עצומה, ובצורך אמיתי לגרייה אינטלקטואלית כמעט תמידית. אפשר להמשיל זאת לרעב עצום, שמבקש תזונה משביעה ואיכותית. בית-מחשב-טלוויזיה אינם מספקים בדר"כ את הצרכים של הילד המחונן, ולשם כך קמו מסגרות העשרה מותאמות במערכת החינוך ומחוצה לה. בנוסף, ילדים מחוננים עלולים לסבול מבדידות חברתית (לצערנו לפעמים גם מנידוי חברתי), בשל מה שנראה לעתים כמו היעדר מכנה משותף עם בני קבוצת גיל. אני מציינת את כל זאת, לא כדי להעכיר את מצב רוחך, אלא כדי לעודד אותך להתייחס ברצינות לתלונותיו של הילד, ולפעול לשינוי. תוכלי לבחון מה קורה לו בזירה החברתית בימים אלה, לבחון מחדש האם הוא מקבל גרייה אינטלקטואלית מספקת, האם ניתן לסייע לו בחוגי העשרה, בתחומי לימוד נוספים או באתגרים חדשים מסוגים שונים. הרצון לצאת מהשגרה הוא רצון לגיטימי, וחשוב לאפשר לו למצוא את הדרך לכך. אין בכל זה כדי לפטור אתכם ממציאת מסגרת מתאימה לשנה הבאה. תוכלו לומר לו שאתם קשובים אליו ומכירים בצרכיו, ושכל החלטה שתקבלו בעניין מסגרת הלימודים החדשה תביא בחשבון את רצונותיו ויכולותיו. הרשו לו לקחת חלק במחשבות על המסגרת המתאימה, כך שיוכל להרגיש מעט יותר שליטה. אם מצב הרוח הקודר יימשך לאורך זמן, מוטב יהיה להתייעץ עם פסיכולוג ילדים קליני, ולשקול התערבות. בברכה ליאת