בן 4 קושי במעברים

דיון מתוך פורום  פסיכולוגיית ילדים ומתבגרים

14/11/2013 | 04:34 | מאת: מיקה

בני בן 4 ו3 חודשים. בגן הגננת מתארת קושי במעברים בין פעילות לפעילות המתבטא בהתנתקות/"בריחה" לפעילות אחרת וצורך בתיווך על מנת להמשיך ולהתנהל ע"פ הדרישות. הגננת מדגישה כי הילד יודע מה עליו לעשות ואת סדר הפעולות אך לא מבצען באופן יזום. בבית ניכר לעיתים עיכוב בביצוע משימה אך לאחר שמזכירים לו- מבצע. על מה מצביע הקושי וכיצד ניתן לטפל בו?

15/11/2013 | 01:50 | מאת: ליאת מנדלבאום

שלום מיקה, לא תמיד הקושי של הילד להתמודד עם מעברים מצביע על בעיה ממשית. למעשה, ה"מעברים" הם נקודות התפר בין פעילות אחת לאחרת, המוכתבים לילד כחלק מלוח זמנים שרירותי, שלא תמיד מתאים לכל פרט בקבוצת הילדים הגדולה. לפעמים, במיוחד בגיל צעיר, הילדים מתקשים להבין את דרישות הסיטואציה המשתנה ללא תיווך ותזכורת (כמו שקורה לכם בבית). במצבים אחרים, ילדים נרתעים (גם לא במודע) מסוג פעילות מסוים, בשל רגישות מסוימת (לרעש, למגע, לשינויים בתאורה, בטמפרטורה, וכד'). בדר"כ מדובר בילדים עם בעיות קלות או חמורות בוויסות, המתקשים להסתגל במהירות לשינוי. כדי לדעת איך לעזור לילד, חשוב להבין את הסיבות לקושי. אם הבחנתם שתיווך והסבר מסייעים לו להבין מה מצופה ממנו, טוב יהיה לעזור לו בדרך דומה גם בגן (ולא לפרש את התנהגותו כמרד או חוסר שיתוף פעולה). אם הגננת מביעה חשש או דאגה, מוטב להגיע להערכה במכון להתפתחות הילד, ולשלול בעיית וויסות. בברכה ליאת

מנהל פורום פסיכולוגיית ילדים ומתבגרים