בת 15 שחצתה גבולות

דיון מתוך פורום  פסיכולוגיית ילדים ומתבגרים

17/10/2013 | 18:23 | מאת: שירלי

היי בתי בת ה15 חצתה השבוע גבולות בצורה קיצונית. היא הרביצה לאחיה, לאחר מריבה ממושכת היא ניבלה פה וניפצה לי את האייפון. שלחנו אותה כעונש ללכת למחסן/ממ"ד...בתחילה בעלי רצה 6-7 שעות, בסוף שלחנו אותה לעונש להיות שם 3 שעות. מדובר על חדר קטן, יש בו רק כורסה קטנה לישיבה, שולחן ריק, ארון עם שמיכות. כמובן שאסור להכניס פלאפון ושום חפץ. רק לשבת. כשהיא שמעה את זה היא פרצה בבכי כמה דקות, ביקשה סליחה כמה פעמים. יצויין שלא נתנו את העונש מייד, בתחילה לאחר המקרה היא התנצלה והבטיחה לפצות אותנו כשהיא תעבוד (גם אין לה דמי כיס קבועים שנוכל לקנוס אותה מהם)..היא הלכה לחדרה והרוחות נרגעו. לאחר כשעתיים קראנו לה לשיחה, ובסיומה היא קיבלה את העונש, ואח"כ פרצה בבכי. השאלה שלי היא האם לדעתכם העונש הזה מוצדק? ועד כמה לדעתכם התגובה שלה לעונש היה טבעית? זה שהיא בכתה כמה דקות. כמו שציינתי היא בת 15, היא בד"כ לא בוכה כשהיא מקבלת עונש..לכל היותר כועסת...

17/10/2013 | 22:13 | מאת: ליאת מנדלבאום

שלום שירלי, לפעמים, כחלק מחינוך ילדים, עלינו להפעיל סנקציה שתלמד אותם לקשר בין התנהגותם לבין תוצאותיה. חשוב מאד לזכור ש*זאת* (ורק זאת!) מטרת הסנקציה: ללמד סיבה ותוצאה! המטרה *אינה* (אינה!) להשפיל את הילד, להעליב אותו או לשבור את רוחו. כדי שסנקציה תהיה יעילה, עליה לעמוד במספר תנאים: # מיידיות - להפעיל אותה קרוב ככל האפשר למעשה הבעייתי כדי שאפשר יהיה לקשור בין ההתנהגות לבין התוצאה. # מידתיות - לבחור סנקציה שתהלום בחומרתה את חומרת המעשה. כשם שלא מכניסים מישהו לכלא על חנייה ב"אדום-לבן", כך נשתדל למצוא הלימה בין המעשה לסנקציה שבאה בעקבותיה. בדומה, *לא* נעניש פעמיים על אותו מעשה. # רלוונטיות - כדי שהסנקציה תהיה אפקטיבית, נבחר כזו שתהיה ככל האפשר תוצאה טבעית של ההתנהגות הבעייתית. ככל שהסנקציה שרירותית יותר ואינה קשורה קשר טבעי למעשה, כך יקשה על הילד להבין את הקשר בין התנהגותו לבין תוצאותיה, והוא עלול לחוש מרירות, תחושת אי צדק וזעם. וזו - כאמור - אינה המטרה. אם נחזור למקרה שתארת, ונבחן אותו לאור הכללים הנ"ל, נראה שהעונש שהציעה בתך (פיצוי כספי) הולם הרבה יותר מעונש המעצר שיזמתם. אם בתך עדיין אינה עובדת, אפשר היה לעודד אותה לעשות זאת לטובת ההחזר הכספי (שמרטפות, חלוקת עלונים, או אפילו עבודות בית קלות במסגרת המשפחה). לטעמי, הסנקציה שבחרתם לא עומדת לפחות בשני תנאים, ולכן מלבד ההשפלה, הכאב וקלקול היחסים, אין בה תועלת רבה. אגב, איני חושבת שנעילת ילד במחסן/ממ"ד למספר שעות (בידוד בצינוק!) מוצדקת בכל מקרה שהוא. אני הייתי בוכה הרבה יותר ממספר דקות... בברכה ליאת

מנהל פורום פסיכולוגיית ילדים ומתבגרים