שאלה
דיון מתוך פורום פסיכולוגיית ילדים ומתבגרים
שלום וברכה, ראשית תודה על הפורום ועזרתכם, ביתי בת 9 וחצי, ילדה אהובה ומקובלת, נתקלנו לאחרונה ב: 4 בנות מכיתתה חלפו לידה ולא שתפו אותה במשחק , ועשו תנועה שלא רוצים לשתפה. ביתי נשארה לידי רק שבאה חברה חמישית ובעידוד אימה הסכימה לשחק עימהן לזמן קצר. כמו כן במקרה הגעתי לכיתה וראיתי כי ביתי בוכה הבנתי כי קבוצת בנות לא נתנו לה לשבת במקום שתפסה בבוקר בטענה כי הן תפסו מקום זה מאתמול. כאשר פניתי למורה הבנתי כי לא התערבה וביתי ישבה במקום אחר. יש הרגשה של כוחניות בקרב הילדות .. איך לייעץ לביתי לנהוג?
שלום שיר, אני חושב שבמקרה כזה בו את מתארת ילדה עם כוחות, ילדה ללא בעיות חברתיות מיוחדות ההתערבות שלך צריכה להיות בשני מישורים. האחד, מול בתך, הקפידי לחזק אותה ולעודד אותה לשחק ולהתקרב לילדים שמקבלים אותה, שטוב לה איתם ולא לכאלו הפוגעים בה רגשית או בכל צורה אחרת. נסי להיות על הגבול הדק שבין הבנה ואמפתיה לרגשות שהאירוע מעלה בה, אך מצד שני הדגישי את העובדה כי השליטה והבחירה למי להתקרב נמצאת אצלה. ההתנסות הזו, על אף שכהורה יכולה להיות מאוד לא נעימה, היא חשובה ובטווח רחוק יותר תחזק את בתך. במישור השני, אני מציע לך לעקוב אחרי הדינמיקה שמתפתחת בכיתה סביב בתך והבנות הללו. על אף הרצון להניח לה להתמודד, צריך לשים לב שהתופעה לא מתרחבת לבנות אחרות, ושלא ננקטים עוד צעדים מצידן. במידה ודבר כזה קורה, אני מציע לך לערב את המורה ובמקרה הצורך את יועצת בי"ס. חשוב לראות כי האירוע נקודתי ובגבולות יכולת ההתמודדות של בתך. כל סימן לחרם מתרחב או התעללות כזו או אחרת צריך להדליק נורה אדומה המחייבת מעורבות של הצוות החינוכי. בברכה קובי