כניסה של ילדה בוגרת בת 4 לגן גילאי 3-4
דיון מתוך פורום פסיכולוגיית ילדים ומתבגרים
שלום. ביתי בת ה4 שנולדה בחודש פברואר ובוגרת מאוד לגילה למדה השנה בגן של גיל 3 . היא בעלת ביטחון ואהובה והיתה הילדה הבוגרת של הגן רובם היו ילדותיים לידה.שלושה מחבריה הטובים שבגילה עזבו את העיר ועל כן שנה הבאה הגן הופך להיות גן דו גילאי 3-4 עם אותן גננת וסייעת מקסימות. אני בחרדה ווחוששת שהיא תתעכב התפתחותית כיוון שהיא כל כך מבריקה שאפילו הייתי מכניסה אותה לגן 5 אם היה אפשר . מזהה אותיות ועוד בשנה שעברה כבר ידעה לקרוא מילים שחוזרות על עצמן כמו שלום אבא אמא ואת כל שמות ילדי הגן ידעה לקרוא. האם כדאי להעביר אותה לגן 4-5 עם גננת אחרת שאני לא כל כך אוהבת או להשאירה במקום המוכר ו האהוב עם חשש להתעכבות ושעמום מצידה ?
שלום שמחה, כפי שנכתב כאן רבות בעבר, הבחירה בגן ה"טוב" נשענת על מספר פרמטרים, המביאים בחשבון הן את איכות הצוות ומקצועיותו, הן את המאפיינים הפיזיים של המבנה והחצר, הן את הרכבה של קבוצת הילדים (רצוי שהקבוצה תהיה מותאמת ומאתגרת בהתייחס לילד הפרטי שלנו), הן את היחס בין מספר הילדים למספר הגננות, הן את הנגישות והנוחות בהתייחס להורים, ועוד ועוד. ילד בן ארבע שקורא וכותב אינו בהכרח ילד מבריק מבחינה קוגניטיבית. ילדים מתפתחים היטב דווקא בסביבה שמאפשרת להם למידה חווייתית, סביבה עשירה ומגוונת, המזמינה למשחק ויצירה. הכתיבה כלל אינה רלוונטית לילדים צעירים, ולדעתי עדיף שישחקו ויתנסו באינטראקציות חברתיות ככל האפשר. על אף כל האמור כאן, רצוי גם שלא להסתפק במסגרת "חמה ואוהבת", אלא גם בכזו שמעניקה גרייה מאתגרת. אם את סבורה שילדתך בוגרת ונבונה, ועשויה להשתעמם בגן ה'ישן', העבירי אותה למסגרת טובה אחרת, כזו שתתאים לצרכיה. אם אינך אוהבת את צוות הגן, נסי למצוא גן אחר שיענה על *כל* הצרכים. זכרי שקשה מאד - אם לא בלתי אפשרי - לתפוס את המרובה. לפעמים צריך להתפשר על משהו, כדי לקבל את הסה"כ החיובי והמועדף. מאחלת לך החלטות טובות. בהצלחה ליאת