ליאת היקרה,

דיון מתוך פורום  פסיכולוגיית ילדים ומתבגרים

05/05/2013 | 18:55 | מאת: אמא של ליאור

05/05/2013 | 19:25 | מאת: המשך

שלום רב לך, זקוקה לעזרתך על מנת שאוכל להתיחס לבני ללא כעס יתר, ואולי דרכך אצליח לראות את התמונה אחרת. בני ליאור נכח בשיעור כשמורה מחליפה נכנסה למילוי מקום של המורה לעברית. אותה מורה מחליפה הרשתה בשיעור לשחק בפלאפון ולשמוע שירים. הבן שלי שמע שיר עם 3 מחבריו והתחיל לרקוד תוך שהוא זורק נייר לפח. המורה המחליפה אמרה:"הוא יודע לרקוד. . ." והצביעה על בני. החברים צחקו. כעבור מספר דקות קם בני לזרוק משהו נוסף לפח, הפעם רקד בני בדרך תוך שהוא קורא בשמה של המורה המחליפה, וגם הפעם החברים צחקו. ביום למחרת, המורה המחליפה נכנסה לכיתה של בני בסוף השיעור ושוב בני רקד מולה. בהמשך מסתבר כי המורה המחליפה פנתה למחנכת בטענה שבני רוקד " גס", היא דרשה שבני יענש וביקשה לשוחח על כך עימי. המורה המחליפה טענה שבני רקד תוך שהוא מראה לה את תחתוניוונתן לעצמו מכה בטוסיק. בני מכחיש זאת. בשיחה עם המחנכת והמורה המחליפה ובני, אמרה המורה: נעלבתי מאוד ואני לא יכולה לתאר כמה. . . בני התנל מיי והיא המשיכה בשלה: רק אל תדבר אליי , אני לא רוצה לדבר איתך. . .במצב הזה מחנכת הכיתה שימשה מתווכת ודיברה בניפרד עם בני והמורה המחליפה. המורה המחליפה המשיכה בפגיעותה וביקשה לדבר על כך עם המנהלת. והמשיכה באומרה: אני רוצה ללכת למשטרה (על הטרדה מינית).בני נבהל ומיד ענה: אין צורך, סליחה. אני מבין שטעיתי. היא המשיכה: אחרת המשטרה תדבר איתך ואתה תרקוד בכלא עם האסירים. שוב התנצל בני ואמר כי לא יחזור על כך. היא דרשה שיתנצל לפניכל הכיתה. מה דעתך על השתלשלות האירועים? על מוצא פיה של המורה המחליפה? אציין כי עד לפני חודשיים היה בני נתון בפני לחץ חברתי (3 חברים) שיצרו קשר בזמן השיעור וצחקו ודיברו גם במרחק זה מזה. הדבר הפריע למורים. כיום בני עושה מאמץ רב והתנהגותו בשיעור טובה מאוד כולל השתתפות בכיתה ולמידה רצינית. כששוחחתי איתו עלו הנקודות הבאות: זאת רק מורה מחליפה (ולכן מבחינתו זה בסדר) וכן היא מבוגרת בת 90. האם עליי לתמוך בבני? או במורה? ברור לי שגם משהו בהתנהגות המורה לא היה תקין. מה לעשות?

05/05/2013 | 21:56 | מאת: קובי והב

שלום אמא של ליאור. ליאת ואני חולקים את ניהול הפורום במתכונת של שבוע שבוע. במידה ותרצי גם את התייחסותה את יכולה לפנות שוב בשבוע הבא. לדעתי, בהנחה שכך נהגה המורה, היא אכן שגתה בכך ששחררה רסן ואפשרה להתנהגויות לא מקובלות להתרחש. מכאן הדרך להתנהגויות קיצוניות יותר פתוחה, בעיקר בקרב הילדים שמועדים לכך. למרות זאת, התעסקות בהתנהגות המורה לא תעזור או תקדם את בנך. לא כנער ולא כאדם מבוגר. לתפיסתי התנהגותו פסולה ללא קשר להשתלשלות האירועים. התנהגות כזו, גם אם היא נעשית "בצחוק" היא פסולה ולא מקובלת, בכל מקרה ובפרט לא בכיתה למול מורה. אני חושב שבמסר שצריך לעבור אל הילד צריך לשים דגש על חומרת המעשה ועל מחויבותו לקחת אחריות עליו. יכול להיות שהוא נגרר, או שגה בשיקול דעתו, בכל מקרה את ההתנהגות שביצע הוא ביצע מתוך בחירה שלו. את יכולה לעזור לו ולחשוב יחד על האופן בו הוא רוצה להתנצל אך בכל מקרה אני חושב שכדי שיפיק מהאירוע לקח לעתיד, הוא חייב להבין את חומרת האירוע ולהבין שלא משנה מה הרקע, האחריות על מעשיו היא אך ורק שלו. אני יכול להבין את הכעס עליו או האכזבה ממנו, אך במקרה שלו נשמע שהוא חווה זעזוע מסוג אחר, לכן לצד המסר על חומרת האירוע כדאי לתמוך בו ולעודד אותו בלקיחת האחריות. את אומרת שהוא נמצא בתהליך חיובי ושיש שיפור בהתנהגותו, חשוב לחזק אותו שימשיך בכך. אולי כדאי לפנות למורה ולהסביר לה את התמונה המלאה. בברכה קובי

מנהל פורום פסיכולוגיית ילדים ומתבגרים